• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

5 عضو شوراي پنجم در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيح دادند

شهردار آينده پايتخت باچه معيارهايي انتخاب مي‌شود؟

حميدرضا خالدي

اين روزها انتخاب شهردار تهران يكي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌اي است. اين انتخاب از آن جهت حساس و حايز اهميت است كه قرار است بعد از 14 سال، شهرداري اصلاح‌طلب منصب مديريت شهري پايتخت را برعهده گيرد؛ شهرداري كه بي‌شك در شرايطي سخت، سكان اداره تهران را برعهده مي‌گيرد و صد البته با آماجي از انتقادها و حملات از سوي جناح اصولگرا روبه‌رو خواهد بود. شايد به همين دليل باشد كه شوراي شهر پنجم تهران، از همان روزهاي نخستين بعد از انتخابات، در جلسات غير رسمي خود انتخاب شهردار را در اولويت قرار داده، تلاش مي‌كند تا نيمه‌هاي شهريور، به اين چالش خاتمه دهد. جلساتي كه در نهايت منجر به تصويب مصوبه‌اي 16‌بندي شده كه از آن به عنوان شاخصه‌هاي شهردار آينده ياد مي‌شود. اما اينكه شيوه‌اي كه شوراي پنجم براي انتخاب شهردار درپيش گرفته تا چه حد كارآمد است، يا اينكه اصولا شهردار آينده پايتخت بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد، سوالي است كه پاسخ‌هاي متفاوتي به آن داده مي‌شود. شايد به همين دليل باشد كه هر روز اخبار ضد و نقيض زيادي در مورد گزينه‌هاي مطرح شده براي شهرداري تهران در فضاي مجازي عنوان مي‌شود. رويه‌اي كه باعث شده تا اين موضوع يعني انتخاب شهردار به يكي از بحث‌هاي چالش برانگيز و حساس مديريت شهري كنوني بدل شود. همين دلايل كافي بوده تا پاي صحبت اعضاي شوراي پنجم در مورد نقد انتخاب شهردار بنشينيم و شنونده پاسخ‌هاي‌شان در مواجهه با ابهامات اجرايي اين طرح باشيم.  

 

شهرداري در قد و قواره يك مدير ملي

محمد سالاري

عضو شوراي چهارم و پنجم تهران

محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر چهارم و يكي از دو عضو كنوني شورا كه موفق به حضور در شوراي پنجم نيز شده است، معتقد است كه انتخاب شهردار در تهران به دليل شرايط خاصي كه دارد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است: مجموعه چالش‌ها و فرصت‌هايي كه در شهر تهران وجود دارد دركنار جغرافيا و وسعتي كه كلانشهر تهران دارد باعث مي‌شود تا مديريت شهري در پايتخت ايران، صرفا منوط به يكسري از فعاليت‌هاي عمراني و شهرسازي نباشد.
وي معتقد است: اين موارد به علاوه فاكتور «پايتخت» بودن تهران، ايجاب مي‌كند تا شهردار تهران فردي باشد در حد و اندازه يك مدير ملي و حتي شايد در قد و قواره يك رييس‌جمهور. فردي كه بتواند با ديگر اركان نظام و قواي سه‌گانه تعامل داشته باشد و مشكلات اين كلانشهر جهاني را حل كند. چهره‌اي كلان‌نگر كه بتواند از ظرفيت‌هاي مديريت شهري موجود در معاونت‌ها و مديريت‌هاي مختلف شهرداري به نحو احسن استفاده كند تا شهر تهران را با تمام مشكلاتش به بهترين نحو ممكن اداره كند. وي با همين استدلال مي‌گويد: به همين دليل چه بخواهيم و چه نخواهيم، شهردار تهران بايد فردي سياسي باشد.
اين عضو كنوني شوراي شهر تهران در تحليل ويژگي‌هاي كنوني 16 گانه تعيين شده از سوي شوراي شهر براي انتخاب شهردار تهران مي‌گويد: تعدادي از اين ويژگي‌ها كمي و تعدادي كيفي هستند. مسلم است كه ويژگي‌هاي «كيفي» چندان سنجش پذير نيستند بلكه بايد با استناد به سوابق كاري و شناختي كه اعضا از گزينه‌ها دارند سنجيده شوند. ضمن آنكه همگي اعضاي كنوني براين نكته اتفاق نظر دارند كه شهردار آينده تهران بايد فردي «پاكدست» باشد و بتواند با شفاف‌سازي مطالبات افكار عمومي را پاسخگو باشد.
سالاري با تاكيد مجدد براينكه شهرداري تهران يك جايگاه استراتژيك است، افزود: براي همين هم هست كه گزينه‌هايي كه هم اينك از سوي اعضا مطرح مي‌شوند در حد وزراي قديم يا معاونين رييس‌جمهور و از اين قبيل هستند.

 

شهرداري كه بايد  « پاكدست» باشد

زهرا نژاد بهرام
عضو شوراي پنجم تهران

زهرا نژاد بهرام، ديگر عضو منتخب شوراي شهر پنجم تهران هم در بيان ويژگي‌هاي شهردار آينده تهران به سه فاكتور پاكدستي و اعتقاد به استفاده از پتانسيل‌هاي زنان و قدرت چانه‌زني و تعامل با نهادهاي مختلف اشاره مي‌كند و مي‌گويد: مهم‌ترين شاخصه‌اي كه براي اعضاي جديد شورا به عنوان شاخصه يك شهردار مطرح است، پاكدستي است و پس از آن پاسخگويي و شفافيت در قبال شورا و مردم. چرا كه مردم حق دارند از مسوولان خود «سوال» كنند.
وي مي‌افزايد: به جز آن، شهردار بايد به توانايي‌ها و مديريت «زنان» و جوانان باور داشته باشد چراكه نيمي از جمعيت تهران را زنان و جوانان تشكيل مي‌دهند. به همين دليل شهردار آينده تهران بايد شرايطي را براي امكان رشد جوانان فراهم كند.
نژاد بهرام همچنين به نكته‌اي اشاره مي‌كند كه تاكنون كمتر به آن اشاره شده است، اينكه شهردار تهران بايد از ظرفيت‌هاي نيروهاي انساني خود استفاده كند: شهردار بعدي تهران بايد ظرفيت‌هاي داخلي نيروهاي انساني خود را همواره مدنظر داشته باشد و تلاش كند تا با استفاده از همين نيروهاي انساني كنوني، اين سازمان و نهاد، مسير ارتقاي خودش را پيدا كند.
همچنين وي براين باور است كه شهردار تهران براي اداره چنين كلانشهري با اين همه چالش و مساله بايد در تصميم‌گيري‌هايش، نظرات كارشناسان را مد نظر قرار دهد: دركنار استفاده از نقطه نظرات كارشناسي، شهردار آينده تهران بايد آنقدر جسارت داشته باشد كه درمواقع خاص، تصميمات كليدي و حساسي را بگيرد و پاي آنها بايستاد. ضمن آنكه از قدرت تعامل با مديران ساير نهادها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها نيز برخوردار باشد.
اين بانوي شوراي شهر پنجم برنامه محور بودن را يكي ديگر از ويژگي‌هاي شهردار آينده مي‌داند و مي‌گويد: شهردار آينده بايد فردي برنامه محور باشد. يعني به اسناد بالادستي خود مانند طرح تفصيلي و طرح جامع توجه داشته باشد و تصميم‌گيري‌هاي كلانش را در چارچوب همين اسناد انجام دهد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا لايحه 16‌بندي شوراي پنجم براي انتخاب شهردار مي‌تواند فردي را برگزيند كه تمامي اين ويژگي‌ها را داشته باشد، مي‌گويد: به هر حال بايد شورا شهرداري را براي تهران انتخاب كند، پس چه بهتر كه اين كار را اصولي و منطقي انجام دهد و براساس يكسري شاخصه كاركند.
براساس اخبار منتشر شده، در فرآيند انتخاب شهردار هر يك از اعضاي شوراي شهر پنجم مي‌توانند سه نفر را به عنوان گزينه براي بررسي و تاييد معرفي كنند. اما با اين حال گروهي از كارشناسان براين باورند كه اين رويه عملا شدني نيست. يعني در صورتي كه هر يك از اعضا بخواهند گزينه‌هايي را معرفي كنند، شورا عملا در فرصت باقي مانده، امكان بررسي دقيق ويژگي‌هاي چند ده نفر معرفي شده را ندارد. نژاد بهرام اما در اين زمينه مي‌گويد: اينگونه نيست كه تمام گزينه‌ها مورد بررسي قرار گيرند بلكه براساس پيش بيني‌هاي صورت گرفته هر فردي كه از سوي اعضا معرفي شود، ابتدا در بين اعضا به راي گذاشته مي‌شود و فقط زماني شورا، بررسي جدي پرونده و برنامه‌هاي وي را در دستور كارش قرار مي‌دهد كه آن شخص 5 راي بياورد. وگرنه به صورت خود به خود از دستور كار شورا خارج مي‌شود. بنابراين گزينه‌هاي زيادي براي بررسي باقي نخواهند ماند.

 

تهران نيازمند شهرداري توانمند و نوآور است
الهام فخاري

عضو شوراي پنجم تهران

الهام فخاري يكي از اعضاي كنوني شوراي پنجم است كه تمام قد از شيوه انتخاب شهردار به سبك و رويه كنوني آن دفاع مي‌كند. وي با ذكر اينكه رويه كنوني برپايه شرايط آيين نامه اجرايي مصوب هيات وزيران، تجربه‌هاي گذشته و برگرفته از الگوهاي سنجشي تدوين شده است مي‌گويد: با اين همه باتوجه به شرايط سياسي و فشردگي زمان امكان انجام كامل فرآيندهاي سنجش تخصصي فراهم نيست. از اين رودر همين مدت كوتاه از عمر شوراي پنجم تلاش شد با درنظر گرفتن شرايط و باتوجه به نيازهاي كوتاه‌مدت و بلندمدت مردم، مسائل كلانشهر تهران، تجريش و ري و روي آوري انتخاباتي مردم به اصلاح‌طلبان نخست مشخصات عمومي نامزد شهرداري تهران روشن شود كه اين مشخصات در ١٦ بند مورد توافق و تصويب منتخبان شوراي پنجم قرار گرفت.
وي افزود: گام بعدي ارزيابي، شناسايي و معرفي حداكثر سه نامزد برخوردار از اين مشخصات از سوي هر يك از منتخبان بود. تلاش بر اين است كه در اين مسووليت مهم نامزدهاي گوناگون ولي متمركز بر اولويت‌هاي چالشي شهر، شناسايي و معرفي شوند. هر يك از منتخبان هم از نظر تخصصي با نظام‌هاي حرفه‌اي و تخصصي در ارتباط هستند و هم كنشگر حزبي و سياسي هستند، از اين رو مي‌توانند از مشاوره و ارزيابي‌هاي سودمند شخصيت‌ها، احزاب و نظام‌هاي حرفه‌اي بهره بگيرند تا به انتخاب شهردار توانمند و نوآور برسيم.
وي تاكيد كرد: اصولا هيچ روشي بي‌خطا و بدون كاستي نيست. تلاش ما بر اين است كه با كم كردن هزينه رواني اجتماعي سياسي و برپايه مسائل برجسته شهر، مدير متخصص و توانمندي براي خدمت در شهرداري را معرفي كنيم.
فخاري در پاسخ به برخي از منتقدين كه مي‌گويند بهتر است شهردار از بين همين اعضاي منتخب شوراي پنجم انتخاب شود، مي‌گويد: در اين مورد قانون روشن است. ما بر اين باوريم كه نيازي نيست كه ما خودمان دايره بسته‌تر از قانون تنظيم كنيم. منتخبان به راي و خواست مردم بايد براي بهبود و بازسازي پايبند و آماده كار در شوراي شهر تلاش كنند. بهتر است به جاي دامن زدن به اين بحث، به اولويت‌هاي اصلي كارمان بپردازيم.
وي همچنين در مورد اينكه معيارهاي 16 گانه شورا چقدر در تعيين شهرداري اصلح مثمر ثمرند مي‌گويد: كلا سنجش يك زمينه تخصصي علمي است. بهترين كار اين بود كه متخصصان سنجش اين ملاك‌ها را بررسي و سنجه (ابزار) دقيق و روا بسازند. با اين همه سياست زمينه‌اي است كه نمي‌توان همه ويژگي‌ها و روندها را پيش بيني و ارزيابي كرد. با اينكه برخي از اين مشخصات ١٦ گانه كمتر سنجش پذير هستند و شايد بتوان گفت موردهايي كلي گويي هم هست، ولي بر پايه كارنامه و پيشينه كاري نامزدها، گروه همكاران و همچنين برنامه پيشنهادي شان مي‌توان به بود/نبود اين ويژگي‌ها پي برد. رفتارها، روش‌ها و دستاوردهاي افراد نشانه‌هايي از اين مشخصات را فراهم مي‌كنند.
اما وي در مورد اينكه شهردار آينده بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد، نظري تا حدودي متفاوت با همكارانش را دارد: افزون بر شرايط آيين‌نامه اجرايي هيات وزيران و مشخصات عمومي مورد توافق منتخبان شوراي پنجم، توجه به اينكه شهر در يك وضعيت آشفته، بن‌بست و پرچالش است را براي انتخاب شهردارآينده ضروري مي‌دانم. به نظر من شهر در اين شرايط به يك مدير بحران توانمند و نوآور نياز دارد. به كسي كه به قانون براي همه باور داشته باشد و براي بازگرداندن قانون به جاي رابطه، روان‌سازي اداري، به جاي ديوان‌سالاري، و همكاري با همه گروه‌هاي اثربخش پايبند باشد.
فخاري تصريح مي‌كند: كار ما تنها تغيير افراد نيست، به همين دليل راه ناهموار و كار دشواري را پيش رو داريم. بهبود اجتماعي و بازآفريني شهر نيازمند مدير پاسخگو، برنامه دار، باورمند به برابري و بهسازي و داراي شخصيت سالم است. ضمن آنكه بيش از همه به افراد با شخصيت سالم، هويت انسجام يافته و يكپارچه، متخصص و دوستدار مردم نياز داريم، مديري كه در هر دوي مهارت‌هاي زندگي و مهارت‌هاي كاري پرتوان و ماهر باشد. چنين فردي بايد از نظر سياسي هم رويكرد اصلاح‌طلبانه داشته باشد و در راستاي توسعه پايدار همه‌جانبه كار كرده باشد.
وي در پاسخ به اين سوال كه خود شما چه افرادي را به عنوان 3 گزينه پيشنهادي خود معرفي كرده‌ايد؟ مي‌گويد: درباره سه گزينه پيشنهادي‌ام با متخصصان، برخي چهره‌هاي سياسي و فرهنگي، برخي نهادهاي حرفه‌اي و صنفي همفكري كرده‌ام. شهردار تهران، تجريش و ري موقعيت مديريتي پيچيده و گسترده‌اي است. كلا به اتفاق ساير اعضا تلاش كرده‌ايم كه به ملاك‌ها، رويكرد و محورهاي برنامه مصوب شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان كشور، كه ساعت‌ها كار تخصصي و راي شوراي عالي پشتوانه آن است توجه داشته باشيم. از اين رو يك چهره باسابقه و متخصص در سطح ملي در زمينه برنامه‌ريزي و مديريت، يك چهره جوان‌تر از ميانگين سني متداول و احتمالا يكي از زنان متخصص را معرفي خواهم كرد. ولي فعلا اجازه دهيد اسمي از كسي نبرم.
يكي ديگر از نگراني‌ها در مورد مديريت شهري جديد يكدست بودن طيف سياسي شوراي جديد و همراستا بودن آنها با جناح سياسي شهردار آينده خواهد بود. اينكه اگر قرار باشد شورا و شهردار بعدي همگي از بين اصلاح‌طلبان و از يك طيف سياسي باشند، آيا اين مساله نمي‌تواند مانع از نظارت شورا برعملكرد شهردار و شهرداري شود؟ موضوعي كه فخاري در پاسخ به آن مي‌گويد: مشكل شهر اصلاح‌طلب يا اصولگرا بودن، يكدست بودن يا نبودن شورا و شهرداري نيست. وقتي اعضاي شورا باورمند به انتخاب شهردار پاسخگو و پيگير حسابرسي و سنجش و بهبود باشند، به راستي اين يكدستي يا نايكدستي چه اثري دارد؟ وقتي شهردار خود را موظف و مسوول پاسخگويي به شورا و مردم بداند يكدستي گرايش سياسي شهردار و شورا چه اثري دارد؟ مگر ما باور نداريم كه شهر از آن همه شهروندان و نه‌تنها دوستان و هم حزبي‌ها و هم هياتي‌ها و هم محله‌اي‌هاي ما يا شهردار، است؟
وي ادامه مي‌دهد: مشكل اين است كه شوربختانه شرايط به گونه‌اي شده كه شهردار شورا را اداره كند، منظور از اداره كردن هم معطل گذاشتن شورا با اهمال كاري، عدم توجه به حسابرسي، بي‌توجهي به ضرورت گزارش دهي به شوراست. وقتي در جامعه ما بيش از توجه به بالندگي و پرورش‌ياري اخلاقي و آموزش مهارت‌هاي زندگي اجتماعي، مدرك و موقعيت برجسته شده، پيامدش اين وضعيت است. نه مدير خود را موظف به پاسخگويي به شورا مي‌داند، نه شورا وظيفه خود را پرسشگري و حسابرسي شهرداري و از سوي ديگر پاسخگويي به مردم مي‌داند. يك چرخه فرساينده رخ مي‌دهد و شهري آشفته و نابسامان پديد مي‌آيد. همه مشكل‌ها را فرافكني به ديگري مي‌كنند و هر روز در اين وضعيت بيشتر غرق مي‌شوند.

 

شهرداري كه بايد « شجاعت» داشته‌باشد

افشين حبيب‌زاده
عضو شوراي پنجم تهران

افشين حبيب‌زاده، از ديگر چهره‌هاي اصلاح‌طلب شوراي پنجم نيز ابتدا به همان فاكتورهايي اشاره مي‌كند كه ساير همكارانش قبلا از آنها به عنوان ويژگي‌هاي شهردار آينده ياد كرده‌اند: شهردار تهران بايد در تصميم‌گيري «شجاع» باشد. ضمن اينكه بايد از سابقه كاراجرايي در سطح ملي برخوردار باشد و از همه مهم‌تر بايد پاكدست و درستكار باشد.
وي همچنين معتقد است كه شهردار آينده بايد بتواند از ظرفيت‌هاي مردمي شهروندان كه در قالب شوراياري‌ها به چشم مي‌آيد به نحو احسنت استفاده كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه هم‌اينك فرآيند انتخاب شهردار در چه مرحله‌اي است، گفت: هنوز در مرحله «فرآيند» هستيم و هنوز وارد مرحله انتخاب نشده‌ايم. يعني قرار است هر يك از اعضا گزينه‌هاي خود را معرفي كنند تا بعد از گزينش آن وارد مرحله نهايي انتخاب شهردار شويم.
به گفته حبيب‌زاده، برخلاف ادعاهاي مطرح شده هنوز هيچ اسمي از سوي اعضا به عنوان پيشنهادهاي تصدي شهرداري تهران مطرح نشده است.

تهران بدون شهردارنمي‌ماند
سيد حسن رسولي
عضو شوراي پنجم تهران

سيد حسن رسولي، نيز يكي ديگر از اعضاي شوراي جديد تهران هستند كه كاملا از فرآيند انتخاب شهردار دفاع و حمايت مي‌كند: فكر مي‌كنم تمام اعضا با مصوبه16‌بندي شرايط انتخاب شهردار موافق باشند چون اين مصوبه بعد از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر به تصويب رسيده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه ايا فكر نمي‌كنيد زمان باقيمانده براي انتخاب شهردار كم باشد؟ مي‌گويد: نه. فكر نمي‌كنم زمان كم بيايد. چون براي زمان باقيمانده برنامه‌ريزي كرده‌ايم. ضمن آنكه اگر هم به هر دليل نتوانيم تا روز تحليف شهردار، فرد جديدي را انتخاب كنيم، پيش‌بيني شده كه سرپرستي از سوي شوراي پنجم براي شهرداري انتخاب شود تا بعدا شهردار دايم پايتخت انتخاب شود. يعني در هر صورت تهران بدون شهردار نخواهد ماند.

چهارشنبه سرنوشت‌ساز
گفته مي‌شود قرار است فرآيند معرفي گزينه‌هاي شهرداري از سوي اعضا از چهارشنبه آغاز شود و از اين پس تا زمان آغاز به كار رسمي شوراي پنجم هر شنبه و هر چهارشنبه اعضاي شوراي جديد در اين خصوص جلسه داشته باشند. سالاري دراين خصوص با تاييد اين مطلب گفت: طبق برنامه زمانبندي شده قرار است در روز چهارشنبه هر كدام از منتخبين پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران حداكثر سه گزينه براي شهرداري اعلام كند.
وي در پاسخ به انتقاد برخي كارشناسان كه معتقدند پيشنهاد معرفي 3 نفر از اعضا و زياد شدن آنها باعث تضعيف كيفي فرآيند انتخاب شهردار خواهد شد، مي‌گويد: اين ايراد چندان وارد نيست چرا كه مسلما تعدادي از گزينه‌هاي احتمالي مطرح شده از سوي منتخبين با يكديگر همپوشاني خواهند داشت و اين گونه نيست كه در پايان 63 نفر گزينه براي شهرداري داشته باشيم. وي با بيان اينكه اگر تعداد كانديداها براي دور دوم زياد باشد دوباره راي‌گيري مي‌كنيم تا افراد كمتري انتخاب و برنامه ارايه كنند.
سالاري در پاسخ به اين پرسش كه هر منتخب شورا به چند نفر مي‌تواند راي‌ دهد، گفت: هنوز معلوم نيست كه آيا هر عضو مي‌تواند به يك نفر راي دهد يا مي‌تواند حداكثر به 7 نفر راي دهد، قرار است در روز چهارشنبه در اين زمينه تصميم‌گيري شود و تاكنون تصميم قطعي در خصوص نحوه راي‌گيري صورت نگرفته و تمام اتفاقات بسته به جلسه روز چهارشنبه است.
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي پنجم تاكيد مي‌كند: فكر نمي‌كنم با تعدد كانديداها مواجه باشيم چرا كه بايد كانديداهايي مطرح شوند كه در حد معاون رييس‌جمهور، وزرا، نمايندگان شاخص، استانداران و افرادي كه در سطح ملي كار كرده‌اند باشند تا بتوانند كلانشهري مانند تهران را به خوبي اداره كنند.
يكي ديگر از چالش‌هاي پيش روي شوراي پنجم موضوع امكان انتخاب شهردار از بين خود اعضاي شوراست. در جلسه هفته گذشته شوراي پنجم اعضا به اتفاق مصوب كردند كه هيچ يك از اعضا نمي‌تواند به عنوان كانديداتوري شهرداري يا مسند ديگري مطرح شود و شورا را ترك كند. اين امر به معناي پايبندي به همان ميثاقنامه‌اي است كه اعضاي كنوني در زمان انتخابات آن را امضا كرده بودند. با اين حال سالاري در پاسخ به اخباري كه حكايت از آن دارد كه گزينه نهايي شهرداري از سوي افرادي كه ليست اميد را بسته‌اند، مطرح مي‌شود و منتخبين فقط به آنها راي دهند، ‌گفت: ميثاقنامه را امضا كرده‌ايم اما بحث اين بوده كه با توجه به اعتماد مردم به افرادي كه راي داده‌اند منتخبين در طول نمايندگي از شورا براي مشاغلي كه منافات با كار شورا دارد، خارج نشوند. سالاري در عين حال افزود: البته شورا شغل محسوب نمي‌شود همان طور كه در شوراي چهارم هم خيلي از اعضا در بسياري از سازمان‌ها و ادارات جزو هيات رييسه و غيره بوده‌اند؛ ميثاقنامه‌اي كه جنبه اخلاقي دارد.

 

تعيين شرايط احراز سمت شهردار

قانوني در سال 1375 به تصويب رسيده است كه تشكيلات و وظايف شوراهاي اسلامي كشور و نحوه انتخاب شوراها و شهرداران را بيان مي‌كند. در اين قانون نحوه انتخاب شهردار بيان شده است، اما اينكه اين فرد بايد چه شرايطي داشته باشد، به عهده آيين‌نامه‌اي گذاشته شده است كه توسط وزارت كشور به تصويب مي‌رسد. اين آيين‌نامه حدود دو سال بعد از تصويب قانون فوق‌الذكر تصويب شد و در آن وزارت كشور شرايطي كه براي تصدي سمت شهردار لازم است را بيان كرد. بر اساس قانون انتخاب شهردار به شوراهاي اسلامي شهرها سپرده شده و آنها اين امر مهم را به دور از سياسي‌كاري طي سال‌هاي گذشته انجام داده‌اند.
انتخاب ايراني به سبك جهاني
گفته مي‌شود شيوه فعلي انتخاب شهردار كه در آن، مديريت ارشد شهري توسط شوراهاي شهر انتخاب مي‌شود، يكي از ٢ مدل رايج در شهرهاي جهان است. مدل نخست انتخاب بي‌واسطه و با راي شهروندان است كه عمدتا در كشورهاي توسعه‌يافته مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما مدل دوم همان مدلي است كه درحال حاضر در تهران نيز با همان روش شهردار انتخاب مي‌شود. بسياري از اعضاي شوراي شهر معتقدند بسته‌اي حاوي ٥ نوع اختيار و وظايف جديد براي پارلمان‌هاي شهري بايد به لايحه مديريت شهري اضافه شود؛ در غير اين‌صورت، تغيير پروسه انتخابات شهردار به‌جز دگرگوني ظاهري، نه‌تنها تحولي در نظام مديريت شهر به وجود نمي‌آورد كه ممكن است بازوي حداقلي شورا براي كنترل مديريت شهري را نيز از كار بيندازد. محتواي اين بسته با تاكيد بر تعميم الگوي «رابطه دولت و مجلس» به «دولت محلي و شهرداري»، در گام نخست به‌دنبال «كارايي حداكثري شورا» است تا جلوي بي‌برنامگي شهرداري‌ها در برخي شهرها و همچنين تصويب برنامه‌هاي ويتريني در شوراها كه از حركت مستقل مديران شهري نشات مي‌گيرد، گرفته شود.
لايحه اصلاح قانون انتخاب شهردار در هيات دولت
مردادماه امسال،  وزارت كشور لايحه‌‌اي تحت‌عنوان «مديريت شهري» با هدف يكپارچه‌سازي مديريت مجموعه دستگاه‌ها و نهادهاي خدماتي و اجرايي مرتبط با شهر به دولت ارايه كرده و قرار است پس از تصويب در هيات دولت روانه مجلس ‌شود. اين لايحه دو بخش كليدي دارد كه اولي، «جداسازي ادارات آب، برق، گاز، آموزش‌وپرورش و تمامي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي خدمات شهري از دولت و الحاق آنها به مجموعه مديريت شهري» را شامل مي‌شود و در قالب بخش دوم‌ قرار است «انتخاب شهردار در شهرهاي بالاي ٢٠٠‌هزار نفر جمعيت، به‌صورت مستقيم توسط مردم» انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون