• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

بهرام قاسمي در پاسخ به «اعتماد»:

پيش از اجلاس رياض به كشورهاي اسلامي هشدار داديم

اعتمادآنلاين| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري روز گذشته خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي پاسخ داد. خبرنگاراعتماد از وي سوال كرد: پس از نشست رياض با حضور رييس‌جمهور امريكا و برخي نمايندگان كشورهاي اسلامي، شاهد تحولاتي در منطقه و چرخش ولو در مقطع فعلي نمادين برخي كشورها به سمت ايران بوديم. امراي كويت و قطر در تماس با رييس‌جمهور ايران، بر لزوم بهبود رابطه با تهران و ضرورت گفت‌وگو ميان ايران و كشورهاي منطقه تاكيد كردند. آيا ما شاهد تحولي جديد در رابطه ايران با برخي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس هستيم؟ بهرام قاسمي در پاسخ با اشاره به نشست رياض گفت: به اين مساله بايد از چند زاويه نگاه كرد و نگاه تك بعدي گوياي تمام جوانب اين مساله نخواهد بود. حضور قدرت‌هاي خارجي در منطقه و دعوت از آنها همواره مخل امنيت، وحدت و تفاهم كشورهاي منطقه بوده است، اجلاسي كه در رياض برگزار شد هم با اهداف خاصي صورت پذيرفت كه با ناكامي و مشكلات عديده‌اي در ادامه مواجه شد.  
‌ بي‌خبري كشورهاي اسلامي از بيانيه پاياني
وي افزود: آنچه مسلم است اينكه دولت عربستان از برخي كشورهاي اسلامي دعوتي به عمل آورد و نشستي را در رياض برگزار كرد. طي رصد ما از تحولات در جريان برگزاري اين نشست و تماس‌هايي كه قبل از اجلاس و بعد از آن كشورهاي مختلف عربي و اسلامي با ما داشتند، به ما اطلاع دادند كه آنها از هيچ بيانيه‌اي آگاه نبودند و متني از بيانيه را قبلا نديدند و صحبتي هم در اين خصوص مطرح نشده بود. آنها اعلام كردند كه با برخي از مفاد آن بيانيه موافق نيستند. البته برخي كشورها اين موضع را علني و برخي هم شايد سكوت كردند؛ لذا بيانيه عربستان در واقع يك بيانيه يكجانبه از سوي كشور ميزبان بود. عربستاني‌ها با حربه تبليغاتي ادعا كردند كه بيانيه با اتفاق نظر مجموعه شركت‌كنندگان در اجلاس مورد تفاهم قرار گرفته كه در واقع اينطور نبوده است.
‌ سياست قدرت‌هاي بزرگ تامين‌كننده صلح منطقه‌اي نيست
قاسمي خاطرنشان كرد: سياست قدرت‌هاي بزرگ در منطقه هيچگاه وحدت‌بخش و كمك‌كننده به مسائل صلح و دوستي و ثبات نبوده است و فكر مي‌كنم اتفاقاتي كه در حوزه خليج فارس و برخي كشورها رخ مي‌دهد ناشي از همين اجلاس است. در واقع نتيجه اين اجلاس و سفر رييس‌جمهور يك كشور فرامنطقه‌اي براي تسليح كشوري ديگر و فروش سلاح‌هاي سنگين به آنكه تعابير تحقير‌كننده‌اي هم درباره آن استفاده شد، جاي تاسف دارد.
‌ سعي كرديم از فاصله‌ها در منطقه بكاهيم
قاسمي در خصوص موضوع قطر نيز گفت: مسائلي بين كشورهاي حوزه خليج فارس وجود دارد كه من اصراري براي اظهارنظر در اين خصوص ندارم اما همه اين مشكلات ناشي از همين اجلاس و چيدمان شايد نابهنگام و نادرست آن بود كه اتفاق افتاد. به هر روي سياست جمهوري اسلامي ايران در مورد كشورهاي همسايه به خصوص در حوزه خليج فارس روشن است و ما همواره سعي كرديم با زبان دوستي و مودت با آنها صحبت و فاصله‌ها را كمتر كنيم و اشتراكات را بيفزاييم.
‌ وجود اختلاف طبيعي است
قاسمي افزود: روابط ما با كشورهاي ديگر نظير عمان، قطر و كويت همواره وجود داشته و با هم گفت‌وگو مي‌كنيم و اختلاف‌نظرهايي هم البته گهگاه حتما وجود داشته و خواهد داشت كه طبيعي است.
‌ براي ساير كشورها تعيين تكليف نمي‌كنيم
سخنگوي وزارت امورخارجه تاكيد كرد: سياست ايران روشن هست ضمن اينكه ما براي ديگران تعيين تكليف نمي‌كنيم اما از قبل از اجلاس هم به تمام كشورهاي اسلامي و عربي هشدار داديم كه در برابر گفته‌ها و نسبت به مواضع رژيم صهيونيستي در خصوص ايجاد انشقاق ميان جامعه اسلامي و جوامع منطقه به خصوص در حوزه خليج فارس هوشيار باشند. وي ابراز اميدواري كرد كه كشورها بتوانند بر اين مشكلات در مجموعه منطقه طي گفت‌وگوها و رايزني‌ها فايق آيند تا با يك منطقه با ثبات‌تر و آرام‌تري مواجه باشيم تا تنش‌هايي كه گهگاه شاهد آن هستيم ديگر وجود نداشته باشد.
‌ نقش نظامي در موصل نداشته و نداريم
خبرنگار ديگري به اخبار منتشر شده مبني بر پيشروي نيروهاي شيعه تحت حمايت ايران از غرب موصل به مرز سوريه اشاره و نظر سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد كه قاسمي در اين باره عنوان كرد: حضور ما در عراق يك حضور مستشاري است و دولت عراق به اندازه كافي از توانمندي لازم برخوردار است كه بتواند در مبارزه با تروريسم و اخراج آنها از سرزمين خودش تلاش كند و ما هم با توجه به حضوري كه در سوريه داريم به تلاش‌ها براي ايجاد يك فضاي مطلوب‌تر براي رسيدن به آتش‌بس ادامه خواهيم داد. ما به عنوان ايران نقش نظامي در موصل نداشته و نداريم و بحث ما مستشاري است كه بنا به درخواست دولت عراق از ابتدا و در بحث مبارزه با تروريسم و داعش در آنجا اتفاق افتاده و بايد منتظر بود كه ببينيم تحولات در آينده چگونه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون