• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

توافقنامه نيروي انتظامي و خانه سينما براي جلوگيري از تكثير غيرقانوني فيلم‌ها

تلاش براي رعايت بيشتر حقوق مولف در سينماي ايران

الهام نداف

به نظر مي‌رسد اقدام سعيد سهيلي در خصوص آتش زدن كارت عضويت خانه سينما و در اعتراض به تكثير غيرقانوني فيلم «گشت2 » نتيجه داد و در نهايت علي قائم‌مقامي، عضو هيات‌مديره و سخنگوي خانه سينما از توافق پليس و اين نهاد صنفي در راستاي جلوگيري از تكثير غيرقانوني فيلم‌ها خبر داد.
بعد از پايان اكران تازه‌ترين فيلم سهيلي و فروش موفق آن در گيشه، اين فيلم هم سرنوشتي چون «ابد و يك روز» و «فروشنده» پيدا كرد و پيش از وارد شدن به شبكه نمايش خانگي، دي‌وي‌دي آن به شكلي غيرقانوني دست به دست شد. كارگردان اين فيلم اما انتظار ديگري از خانه سينما داشت. صنفي كه تنها سرمايه سينماگران است و مي‌تواند پيگير مطالبات اعضاي خود باشد. البته سهيلي در ادامه چندان صبور نبود چرا كه از دست دادن هر ساعت، خسارت فراواني را متوجه او و حميد فرخ‌نژاد تهيه‌كنندگان فيلم مي‌كرد. به همين خاطر در گفت‌وگويي و طي يك حركت نمادين دو كارت خانه سينما و انجمن تهيه‌كنندگان را آتش زد و تاكيد كرد عضويت در اين نهادها سودي برايش نداشته است.
پس از اين اتفاق «گشت 2» كه عنوان پرفروش‌ترين فيلم سال‌هاي اخير را يدك مي‌كشد، وارد شبكه نمايش خانگي شد. چند روز بعد از خوابيدن غائله، برخي اعضاي هيات‌مديره خانه سينما و اعضايي از دو صنف كانون كارگردانان و شوراي عالي تهيه‌كنندگان در جلسه‌اي بر سر پيگيري قانوني تكثير غيرقانوني فيلم‌هاي سينمايي توافق كردند. همايون اسعديان، مرتضي رزاق‌كريمي، علي قائم مقامي از هيات‌مديره خانه سينما، سيدضياء هاشمي، رييس جامعه صنفي تهيه‌كنندگان، مهرداد فريد، دبير شوراي عالي تهيه‌كنندگان، مازيار ميري و مصطفي كيايي، عضو شوراي مركزي كانون كارگردانان از جمله سينماگران حاضر در اين جلسه بودند. به گفته قائم‌مقامي در اين جلسه نامه‌اي از طرف خانه سينما به پليس تهران ارسال شد تا نيروي انتظامي در اسرع وقت سرمنشا اين اتفاق را شناسايي و دستگير كند و در اين خصوص سريعا اقدامات قانوني انجام شود. بر اين اساس از اين پس تهيه‌كننده‌اي كه فيلمش قاچاق شده بايد به خانه سينما مراجعه كند و خانه سينما موضوع را به فرمانده تهران بزرگ منعكس تا اقدام قانوني سريع در اين خصوص صورت گيرد. اين اتفاق در تسريع پيگيري شكايات احتمالي موثر است. همچنين قرار است هر گونه شكايتي حتي در راستاي نسخه بازبيني از طرف خانه سينما به پليس نيروي انتظامي اطلاع داده شود تا در اسرع وقت عوامل و سرمنشا تكثير غيرقانوني شناسايي شوند.
اگرچه آتش زدن كارت عضويت خانه سينما شيوه مناسب و معقولي براي اعتراض كردن نيست، اما خانه سينما به عنوان تنها خانه اهالي سينما موظف به مرتفع كردن چنين مشكلاتي است. شايد از همان زمان كه «ابد و يك روز» سعيد روستايي دست به دست چرخيد و بيشتر ظرفيت سودآوري آن پيش از ورود به شبكه نمايش خانگي از بين رفت بايد اين اتفاقات مي‌افتاد. واقعيت اينجاست تا زماني كه حقي براي مولف و قانوني براي كپي‌رايت آثار فرهنگي و هنري در نظر نگيريم، حتي با وجود پليس امنيت، كميته صيانت و پليس فتا باز هم شاهد اين اتفاق خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون