• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3836 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد

ايمان و ايران

سوال و جواب‌هاي فلسفي
«ميان شك و ايمان» كتابي از جان هيك، فيلسوف مشهور دين است. اين كتاب مشتمل بر گفت‌وگوهايي در مورد عقل و دين است كه با ترجمه اديب فروتن توسط نشر ققنوس منتشر شده است.
اين كتاب عبارت است از سلسله گفت‌وگوهايي ميان فردي خيالي به نام «ديويد» كه هر گونه اعتقاد به امر متعالي را با ترديد جدي مي‌نگرد و فردي ديگر به نام «جان» - نويسنده- كه بر مبناي تجربه ديني معتقد است فراتر از واقعيت فيزيكي و انساني واقعيتي برتر وجود دارد. اين گفت‌وگوها به پرسش‌هايي بزرگ مي‌پردازند كه رودرروي همه ما قرار مي‌گيرند. طبيعت‌گرايي در مقابل دين، اعتماد به تجربه ديني، علم اعصاب و اجربه ديني، دلالت‌هاي ضمني در مسيحيت، دلالت ضمني در اسلام، رنج و رذالت، زندگي پس از مرگ، خوبيني كيهاني و... از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در گفت‌وگوهاي اين كتاب است.
ايران در شاهنامه
شاهنامه پيش از آنكه زنده‌كننده زبان پارسي باشد زنده‌كننده «عجم» يعني هويت ملي و هستي سرزمين مردماني است كه در پيوند با نژاد و قوميت‌شان ارانشهر، شهر ايران و ايران زمين ناميده مي‌شود. درباره شاهنامه اگر چيزي جز اين گفته شود، كم مهري به كسي خواهد بود كه براي بزرگي ايرانيان 30 سال رنج و تلاش را بر خود هموار ساخت. انگيزه ما براي پرداختن به تاريخ و فرهنگ ملي خود روشن ساختن ويژگي‌هاي ما مردم بس نشيب و فراز ديده و آشكار كردن هويت ملي‌مان بوده است؛ هويتي كه در پاسداري از اين آب و خاك همواره برنده‌ترين ابزار و خار چشم ستيزه‌گران با اين ملت شناخته شده است.
«تاريخ و فرهنگ باستاني ايرانيان و شاهنامه فردوسي» نوشته آصف خلداني به تازگي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. پارسي‌گويان پيش از فردوسي، آرياييان و ايرانيان، اژدها و كوه آتش‌فشان، دوران ضحاك، دوران فريدون، دوران منوچهري، پادشاهي نوذر، تاريخ پادشاهي كيانيان، پادشاهي كيكاووس، داستان بيژن و منيژه، جنگ بزرگ كيخسرو با افراسياب و... از مهم‌ترين مباحث اين كتاب هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون