• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

افزايش 40 درصدي قيمت شيريني

در حالي كه پيش از اين اقلامي مانند آب معدني افزايش قيمت‌هايي ۲۰ تا ۳۰ درصدي را به ثبت رسانده بود، مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان معتقد است، افزايش بيش از ۴۰ درصدي قيمت‌ شيريني در قنادي‌ها نيز در ابلاغيه جديد اتحاديه مربوطه نامتعارف است.
مسيح انصاري با بيان اينكه مردم بايد شيوه قيمت‌گذاري را به طور شفاف بدانند، عنوان كرد: موضوع خالص‌فروشي و افزايش قيمت شيريني‌ها در قنادي‌ها همزمان مطرح شد و اين موضوع در خوش‌بينانه‌ترين حالت حتي اگر فرضيه بي‌اثرسازي مصوبه خالص‌فروشي، بعيد بدانيم بدسليقگي است. وي در ادامه با اشاره به موضوع خالص‌فروشي شيريني عنوان كرد: تلاش بسياري صورت گرفته موضوع خالص‌فروشي به صورت مصوبه ابلاغ شود، چراكه مردم حق دارند كالاهاي متعارف را به قيمت خودشان بخرند تا پيش از اين قنادي‌ها، مقواها، جعبه‌ها و پايه‌هاي كيك خود را با قيمت شيريني به فروش مي‌رساندند يعني ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم پلاستيك يا كاغذ را با قيمت شيريني پخته شده به مردم مي‌دادند كه به شكل متوسط هر قنادي در سال ۸۳۰ ميليون تومان از محل فروش جعبه سود كسب مي‌كرد.
به گزارش ايسنا، مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان اظهار كرد: موضوع خالص‌فروشي شيريني از افزايش تعرفه‌ها جداست اما اين دو موضوع را در يك بخشنامه به هم پيوند زدند و در كنار افزايش نامتعارف قيمت‌ها كه واقعا بايد مورد بررسي قرار گيرد، بحث خالص‌فروشي را نيز ابلاغ كردند و اين موضوع باعث شد مصوبه‌اي كه در جهت حمايت از مصرف‌كننده بود عملا بهانه‌اي براي بالا بردن قيمت‌ها شود. اين موارد در حالي مطرح مي‌شود كه گفته مي‌شود اتحاديه صنف دارندگان قنادي و شيريني فروش و كافه قنادي تهران علت اين حجم افزايش قيمت را عدم تغيير قيمت از سال ۱۳۹۳ عنوان كرده است. ولي نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارشات ميداني سال‌هاي بعد تا ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد كه انواع شيريني هر سال افزايش قيمت را تجربه كرده بودند.  
به عنوان مثال در حالي كه در نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ قيمت هر كيلوگرم شيريني ‌تر ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شيريني زبان و پاپيون ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، شيريني گل محمدي (دانماركي) ۹۳۰۰ تومان و ‌كيك يزدي ۷۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ در پايان سال ۱۳۹۴ رييس اتحاديه شيريني‌فروشان تهران قيمت‌هاي سال ۱۳۹۳ را با ۱۵ درصد افزايش اعلام كرده و در آن زمان گفته كه قيمت هر كيلوگرم شيريني پاپيون و زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شيريني ‌‌تر درجه يك ۱۵ هزار تومان و كيك يزدي ۹۰۰۰ تومان است. اما در نهايت جدول قيمت مصوب شيريني كه در روزهاي اخير ابلاغ شده، نشان مي‌دهد كه انواع شيريني نسبت به قيمت اعلام شده در پايان سال ۱۳۹۴ معادل ۴۳ تا ۴۴ درصد افزايش يافته است.
همه اينها در حالي است كه هم‌اكنون در بسياري از واحدهاي قنادي، شيريني‌ها با قيمتي به مراتب بالاتر از آنچه اتحاديه مصوب كرده است، به فروش مي‌رسد؛ به گونه‌اي كه حتي هر كيلو شيريني‌ تر تا ۳۵ هزار تومان نيز به فروش مي‌رسد. پيش از اين نيز سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نسبت به افزايش قيمت ۲۰ تا ۳۰ درصد آب‌هاي معدني واكنش نشان داده بود و چنين افزايش قيمتي را در يك مرحله نامتعارف توصيف كرده بود، حالا بايد ديد كه نحوه نظارت و تصميم‌گيري درباره افزايش قيمت‌هاي انواع شيريني از سوي متصديان اين امر چگونه خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون