• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

ثبت ركورد بي‌سابقه مصرف در تابستان

بنزين افسار بريد، سهميه‌بندي روي ميز نفتي‌ها رفت

گروه اقتصادي | مصرف بنزين در روزهاي گذشته به طور غيرقابل پيش‌بيني افزايش يافته است؛ به گونه‌اي كه آخرين آمار وزارت نفت از شكستن ركوردهاي مصرف قبلي خبر مي‌دهد. بر اساس آمار موجود هم‌اكنون ميزان مصرف بنزين به طور ميانگين بين 79 ميليون ليتر است كه ركوردهاي قبلي را شكسته و خبر از عدم هماهگي بين توليد و مصرف بنزين مي‌دهد.
 به گفته منصور رياحي، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، ميانگين توليد بنزين در كشور ۶۵ تا ۶۶ ميليون ليتر است. ميانگين مصرف بنزين در كشور ۷۹ ميليون ليتر است، به عبارت ديگر اختلاف بين توليد و مصرف بنزين ۱۴ ميليون ليتر بوده كه براي جبران آن ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارد كشور و 5/1 ميليون ليتر نيز از ذخاير موجود تامين مي‌شود.
رياحي با اشاره به افزايش مصرف بنزين در كشور از ابتداي سال جاري تصريح كرد: ميزان مصرف بنزين در كشور از ابتداي سال ۹۶ روند افزايشي داشته است به طوري‌كه ميزان مصرف بنزين در تيرماه سال جاري نسبت به تيرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ ميليون ليتر افزايش داشته است. ميانگين كل مصرف بنزين از ابتداي سال تاكنون ۷۹ ميليون ليتر است، ميانگين كل مصرف از ابتداي سال تاكنون 5/8 درصد رشد داشته است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در مورد دلايل افزايش ميزان مصرف بنزين در كشور، توضيح داد: مهم‌ترين دليل افزايش مصرف بنزين در كشور افزايش توليد خودرو است. در سال ۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو توليد شد كه اين ميزان در سال ۹۵ به يك ميليون و ۳۴۰ هزار خودرو رسيد به عبارت ديگر توليد خودرو در كشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. همزمان با افزايش توليد خودرو در كشور، توليد موتوسيكلت نيز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار موتوسيكلت توليد شد كه اين ميزان در سال ۹۵ به ۴۵۳ هزار موتوسيكلت رسيد.
وي از افزايش ۲۱ درصدي واردات خودرو به كشور خبر داد و گفت: از سوي ديگر خودروهاي با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال در كشور جمع آوري نمي‌شوند، همچنين در سال جاري به دليل تقويم زماني مناسب شاهد افزايش تردد و مسافرت بوديم. افزايش شش درصدي رشد اقتصادي كشور و عدم تغيير قيمت بنزين در دو سال اخير از ديگر دلايل افزايش مصرف بنزين در كشور محسوب مي‌شود. البته اين موضوعات خللي در فرآيند بنزين‌رساني به كشور ايجاد نمي‌كند.
رياحي با تاكيد بر اينكه عرضه بنزين سوپر نيز با ميزان 5/3 ميليون ليتر به روال سابق انجام مي‌شود در مورد ظرفيت سي‌ان‌جي در كشور گفت: حدود ۴۰ ميليون مترمكعب سي‌ان‌جي در كشور ظرفيت‌سازي شده است كه تنها ۲۱ تا ۲۲ ميليون مترمكعب آن مصرف مي‌شود به عبارت ديگر در حال حاضر با مازاد ۱۹ ميليون مترمكعبي سي‌ان‌جي در كشور مواجه هستيم. در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ جايگاه سوخت سي‌ان‌جي عرضه مي‌كنند و براي اينكه تقاضا براي مصرف سي‌ان‌جي به جاي بنزين افزايش يابد بايد زيرساخت‌هاي آن فراهم شود.
 احتمال سهميه‌بندي يا افزايش قيمت بنزين
 رياحي همچنين از احتمال دوباره سهميه‌بندي بنزين يا گزينه افزايش قيمت بنزين صحبت كرده و گفته است: چنانچه نتوانيم روند صعودي مصرف بنزين را كنترل كنيم دولت و مجلس بايد مصوباتي درخصوص تغيير قيمت يا سهميه‌بندي داشته باشند و ما به عنوان مجري تنها اجراكننده سياست‌ها هستيم. با اينكه اكنون پاسخگوي نيازهاي كشور هستيم اما چنانچه مورد خاصي پيش بيايد مديريت كلان كشور در اين زمينه بايد تصميم‌گيري كند. دولت اكنون در قبال سوخت يارانه سنگيني مي‌پردازد در صورتي كه قيمت سوخت بسيار بالاتر از اين نرخ‌هاست و اين موضوع كار كارشناسي مي‌خواهد. ميزان مصرف بنزين در فروردين ۹۶ در مقايسه با فروردين پارسال هشت درصد رشد داشت، اين آمار در ارديبهشت ماه در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل 6/8 درصد افزايش داشته است.
وي ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارك رمضان اين رشد مصرف 7/4 درصد بود اما مصرف بنزين در تيرماه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 6/12 درصد رشد را نشان مي‌دهد. در تيرماه به دليل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزايش مصرف بنزين روزانه ۸۴ ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود كه در مقايسه با تير سال گذشته ۱۰ ميليون ليتر بيشتر است. هم اكنون براي تامين بنزين مصرفي مشكلي نداريم اما قطعا اين روند تا حدي مي‌تواند پيش برود چون علاوه بر استفاده كامل از توان داخلي ما هم اكنون از بخشي از ذخاير و واردات براي تامين اين مقدار بنزين استفاده مي‌كنيم.
رياحي درباره دلايل افزايش مصرف بنزين افزود: دلايل متعددي درباره افزايش مصرف داريم كه يكي از اصلي‌ترين آنها افزايش توليد خودرو است. در سال گذشته چيزي حدود يك ميليون و ۳۴۰ هزار خودرو در كشور توليد شد كه در مقايسه با سال ۹۴ حدود ۳۸ درصد رشد داشته است. در توليد موتوسيكلت هم سال ۹۵ در مقايسه با سال ۹۴ با رشدي حدود ۶۳ درصد روبه‌رو بوديم و از ۴۵۳ هزار به ۷۳۷ هزار دستگاه موتوسيكلت افزايش يافت. در سال ۹۵ در مقايسه با سال ۹۴ واردات خودرو حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.
وي يكي ديگر از دلايل بالا بودن مصرف سوخت را بالا بودن عمر بخشي از خودروها دانست و گفت: اين خودروها علاوه بر مصرف زياد بنزين آلايندگي زيادي نيز توليد مي‌كنند. البته قيمت بنزين دو سال است كه ثابت مانده و ارزاني بنزين باعث شده به نوعي شاهد افزايش بي‌رويه مصرف بنزين باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون