• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

ايران خودرو پيشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتي انكارناپذير است كه تقويت آن موجب رشد و توسعه هر دو بخش خواهد شد. شكل‌گيري اين ارتباط دو نيروي علم و صنعت را كنار يكديگر قرار داده و موجب هم‌‍‌افزايي آنها مي‌شود. ارتباط صنعت و دانشگاه در سراسر جهان داراي اهميت است، از يك سو دانشگاه مولد علومي مورد نياز صنعت است و از سويي ديگر بهره‌گيري از علوم دانشگاهي در صنعت منجربه رشد و بالندگي و ارتقاي علمي كشور مي‌شود.     
آموزش كاربردي در دانشگاه‌هاي صنعتي و تربيت نيروي كارآفرين از جمله اهداف دولت است كه در سايه ارتباط با صنعت محقق خواهد شد. دولت يازدهم توجه ويژه‌اي به ايجاد و گسترش ارتباط ميان صنعت و دانشگاه داشته است. حمايت و پشتيباني دولت از ارتباط نيروي فكري و فيزيكي صنعت و دانشگاه منجربه عقد تفاهمنامه ميان خودروسازان و دانشگاهيان در دوره چهارساله دولت يازدهم شده است. امضاي تفاهمنامه همكاري براي توليد خودروي هيبريدي و الكتريكي ميان ايران خودرو و دانشگاه اميركبير نيز از رويكردهاي اجرا شده توسط دولت در راستاي تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه است.
گروه صنعتي ايران خودرو به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه، خود در بهره‌مندي از علوم روز دانشگاهي پيشگام بوده و ظرفيت‌هاي موجود خود را براي ايجاد فضاي علمي ميان اين شركت و دانشگاه و مراكز علمي به كار بسته است. ايران خودرو در جذب دانش‌آموختگان و نخبگان علمي و صنعتي نيز پيشگام بوده و براي همين منظور در فراخواني از نفرات برگزيده علمي دعوت به همكاري كرده است. اين شركت ارتباط خود با دانشگاهيان را به جذب نخبگان محدود نكرده و در سرفصل‌هاي متعددي با مراكز علمي همكاري مي‌كند.
از ديگر رويكردهايي كه به تازگي در ايران خودرو به اجرا گذاشته شده، امضاي تفاهمنامه ده‌جانبه براي طراحي و توليد محصول است. در اين تفاهمنامه كه 5 طرف آن شركت‌هاي معتبر خارجي هستند، دو دانشگاه شريف و اميركبير به عنوان اركان اصلي مشاركت دارند.
اجراي كامل اين قرارداد به طراحي و توليد پلتفرم اختصاصي گروه صنعتي ايران خودرو منجر مي‌شود كه محصولات متعدد در مدل‌هاي مختلف سدان، هاچ بك، كراس آور و شاسي بلند، هيبريد و برقي روي آن به توليد خواهد رسيد. دانشگاه صنعتي شريف براي طراحي و توسعه خودروهاي الكتريكي و دانشگاه صنعتي اميركبير براي طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي در اين طرح مشاركت خواهند داشت.

ارتباط با دانشگاه در ايران خودرو
در جوامع پيشرفته، ارتباط بين اصلي‌ترين ارايه‌دهندگان خدمات آموزشي و پژوهشي يعني دانشگاه‌ها و صنعت به صورت خودجوش و سازماني است، به نحوي كه صنعت‌گر بدون دانشگاهي و دانشگاهي بدون صنعت‌گر امكان رشد و تعالي نخواهد داشت و براي جامعه سودمند نخواهد بود. گروه صنعتي ايران خودرو فرآيندهاي ارتباط با دانشگاه را به صورت سازمان يافته و نظام‌مند انجام مي‌دهد. فعاليت‌هاي متنوعي در اين طيف قرار دارند كه در اين نوشتار به مهم‌ترين آن اشاره مي‌شود.
ايران‌خودرو با استفاده از توان دانشگاه‌ها براي كمك به مسائل و نيازهاي خود بهره‌برداري مي‌كند. اين شركت از ظرفيت دانشگاه‌ها و مراكز علمي براي آموزش و ارتقاي سطح دانش كاركنان خود نيز استفاده مي‌كند كه آشنايي كاركنان به مسائل علمي بخشي از آن است.
خلق نوآوري از طريق حمايت از ايده‌هاي دانشگاهي براي توسعه محصول و فرآيند، تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه‌ها با هدف خلق ارزش و كمك به كوتاه كردن چرخه نوآوري ايران خودرو بخش ديگري از موضوعاتي است كه ايران خودرو در ارتباط با دانشگاه دنبال مي‌كند.
ايفاي نقش مسووليت‌هاي اجتماعي ايران خودرو نيز بخش ديگري از عناوين ايران خودرو در ارتباط با دانشگاه است. در اين ميان فراهم‌سازي فضا براي انجام پژوهش‌هاي دانشگاهي با هدف پاسخگويي به سوالات و فرضيه‌هاي پژوهشي، حمايت از دانشجويان برتر و نخبه، ارايه خدمات آزمايشگاهي و صنعتي به پژوهش‌هاي دانشگاهي و حمايت از انتشار دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه شامل كتاب، مقاله، پتنت و... رويكردهاي اصلي به اجرا گذاشته شده توسط ايران خودرو است.
در اين راستا و در قالب رويكردهايي چون انعقاد قراردادهاي پژوهشي كاربردي، حمايت از پايان‌نامه‌هاي تحصيلي مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا (تاكنون بيش از 400 عنوان)، اجراي پروژه‌هاي پژوهشي در قالب طرح اينترنشيپ (تاكنون بيش از 500 عنوان)، پذيرش كارآموزان بر اساس تعيين نياز (سالانه بيش از هزار نفر)، صدور گواهي همكاري براي تيم‌هاي دانشگاهي، ايجاد فرصت‌هاي حضور كاركنان در مجامع علمي و سمينارها با هدف ارايه محصولات دانشي، عضويت در انجمن‌هاي علمي و اهداي تجهيزات فني و تخصصي به مراكز علمي و آموزشي از سوي ايران خودرو انجام پذيرفته است.

پروژه‌هاي اينترنشيپ
ميزباني پروژه‌هاي اينترنشيپ بخش ديگري از مقولات مرتبط ايران خودرو با دانشگاه‌ها است. اين پروژه‌ها، قراردادي با دانشگاه‌ها است كه اجراي چند پروژه در طول سال با بازه زماني سه ماهه و هزينه مشخص را شامل مي‌شود. پروژه‌هاي پژوهشي طرح اينترنشيپ، برحسب بروز مسائل و مشكلات سازمان و با حضور اساتيد مجرب و مرتبط در حوزه‌هاي مختلف تعريف و شروع مي‌شود. تعاملي پيوسته در طول مدت 3 تا 6 ماه ميان يك تيم دانشگاهي متشكل از سرپرست علمي و چندين دانشجو در مقاطع تحصيلي مختلف و تيم‌هاي اجرايي در واحدهاي مختلف شركت علاوه بر يافتن راهكارهاي عملي به منظور دستيابي به حل مساله اولويت‌دار سازماني مطروحه در خلال پروژه، بستري مناسب براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي را نيز مهيا مي‌كند.
هدف از حمايت از پروژه‌هاي اينترنشيپ استفاده از قابليت‌ها و توانايي‌هاي دانشگاه براي پاسخگويي به نيازهاي رو به رشد صنعت خودرو و حل مشكلات واحدهاي شركت با رويكرد توسعه فرهنگ پژوهش و كار تيمي در ايران خودرو در راستاي ارتقاي سطح دانش كاركنان و مرتفع كردن خلاءهاي كوتاه‌مدت نيروي كار با بهرمندي از پتانسيل و توانمندي موجود در دانشگاه، از سال 79 در اين شركت آغاز شده است.
حمايت از دانشجويان در پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا
در اين مقوله همكاري با دانشجويان براي تعريف و اجراي پروژه‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي مورد نياز شركت ايران خودرو با هزينه مشخص يكي از رويكردها است. اين موضوعات با توجه به اهداف كسب و كار و كليدي سازمان چون ارتقاي كيفيت، رضايت مشتري، توسعه محصولات جديد، فناوري‌هاي آينده و مديريت هزينه‌ها تعيين و اجرايي مي‌شود.
هدف از حمايت دانشجويان مرتفع شدن نيازهاي پژوهشي گروه صنعتي ايران خودرو از طريق ايجاد فرصت تحقيق و پژوهش در صنعت براي دانشجويان در قالب تعريف پايان نامه‌هاي مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر است.

پذيرش دانشجويان
براي دوره كارآموزي
همكاري با دانشجويان مقطع تحصيلي كارشناسي براي اجراي پروژه كارآموزي در شركت ايران‌خودرو نيز از ديگر سرفصل‌هاي ارتباط اين شركت با دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعي و الزامات قانوني، ايجاد بستر و زمينه مناسب براي توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طريق حمايت دانشجويان در كارآموزي، استفاده موثر از توانمندي دانشگاه در جهت رفع نيازهاي سازمان در قالب كارآموزي و توانمند ساختن دانشجويان از طريق حضور موثر در فرآيندها است.
ايران خودرو به منظور تشويق دانشجويان و ايجاد انگيزه براي مشاركت در طرح‌هاي دانشگاهي ايران‌خودرو مدارك معتبر همكاري و گواهينامه همكاري اساتيد و دانشجويان صادر مي‌كند.

بازديد تيم‌هاي دانشگاهي
از ديگر فعاليت‌هاي ايران خودرو در ارتباط با دانشگاه، بازديد هيات‌هاي دانشگاهي از خطوط توليد ايران خودرو است. در اين رويكرد اعضاي هيات علمي و مسوولان ارتباط صنعت و دانشگاه از سالن‌هاي توليدي ايران خودرو ديدن مي‌كنند. ارتقاي تصوير ذهني دانشگاهيان از ايران خودرو، استفاده از نظرات دوجانبه صنعت و دانشگاه در راستاي پيشبرد اهداف ارتباط با دانشگاه، معرفي حوزه‌هاي مختلف ارتباط صنعت و دانشگاه به اعضاي علمي دانشگاه‌ها و معرفي زمينه‌هاي مختلف ارتباط با مراكز علمي از جمله اهداف اين رويكرد است.
معرفي زمينه‌هاي مختلف براي انجام پروژه‌هاي پژوهشي با تمركز بر حوزه‌هاي كليدي چون ارتقاي كيفيت، رضايت مشتري، توسعه محصولات جديد، فناوري‌هاي آينده و مديريت هزينه‌ها و همچنين استفاده از نظرات و ديدگاه‌هاي دانشگاهيان به منظور بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه، بخش ديگري از اهداف بازديد تيم‌هاي دانشگاهي از ايران خودرو است.
گروه صنعتي ايران خودرو استفاده از توان علمي دانشگاه‌ها و مراكز علمي را با جديت زيادي پيگيري مي‌كند. طراحي و توليد محصول مسير سخت و پرپيچ و خمي است كه استفاده از ظرفيت‌هاي علمي دانشگاه‌ها آن را هموار خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون