• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

در كميته تعامل فراكسيون اميد مجلس بررسي شد

سه‌شاخص معرفي وزراي كابينه

زينب صفري

«تركيب كابينه دوازدهم» دست‌كم تا يك ماه آينده مهم‌ترين موضوعي است كه در پاستور و بهارستان درجريان است. رايزني‌هاي فراكسيون‌هاي سياسي مجلس با دولت رنگ و بوي جدي‌تري به خودش گرفته است. از جمله فراكسيون اميد كه كميته تعامل با دولت را تشكيل داده و تا اين لحظه حدود 10 جلسه هم برگزار كرده است. اما اميدي‌ها در رايزني‌هاي‌شان دقيقا چه خواسته‌هايي را دنبال مي‌كنند؟ و كابينه مطلوب از نظر آنها چه ويژگي‌هايي دارد و چطور مي‌خواهند خواسته‌هاي خودشان را در تعامل با دولت محقق كنند؟ بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» از آخرين جلسه شوراي مركزي فراكسيون اميد و مناسبات «كابينه‌اي» آن مي‌گويد. به گفته او فراكسيون اميد در دو جنبه نظرات خودش را اعلام خواهد كرد: اول نظر فراكسيون درباره عملكرد اعضاي فعلي كابينه كه طي فرم‌هاي مشخصي اعضاي فراكسيون درباره اين عملكرد اعلام نظر خواهند كرد و بعد به اطلاع دولت و روحاني خواهد رسيد. دوم اعلام نظر درباره شاخص‌هاي كابينه‌اي كه انتظار مي‌رود بتواند رييس‌جمهور را حمايت كند.
فعلا ليست وزراي پيشنهادي اميد را رسانه‌اي نمي‌كنيم
پارسايي معتقد است وضعيت روحاني در اين دور با دور قبل بسيار متفاوت است. سياست‌ها و موضع‌گيري‌هايش نسبت به دور قبل متفاوت است و همان‌طور كه خودش گله كرده بود همه كابينه آن‌طور كه انتظار مي‌رفت از او حمايت نكردند. لذا در اين دور بايد افرادي را انتخاب كند كه تمام قد كنارش باشند و آقاي روحاني را در بزنگاه‌ها تنها نگذارند و ياوران واقعي او در كابينه باشند. فراكسيون اميد هم در اين راستا پيشنهاداتي را به ايشان خواهد داد. پارسايي در مورد ليست پيشنهادي فراكسيون اميد مي‌گويد: تعدادي از گزينه‌هاي اين ليست مشخص شده اما تا زماني كه همه اعضا درباره آن نظر ندهند فعلا ليست وزراي پيشنهادي اميد را رسانه‌اي نمي‌كنيم. آن‌طور كه پارسايي مي‌گويد در ليست پيشنهادي فراكسيون اميد به حقوق شهروندي توجه ويژه‌اي شده كه معني آن اين است كه زنان و اقليت‌هاي مذهبي هم در اين ليست حضور دارند. او مي‌گويد: ما پيشنهادمان به دولت اين است كه در چينش كابينه هم از زنان توانمند و هم اهل تسنن استفاده كنند و گزينه هم معرفي مي‌كنيم. به گفته پارسايي بعد از اينكه نتيجه فرم ارزيابي كابينه فعلي به دست كميته تعامل برسد نخستين جلسه را با اسحاق جهانگيري برگزار خواهند كرد. اين كميته به طور حتم يك جلسه هم با دكتر روحاني خواهند داشت. پارسايي توضيح مي‌دهد: در اين جلسات انتظاراتي كه فراكسيون اميد دارد را از دولت مطرح خواهيم كرد. اين انتظارات همان مطالبات مردم و همان برنامه‌ها و شعارهايي است كه دكتر روحاني در انتخابات اعلام كرد. بنابراين در چينش كابينه مطالبات فراكسيون اميد جداي از انتظارات عموم مردم نيست. اين انتظارات در راستاي تقويت خود دولت و تحقق برنامه‌هاي دكتر روحاني در انتخابات است.
تعريف 3 شاخص كلان همراه با ضريب براي وزرا
اما اطلاعات بيشتر از فعاليت‌هاي كميته تعامل فراكسيون اميد را عبدالكريم حسين‌زاده از اعضاي اين كميته در گفت‌وگو با «اعتماد» بيان مي‌كند. آن‌طور كه او توضيح داده تعامل ميان دو فراكسيون اميد و مستقلين درباره تركيب كابينه هنوز آغاز نشده است و اين جلسات بعد از تعيين ليست نهايي كابينه شروع مي‌شود. به گفته او در كميته تعامل فراكسيون اميد سه كلان شاخص تعريف شده و براي هر كدام ضريب اهميت در نظر گرفته شده است تا بر مبناي آنها افراد را دسته‌بندي و در ليست پيشنهادي فراكسيون اميد قرار دهند. اول شاخص‌هاي عمومي با ضريب اهميت 20 درصد مانند تجربه و تخصص و تحصيلات و...؛ دوم شاخص‌هاي مديريتي با ضريب اهميت 30 درصد از قبيل توان ريسك‌پذيري، ظرفيت مديريت درآمد و هزينه و سنوات مديريتي و... و سوم هم شاخص‌هاي ارزشي با ضريب اهميت 50 درصد مانند تعلقات اصلاح‌طلبي و شفافيت‌پذيري مالي و پاكدستي و... .
مسائل قومي و جنسيتي در كابينه ديده شود
حسين‌زاده توضيح مي‌دهد علاوه بر سه شاخص در گفت‌وگو با دولتي‌ها چندين خصوصيت كلي كابينه جديد از نگاه خودمان را منتقل كرده‌ايم. اول اينكه بايد ميانگين سني كابينه جوان‌تر شود. دوم كابينه بايد چابك‌تر باشد. سوم اعضاي كابينه بايد تعلق گفتماني با رييس كابينه داشته باشد. يعني در راستاي اهداف و برنامه‌هاي رييس دولت حركت كند و ديگر اينكه اكثريت نسبي كابينه بايد به گفتمان اصلاح‌طلبي تعلق داشته باشند. به علاوه كابينه بايد گوياي مشاركت همه جامعه ايران باشد و مسائل جغرافيايي و جنسيتي و قوميتي در شكل‌گيري آن تاثير نگذارد. يعني محل تبعيض نشود. چون معتقديم هرچه كابينه فراگيرتر باشد توانمندي آن بالاتر مي‌رود. حسين‌زاده مي‌گويد در قالب اين فرمت با تصميم مجمع عمومي نحوه تعامل با دولت مشخص خواهد شد يا دولت از فراكسيون اميد ليست خواهد خواست كه ما ليست خودمان را ارايه مي‌دهيم يا دولت گزينه‌هاي خودش را معرفي مي‌كند كه ما در نهايي كردن آن به دولت كمك خواهيم كرد. اين تعامل دوسويه در كيفي‌سازي كابينه كمك مي‌كند. آن‌طور كه نايب‌رييس فراكسيون اميد مي‌گويد تا اين لحظه حدود 10 جلسه در سطوح مختلف ميان اميدي‌ها و چهر‌هاي دولتي بر سر چينش كابينه برگزار شده است. ارزيابي او اين است كه تا اينجا گفت‌وگو‌ها خوب بوده و در راستاي كمك به دولت است و خود دولتي‌ها هم استقبال كرده‌اند. اما كيفيت تعامل‌ها در سطوح بالاتر يا گفت‌وگو‌ها بر سر مصاديق هفته آينده شكل روشن‌تري به خودش خواهد گرفت.
مواضع فراكسيون مستقلان ولايي در دولت دوازدهم مشخص مي‌شود
اما در همين حال فراكسيون مستقلين هم رايزني‌هاي خودش براي تشكيل كابينه را آغاز كرده است. در همين راستا جعفرزاده، نايب‌رييس فراكسيون مستقلان ولايي به فارس گفته است كه امروز اين فراكسيون در جلسه شوراي مركزي خودش شاخص‌هاي كانديداهاي انتخابي رييس‌جمهور براي وزارتخانه‌ها را به بحث مي‌گذارند. به گفته او در اين جلسه مواضع فراكسيون به صورت شفاف تعيين و مشخص خواهد شد. به علاوه در اين جلسه نحوه همكاري ما با دولت دوازدهم تعيين مي‌شود. او البته شرط و شروطي هم براي دولت آينده گذاشته است. اينكه استراتژي كلي فراكسيون مستقلين كمك به دولت است اما به شرطي كه دولت هم شاخص‌هاي آنها را رعايت كند. اين همان نقطه چالش‌برانگيز در مورد كابينه دوازدهم است؛ جايي كه حسن روحاني بايد تصميم بگيرد تركيب اصلي و غالب كابينه‌اش را بر اساس پايگاه راي خودش خواهد چيد يا بر اساس غلبه برخي لابي‌گري‌هاي سياسي درون مجلس. آن‌طور كه انتظار مي‌رود كابينه جديد روحاني به طيف اصلاح‌طلبان نزديك‌تر خواهد بود؛ موضوعي كه حتما ناراضياني درون صحن مجلس خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون