با اجراي پروژههاي متعدد كيفيت محقق شده است:
افزايش ستارههاي كيفي محصولات ايران خودرو
افزايش كيفيت محصولات توليدي از طريق بهبود مستمر در فرآيندها و زنجيره تامين و توليد، ركن اصلي فعاليت در ايران خودرو به شمار ميرود. به ويژه در سالهاي اخير با عبور از موضوع تيراژ توليد و دستيابي به سطح توليد يكنواخت و اقتصادي، ارتقاي كيفيت و توسعه محصولات از محورهاي اصلي فعاليتهاي ايرانخودرو بوده است. مقوله كيفيت در كليه فرآيندها از تامين و توليد تا خدمات پس از فروش گروه صنعتي ايران خودرو سرفصل فعاليتها قرار گرفته و نتايج ارزيابيهايي كه از سوي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران منتشر ميشود نيز مويد اين امر است.
در روش جديد ارزشيابي كيفي خودروهاي توليد داخل كه از دي ماه سال 1394 با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد به اجرا گذاشته شده، ديدگاهها و نظرات مشتريان با شاخصهاي سختگيرانهاي به كار گرفته ميشود.
در اين روش خودروها در دو مرحله استاتيك و ديناميك مورد ارزيابي قرار ميگيرند. در مرحله استاتيك، خودرو از نظر پارامترهاي ظاهري، درز و فواصل بدنه، هم سطحي قطعات و رنگ مورد ارزشيابي قرار ميگيرد و در مرحله ديناميك، عملكرد كلي سيستمهاي خودرو مانند عملكرد موتور، تعليق و ترمز، فرمان، سيستمهاي الكترونيكي خودرو و... مورد ارزشيابي قرار ميگيرد. در اين روش، تمركز اصلي بر ايرادات ايمني و عملكردي خودروها با محور قرار دادن نظرات مشتريان است به نحوي كه در صورت بروز ايرادات ايمني يا عملكردي بارز، خط توليد خودروساز متوقف و از تحويل اين خودروها به مشتري جلوگيري به عمل ميآيد.
در صورت بروز ايرادات مهم و عملكردي، ايرادات با نمره و وزن بالايي در ارزيابيها لحاظ ميشود. نمرات نهايي و سطح كيفي هر خودرو با نشان ستاره در گزارشهاي شركت بازرسي لحاظ ميشود. روش نوين ارزيابي شركت بازرسي مطابق با استانداردها و رويههاي جهاني است.
افزايش ستاره در محصولات ايران خودرو
اجراي پروژههاي ارتقاي كيفيت در بخشهاي مختلف ايران خودرو، در چندماه اخير به ثمر نشسته و منجر به افزايش ستارههاي كيفي محصولات ايران خودرو شده است.
تندر 90 و محصول رانا در سال گذشته سه ستاره كيفيت را به دست آوردهاند. محصول پرطرفدار و جوان پسند ايران خودرو يعني پژو 206 هاچ بك در مهرماه سال گذشته 2 ستاره كيفيت داشت كه توانست در آبان ماه اين سال تعداد ستارههاي خود را به 3 ستاره افزايش دهد. 206 صندوقدار نيز در شهريورماه 95 توانست تعداد ستارههاي خود را از 2 به 3 ستاره ارتقا دهد. همچنين وانت تندر ايران خودرو در سال گذشته با كسب سه ستاره كيفيت توانست صدرنشين جدول سطوح كيفي وانتهاي توليد داخل شود. دنا نيز از ديگر محصولات ايران خودرو در سال 95 دوستاره شد.
تندر اتوماتيك ايران خودرو هم به جمع 4 ستارهها پيوست
در ارديبهشت ماه سال جاري گزارش منتشر شده از سوي شركت بازررسي و استاندارد ايران مبين افزايش ستارههاي تندر اتوماتيك ايران خودرو بود. در اين گزارش تندر اتوماتيك ايران خودرو از سطح كيفي 3 ستاره به 4ستاره ارتقا يافته است. همچنين در همين ماه، گروه صنعتي ايران خودرو در ارزشيابي شركت رنو، موسوم به آديت جامع 00611 در بين كارخانههاي توليدكننده محصولات رنو در منطقه، موفق به كسب نشان برتر و درخشان سبز شد. اين موضوع نشاندهنده اهتمام ايران خودرو در كسب بالاترين عناوين از سوي سازمانهاي ارزيابيكننده است. در اين ميان شركت ايران خودرو با ارايه طرح فيس ليفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رويكردي مستمر و همهجانبه را در استمرار مسير ارتقاي كيفيت محصولات رنو توليدي خود در پيش گرفته است.
سورن دو ستاره شد
در فروردين ماه سال جاري سمند سورن ايران خودرو توانست از يك ستاره عبور كرده و دوستاره كيفيت را از آن خود كند. در سال 96 پروژههاي بهبود كيفي در ايران خودرو درحال به بار نشستن است و در دو ماه ابتدايي امسال محصولات ايران خودرو توانستند دو ستاره به سبد ستارههاي كيفيت خود بيفزايند.
سوزوكي گراند ويتارا 4 ستاره شد
ايران خودرو خراسان از سايتهاي توليدي گروه صنعتي ايران خودرو محسوب ميشود. اين سايت كه توليد محصولات سوزوكي گراندويتارا، هايما و 405 را برعهده دارد برنامههاي متنوع و پروژههاي كيفي متعددي را براي بهبود محصول به اجرا گذاشته است.
در دي ماه سال گذشته محصول سوزوكي گراندويتارا توانست از سطح سه ستاره به چهار ستاره كيفي ارتقا يابد. اين خودرو، توانست با اجراي برنامههاي بهبود متعدد در فرآيند توليد جايگاه كيفي خود را در ميان محصولات همكلاس ارتقا دهد. پيگيري مستمر ايرادات مرتبط با قطعات و مجموعهها از سازندگان، برنامهريزي و اجراي مستمر مميزي مطابق با الزامات تعريف شده و پيگيري اقدامات اصلاحي از جمله دلايل ارتقاي كيفي محصولات ايران خودرو خراسان بوده است.
پايش وضعيت آلايندگي و تطابق توليد محصولات با همكاري سازمان ملي استاندارد و سازمان حفاظت از محيط زيست، بازنگري و تثبيت ابزارهاي سيستم توليد و كيفيت درسالنهاي بدنه، رنگ و مونتاژ شامل آموزش به كاركنان، بازنگري و به روزآوري ابزارهاي سيستم و همكاري در طرحريزي فرآيندهاي كيفي مربوط به پروژه
ERP/SAP از ديگر اقدامات انجام شده در واحد كيفيت سايت خراسان است.
نقشه راه كيفي ايران خودرو
براساس نقشه راه ترسيم شده براي ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي ايران خودرو، همه محصولات اين شركت داراي برنامه مشخصي براي كسب ستارههاي كيفي هستند.
همانطور كه اشاره شد، پروژههاي بهبود كيفيت در زنجيره توليد ايران خودرو از تامين تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته شده است، نتايج ارزيابيها نيز حكايت از بهبود در آن دارد. كليه محصولات ايران خودرو درسال گذشته در شاخص IQS (تعداد ايراد اعلام شده از سوي مشتريان در 100 دستگاه خودروي تحويل شده) نيز بهبود 8 تا 26 درصدي را تجربه كردند. همچنين در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش علاوه بر حفظ سطح كيفي از سال 94، افزايش دو درصدي در ميزان رضايت از كيفيت محصولات و افزايش 5 درصدي بهبود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.
كسب نتايج و ارتقاي سطح كيفي محصولات مرهون اقدامات مشترك و نظام يافته كليه واحدهاي سازماني ايران خودرو است. واحدهاي زنجيره ارزش گروه صنعتي ايران خودرو از حوزه تامين تا خدمات پس از فروش به طور يكپارچه و هماهنگ، پروژههاي بهبود كيفيت را در راستاي كيفيسازي محصولات و ارتقاي سطح رضايتمندي مشتريان، با تمركز بر نظر مشتريان در سرلوحه اقدامات خود قرار دادهاند.
برنامههاي سال 96 براي افزايش ستارههاي كيفي
ارتقاي كيفيت در تمام بخشهاي زنجيره ارزش توليد ايران خودرو در اولويت قرار دارد. براي سال 96 نيز برنامههاي متنوعي پيش بيني شده كه با اجراي آن ستارههاي كيفت محصولات افزايش خواهد يافت. ارتقاي سطح كيفي محصولات توليدي، سيستمها، پروژههاي انواع موتور و پروژههاي زير ساختاري از جمله برنامههاي سال جاري است.
اجراي سيستمهاي توليد و كيفيت در تمامي فرآيندها با رويكرد اثر بخشي شامل مديريت ديداري، ماتريس تضمين كيفيت، جلسات مديريت بر نتايج كيفي نيز از ديگر اولويتهاي ترسيم شده براي تحقق در سال جاري است.
مهار نوسانات كيفي در شاخص كيفيت، كاهش ايرادات موتوري از نظر مشتريان، كاهش شكايت رنگ با منشأ فرآيند، بهبود كيفيت دوام قطعات بر مبناي شاخصهاي CSI دوام و C100 شش ماهه از ديگر پروژههاي تدوين شده است.
بهبود كيفيت قطعات و مجموعههاي خاص مانند گيربكس، صندلي، چراغها، سيستم تعليق و جلوبندي، كاهش هزينههاي كيفي خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجراي سيستم كنترل Tower Control، بازنگري انبار داغي قطعات و تبديل به آزمايشگاه براي قطعات خاص، بازنگري استاندارد آديت محصول بر مبناي نظرات مشتريان و استقرار فرآيند آديت يا ميزان فرسودگي خودرو بعد از مدت مشخص نيز در برنامههاي بهبود براي سال 96 تبيين شده است.