• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

فصل رايزني براي كابينه

شنبه‌ رييس‌جمهور با ملاقات عارف و اعضاي کمیته تعامل شورای عالی اصلاح‌طلبان آغاز شد

  روحاني امروز ملاقات ديگري با هيات‌رييسه شوراي عالي اصلاح‌طلبان دارد

گروه سياسي| دومين ديدار ميان محمدرضا عارف و حسن روحاني با حضور كميته تعامل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان صورت گرفت تا فصل رايزني براي تشكيل كابينه ميان مجلس و دولت با سرعت بيشتري جلو برود. عصر روز گذشته اما خبر ديدار محمدرضا عارف و حسن روحاني در نهاد رياست‌جمهوري خبر مهمي بود. ديداري كه برخلاف دوره قبل كه محمدرضا عارف به صورت انفرادي در آن شركت كرده بود ترجيح داد تا با حضور برخي از اعضاي كميته تعامل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با حسن روحاني جلسه داشته باشد. هرچند كه اعضاي شركت‌كننده در اين ديدار ترجيح دادند تا از آنچه كه در جلسه كميته تعامل، عارف و حسن روحاني گذشته است، چيزي نگويند اما به نظر مي‌رسيد كه اين ديدار، ديداري تعيين‌كننده بوده است كه شايد سرنوشت ليست كابينه‌اي را كه قرار است سه هفته ديگر به مجلس شوراي اسلامي برود را تعيين كند.
فصل مطلوب براي معرفي كابينه
رايزني‌ها براي تشكيل كابينه وارد فاز جدي‌تري شده است. در دو هفته اخير اين دومين ديداري است كه ميان حسن روحاني و محمدرضا عارف صورت مي‌گيرد. عارف كه در دولت قبل با كناره‌گيري‌اش صحنه انتخابات شرايط را براي پيروزي كامل‌تر حسن روحاني فراهم كرده بود در اين دوره پس از انتخابات نقش مهم‌تري را قرار است ايفا كند. بر همگان مشخص است كه معرفي كابينه به مجلس تنها پيمودن نيمي از راه تشكيل كابينه است و نيمه راه باقي‌مانده در مجلس است كه مي‌گذرد. جلب نظر نمايندگان به برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي و تلاش براي جلب نظر مثبت آنها حالا وظيفه اصلي اين روزهاي محمدرضا عارف و ساير نمايندگان عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي است. فراكسيوني كه جاي خالي‌اش در دوره پيشين تشكيل كابينه خوب به چشم آمد و سه وزير پيشنهادي حسن روحاني از حضور ابتدايي در وزارتخانه‌هاي مورد نظر جا ماندند. اين‌بار اما از همان زمان انتخابات اسفند 94 و زماني كه كه نتايج انتخابات مجلس دهم مشخص شد خيال حسن روحاني راحت كه ديگر روزهاي سخت رابطه ميان مجلس و دولت به پايان رسيده است.
همين هم شد كه تنها سه ماه بعد براي ترميم كابينه خود قدم برداشت و همان سه وزيري كه در مجلس نهم موفق به گرفتن راي اعتماد براي آنها نشده بود را مجددا معرفي كرد تا كابينه را آن‌طور كه مي‌خواهد بچيند. اين‌بار اما همه مي‌دانند كه شرايط براي معرفي وزراي دولت به مجلسي كه اكثريت آن را اصلاح‌طلبان و اعتداليون تشكيل مي‌دهند، فراهم‌تر است. همين هم هست كه در روزهاي اخير دو ديدار ميان حسن روحاني و محمدرضا عارف صورت گرفته است. ديداري كه دستور كار اصلي آن كابينه دولت دوازدهم بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون