• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

در حاشيه جلسه هيات دولت

وزيران دولت از تمايل خود براي ادامه همكاري با روحاني گفتند

گروه سياسي| حضور وزيران كابينه در حياط پاستور تحت تاثير خبر عمليات تروريستي تهران بود. از وزير كشور گرفته كه دستي براي خبرنگاران تكان مي‌دهد و براي برگزاري جلسه‌اي در اين خصوص، پاستور را ترك مي‌كند، تا وزير دفاع كه واكنش به اين موضوع را بر عهده وزير اطلاعاتي مي‌گذارد كه هنوز از جلسه پاستور بيرون نيامده است. در اين ميان تنها وزراي اقتصادي و معاونان رييس‌جمهوري هستند كه با حضور در جمع خبرنگاران، به سوالات‌شان كه اكثر آنان حول محور ادامه فعاليت در دولت دوازدهم است، پاسخ مي‌دهند. وزير آموزش و پرورش كه پيش از اين از وزارتخانه تحت مديريت او به عنوان يكي از گزينه‌هاي تغيير در دولت بعد ياد مي‌شد، از تمايل خود براي حضور در كابينه دوازدهم گفت. فخرالدين دانش آشتياني هرچند عنوان مي‌كند كه خبر خاصي از كابينه جديد دولت ندارد، اما اين را هم مي‌گويد كه اگر از او در دولت جديد دعوت به كار شود، خواهد پذيرفت. محمود واعظي هم همچون وزير آموزش و پرورش، از تمايل خود براي ادامه همكاري با رييس دولت مي‌گويد و عنوان مي‌كند كه «اگر از من دعوت شود چه در داخل كابينه و چه خارج از آن به طور حتم مي‌خواهم به دولت آقاي روحاني كمك كنم». عضو كابينه دولت يازدهم البته به احتمال تغييراتي كه قرار است در كابينه دولت دوازدهم رخ دهد نيز اشاره كرده و با بيان اينكه نمي‌توانم از تعداد تغييرها بگويم تنها به اين جمله بسنده مي‌كند كه: «به هر حال تعدادي تغيير خواهند كرد».
سيف، رييس كل بانك مركزي هم در پاسخ به سوالي درخصوص ادامه همكاري با دولت دوازدهم، اظهار مي‌كند: «توفيق ادامه خدمت ارزشمند و مغتنم است اما بايد شرايط را ببينم و بعد تصميم بگيرم». حجتي، وزير جهادكشاورزي نيز در واكنش به پرسشي مبني بر دعوت وي براي حضور در دولت دوازدهم، آن را منوط به تصميم حسن روحاني مي‌داند و مي‌گويد: «بايد ببينيم كه آقاي رييس‌جمهوري در اين خصوص چه تصميمي خواهند
گرفت.»
بيژن زنگنه:  كيهان گفت خودكفا شديم، خودش هم بايد جوابگو باشد
وزير نفت با حضور در جمع خبرنگاران، پاسخ ادعاهايي را داد كه بر كاهش توليد بنزين ستاره خليج فارس بعد از افتتاح تاكيد داشت. موضوعي كه زنگنه خبرهايي مبني بر خودكفايي بنزين را، خبرسازي‌ يكي از رسانه‌ها عنوان كرد و گفت: «نه. ما آن زمان هم گفتيم توليد مستمر شروع شده است و همان جريان ادامه دارد و در حال تثبيت توليد در آنجا هستيم.» زنگنه تاكيد كرد: من هيچ‌وقت نگفته بودم در بنزين خودكفا مي‌شويم، كيهان گفت خودكفا شديم و خودش هم بايد جوابگو باشد. وزير نفت در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد پرونده گاز تركيه همچنان باز مانده است و آيا حاضر هستيد متن حكم و بحث‌هايي را كه در اين خصوص شده منتشر كنيد تا ارتباطش با كرسنت مشخص شود؟ گفت: «اصل داستان و تشريح آن را مي‌توانيم توضيح دهيم، اما بحث حكم محرمانه است و دو طرف نمي‌توانند آن را منتشر كنند، اما در اختيار گذاشتن اين سندها به مراجع رسمي كشور هيچ مشكلي ندارد و مي‌تواند قرار بگيرد. وي درباره اينكه ما الان چه مقدار به اروپا نفت صادر مي‌كنيم و آيا قرار است كه اين صادرات افزايش پيدا كند، گفت: قبلا هم گفتم ما درصدد تنوع مشتريان‌مان هستيم. در طول تحريم ما 5 مشتري داشتيم و الان به اين تعداد اضافه شده و در حال اضافه شدن هم هست. اما بدانيد كه قيمت فروش نفت ما معمولا به شرق دور بيشتر از اروپا است. بيژن زنگنه درباره ارتباط ايران با قطر در ميدان مشترك پارس جنوبي گفت: مساله خاصي نيست و طبق روال و برنامه‌هايي كه داشتيم ادامه خواهد داشت. وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت سياسي پيش آمده براي كشور قطر، چه تاثيري در فعاليت ما در ميدان مشترك با اين كشور خواهد داشت، گفت: براساس روال و برنامه‌اي كه داشتيم ادامه خواهد داشت و مساله خاصي نيست. وزير نفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه گفته مي‌شود مذاكرات با هندي‌ها در خصوص صادرات گاز به نتيجه نرسيده است و يك شركت روسي جايگزين شركت هندي شده است آيا شما اين را تاييد مي‌كنيد يا خير؟ و براي توسعه ميدان «فرزاد بي» چه برنامه‌اي داريد؟ گفت: ما با هندي‌ها بر سر توسعه فرزاد بي و قيمت گازي كه از ما برداشت مي‌كنند به توافق نرسيديم اما هنوز مذاكرات‌مان با هندي‌ها تمام نشده است. وي ادامه داد: اما براي اينكه وقتمان تلف نشود، دو مسير موازي را دنبال مي‌كنيم. يكي با شركت گازپروم روسيه درباره ميدان «فرزاد بي و فرزاد ‌اي» در حال گفت‌وگو و پيشنهاد آنها هستيم. دوم اينكه دوباره خودمان مطالعات ميدان فرزاد را شروع كرديم كه اگر قرار شد به روش ديگري ميدان را توسعه دهيم مطالعاتش را داشته باشيم و فرصت را از دست ندهيم.
ولي‌الله سيف: مشكلات بانكي پس از برجام به تدريج در حال رفع است
ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي نيز با حضور در جمع خبرنگاران، از حل مشكلات بانكي پس از اجرايي شدن بانك‌ها گفت و عنوان كرد: «مشكلات بانكي كه با برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) حل نشده، اكنون و به تدريج يك روند رو به بهبود را دنبال مي‌كند و بايد روند را ادامه دهيم تا شرايط بهتر شود. «ولي‌الله سيف» اين مطلب را پس از پايان جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا مشكلات بانكي كه با برجام حل نشده هنوز پابرجاست، بيان كرد. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا از تغييرات در كابينه دولت آينده خبر داريد؟ گفت: من هيچ خبري ندارم. سيف در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت خزانه داري كشور افزود: خزانه كشور دست بانك مركزي نيست و بايد اين سوال را از وزير امور اقتصادي و دارايي بپرسيد. از بعد منابع ارزي كشور وضعيت خوبي داريم و شرايط متعادل و مناسب است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ارز صادرات پتروشيمي وارد كشور نمي‌شود و يا مشكلاتي براي دريافت آن داريم و شما اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟ گفت: نه چنين چيزي نيست. هميشه در مقاطعي بعضي صادركنندگان پتروشيمي با مسائلي مواجه مي‌شوند اما زود حل مي‌شود و مساله ريشه‌داري كه باعث نگراني شود، وجود ندارد.
شهيندخت مولاوردي: درحال رايزني با رييس‌جمهوري براي حضور بيشتر زنان در دولت آينده هستيم
اما حضور زنان در كابينه دوازدهم موضوع مهمي بود كه مي‌شد از معاون امور زنان رياست‌جمهوري، آن را جويا شد. مساله‌اي كه اين‌بار انگار پررنگ‌تر از قبل خود را نشان مي‌دهد و سطح توقع از دولت دوازدهم را براي به‌كارگرفتن قدرت مديريت زنان در وزارتخانه‌هاي مختلف بالا برده است، از سوي شهيندخت مولاوردي در حال پيگيري است. معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «در حال رايزني با رييس‌جمهوري براي حضور بيشتر زنان در دولت آينده هستيم اما هنوز در خصوص تعداد و نوع وزارتخانه‌ها به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم». شهيندخت مولاوردي در پاسخ به سوالي در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها تاكيد كرد: اين موضوع را بايد وزارت ورزش و جوانان پاسخگو باشد. معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهارات امام جمعه ساوه كه در يكي از خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته اين شهر كه نسبت به استفاده از نمادهاي رنگي از سوي زنان حامي روحاني در انتخابات الفاظ ناشايستي را به كار برد و اينكه آيا اين معاونت شكايتي را در اين زمينه داشته است، گفت: معاونت حقوقي رييس‌جمهوري در اين خصوص پيگيري خواهد كرد.
حسينعلي اميري: لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها تقديم مجلس شد
تفكيك وزارتخانه‌هايي كه در دولت گذشته ادغام شده بودند، از موضوعاتي بود كه معاونت پارلماني رييس‌جمهوري توضيحاتي را در خصوص آن عنوان كرد. حسينعلي اميري با حضور در جمع خبرنگاران از ارسال اين لايحه به مجلس خبر داد و گفت: لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها در جلسات قبلي دولت با دو فوريت به تصويب رسيد و امروز (چهارشنبه) تقديم مجلس شوراي اسلامي شد. معاون پارلماني رييس‌جمهوري از تقاضاي رسيدگي دو فوريتي به اين موضوع خبر داد و گفت: براي اين لايحه تقاضاي دو فوريت داشتيم و پيش‌بيني هم مي‌كنم كه ان‌شاءالله اين لايحه يكشنبه اعلام وصول شود و در دستور كار مجلس قرار بگيرد.  معاون پارلماني رييس‌جمهور در ادامه در خصوص هدف از تنظيم اين لايحه براي تفكيك خاطرنشان كرد: اين لايحه در راستاي توجه ويژه به بخش بازرگاني، مسكن و به ويژه موضوع توجه به جوانان بوده كه مطالبه‌اي بود كه زمان تبليغات انتخاباتي دكتر روحاني مطرح شده بود. ما اميدواريم كه دو فوريت آن در مجلس تصويب شود و مجلس بلافاصله وارد جزييات آن شود. اميري تاكيد كرد: اگر اين لايحه به تصويب رسيد و شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كند، قاعدتا معرفي كابينه دولت دوازدهم از سوي آقاي رييس‌جمهور بر اساس ساختار جديد
خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون