• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه:

آتش به اختيار عليه دولت نيست؛ در مقابل دشمنان است

گروه سياسي| «آتش به اختيار». بيان اين واژه از سوي رهبر انقلاب در ديدار با دانشجويان مباحث زيادي را برانگيخت و بسياري نگران سوءاستفاده از آن بودند. مانند بسياري از موضوعات ديگر هم اين نگراني‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي نمود پيدا كرد. محور همه نگراني‌ها در اين مورد يك چيز بود و آن دست بردن به اقدامات فراقانوني با سوءاستفاده از اين عبارت. با بروز اين نگراني‌ها اين چهره‌هاي اصولگرا بودند كه دست به كار شدند و به تشريح اين مساله پرداختند با تاكيد بر اينكه آتش به اختيار بودن به معني هرج و مرج و اقدام‌هاي فراقانوني نيست. پس از آن بود كه مسوولان هم وارد گود شدند و تلاش خود را به كار گرفتند تا در نخستين قدم جلوي برداشت‌هاي غلط از اين عبارت را بگيرند. در خطبه‌هاي نماز عيد فطر هم رهبر انقلاب بار ديگر به اين مساله پرداختند و گفته‌هايشان را تكميل فرمودند. محمد جواد لاريجاني، يكشنبه شب مهمان گفت‌وگوي ويژه خبري بود و در مورد موضوعات متعددي سخن گفت از جمله عبارت «آتش به اختيار». دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در اين مورد گفت: قوه قضاييه بايد در مقابل توطئه‌ها بايستد و دولت از راهبرد آتش به اختيار استقبال كند، زيرا آتش به اختيار عليه دولت نيست بلكه در مقابل عمله‌هاي امريكا و اروپاست. لاريجاني همچنين تاكيد كرد دولت نبايد از اين موضوع بترسد. بيان اين جمله از سوي او در واقع نشات گرفته از نگراني‌هايي است كه در چند هفته اخير از سوي حاميان روحاني در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح شده بود و بسياري نگران بودند كه اين عبارت دستمايه مخالفان روحاني براي حمله به دولت منتخب مردم شود. با همه اينها مسوولان تلاش خود را به كار بسته‌اند تا به اين نگراني‌هاي حاميان دولت منتخب پايان دهند. جواد لاريجاني همچنين به مساله همايش اعضاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در پاريس نيز اشاره كرد و گفت: گروهك منافقين از نظر وضع سياسي و ديگر ويژگي‌ها صفر و زير صفر هستند، اما از نظر خشونت بدتر از داعشند. به گزارش جماران، او با بيان اينكه آخر مكتب اومانيسم، خشونت كور بدون مرز است، گفت: يادمان باشد كه غربي‌ها در جنگ جهاني دوم 50 ميليون نفر از خود را كشتند. لاريجاني تصريح كرد: به نظر مي‌آيد برگزاري نشست گروهك منافقين با حمايت كشورهاي اروپايي و امريكا در پاريس توهين آشكار به ملت ايران است. دبير ستاد حقوق بشر گفت: در حالي كه وزير امور خارجه كشورمان گفته است برگزاري اين نشست نكته ابهامي در روابط ايران و فرانسه است، اما بايد گفت؛ هيچ نكته ابهامي نيست. بلكه لكه سياهي در رفتار فرانسه نسبت به ملت ماست. خصومت فرانسوي‌ها با ملت ايران ريشه‌دار است.
 او افزود: زماني كه وزير امور خارجه امريكا مي‌گويد در پي تغيير نظام ايران به طور مسالمت آميز هستيم به معناي استفاده آنها در برخورد با كشور ما از تروريست‌هاست. دبير ستاد حقوق بشر خاطرنشان كرد: غربي‌ها از فرمان آتش به اختيار رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌ترسند، زيرا مي‌دانند اين دكترين براي مهار آشوب‌هايي است كه آنها براي كشورمان برنامه‌ريزي كرده‌اند. معاون امور بين‌الملل قوه قضاييه تصريح كرد: دشمني غربي‌ها به ويژه امريكايي‌ها با ملت ايران و دفاع ما در مقابل آنها پاياني ندارد و مقابله ما با آنها عزم ملت ايران را جزم‌تر مي‌كند. لاريجاني با بيان اينكه در دشمني با جمهوري اسلامي ايران اروپايي‌ها و امريكايي‌ها فرق چنداني با يكديگر ندارند، گفت: در حالي كه امريكايي‌ها در برجام كارشكني مي‌كنند اروپايي‌ها مي‌گويند امريكا ما را تهديد مي‌كند كه با شما رابطه نداشته باشيم، اما كارشكني امريكايي‌ها دليل نمي‌شود كه اروپايي‌ها به تعهدات خود عمل نكنند. دبير ستاد حقوق بشر افزود: اين در حالي است كه ايران به همه تعهدات خود عمل و پيشرفت فناوري هسته‌اي را متوقف كرد و ضربه مهلكي به اين فناوري زد. زماني كه در نيروگاه اراك بتن ريخته‌ايم به معناي سلب توانايي از خودمان است و نتيجه اين كار، برد ـ برد نبود.
 آنچه امريكايي‌ها به عنوان راهبرد جديد و تغيير مسالمت آميز نظام ايران مي‌گويند ماهيت تروريستي دارد. لاريجاني گفت: اين توطئه امريكايي‌ها در ايران نيز كامل رصد شده است و نمونه آن اظهارات برخي است كه مي‌گويند چرا با تروريست‌ها مي‌جنگيد. دليل دشمني غربي‌ها با ايران ايستادن كشورمان در مقابل تجاوز، چپاول و جنايات آنهاست. معاون امور بين‌الملل قوه قضاييه، حقوق بشر غربي را فريبي بسيار بزرگ خواند و گفت: معناي آتش به اختيار اتخاذ راهبردي مانند جنگ تحميلي است. در ميدان مبارزه‌اي قرار داريم كه مقدمه آن مانند فضاي مجازي و تقلب‌ها نرم است، اما انتهاي آن اينگونه نيست. دبير ستاد حقوق بشر ادامه داد: قوه قضاييه بايد در مقابل توطئه‌ها بايستد و دولت از راهبرد آتش به اختيار استقبال كند، زيرا آتش به اختيار عليه دولت نيست بلكه در مقابل عمله‌هاي امريكا و اروپاست. او افزود: دولت نبايد از موضوع آتش به اختيار احساس خطر كند و با وجود همه انتقادها، صدا و سيما خدمات بسيار مهمي را در اين زمينه ارايه كرده است. لاريجاني در پايان تاكيد كرد: دولت‌هاي مستكبر از گروهك منافقين به عنوان دستمال استفاده مي‌كنند، اما اين گروهك بايد بداند با سيلي محكم ملت ايران روبه‌رو مي‌شود. دول غربي بدانند حمايت آنها از تروريست‌ها را هرگز تحمل نمي‌كنيم و دولت بايد در مقابل آنها موضع شفافي اتخاذ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون