• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

ستاره تازه‌ترين فيلم كريستوفر نولان

تبليغ براي اسكار شرم‌آور است

بهار سرلك

دو هفته از اكران فيلم «دانكرك» تازه‌ترين ساخته كريستوفر نولان مي‌گذرد و در اين مدت منتقدان در معرفي و نقد اين فيلم پنج‌ستاره به آن داده‌اند. از طرفي اين فيلم را جزو آثار شايسته حضور در نودمين دوره آكادمي اسكار معرفي كردند.
در حالي كه بسياري نولان را سزاوار نامزدي در بخش بهترين كارگرداني اسكار مي‌دانند و تصويربرداري، عوامل پشت صحنه و گروه بازيگران را تحسين كرده‌اند اما مارك رايلنس را تنها بازيگري كه مدعي كسب جايزه بهترين بازيگري مرد مكمل است، معرفي كرده‌اند. نولان در فيلم «دانكرك» صحنه جنگ جهاني دوم را به نمايش مي‌كشد و رايلنس شخصيت آقاي داوسون غيرنظامي بريتانيايي را ايفا مي‌كند كه قايقش را براي نجات جان سربازها در ساحل فرانسه به آب مي‌اندازد. او مي‌گويد تلاشي براي به دست آوردن جايزه آكادمي اسكار نخواهد كرد.
رايلنس 57 ساله در مصاحبه با نشريه «Time Out Magazine» گفته است اگرچه جايزه بهترين بازيگري مرد مكمل را براي بازي در فيلم «پل جاسوس‌ها»ي استيون اسپيلبرگ در سال 2016 به خانه برده است اما اين روزها وقتش را براي روي صحنه رفتن در تئاتر وستاند و بازي در نمايش «Nice Fish» مي‌گذراند و در كمپين‌هاي تبليغ اين فيلم براي به دست آوردن جايزه اسكار دخالتي ندارد. او مي‌گويد: «راه انداختن كمپين براي تبليغ فيلم و به دست آوردن جايزه شرم‌آور است. مثل اين است كه خودت را بفروشي. هرگز اين كار را نمي‌كنم. رفتاري نامحترم و وقت‌گير است. خوشبختانه، مجبور نيستم بحثي فلسفي داشته باشم چرا كه مشغول بوده‌ام. » با اين وجود، شركت نكردن رايلنس در تبليغ و معرفي فيلم او را به پيروزي نزديك‌تر خواهد كرد يا حداقل توجه راي‌دهندگان آكادمي را به خود جلب كرده است.
رايلنس پس از خواندن فيلمنامه نولان نگران اين موضوع مي‌شود كه ممكن است داستان تجليلي از جنگ باشد اما بعد از مذاكراتي مفصل با نولان درباره پيام فيلم تصميم مي‌گيرد ايفاي نقشي را در اين فيلم بپذيرد. او مي‌گويد: «خب، كريس با من تماس گرفت. او اجازه نمي‌داد نماينده‌ام فيلمنامه را بخواند. اما بله، ما مذاكره‌اي در اين باره داشتيم. فيلم درباره آلماني‌ها، فرانسوي‌ها يا انگليسي‌ها نيست. درباره موقعيتي خاص در تاريخ و همچنين در تمامي جنگ‌ها است؛ در واقع زماني كه اتفاقي كاملا دور از انتظار روي مي‌دهد... موضوعي كه من را علاقه‌مند كرد قرائت گيراي نولان از انسان در شرايط خارق‌العاده بود. بنابراين فكر نمي‌كنم اينكه شخصيتم در اين فيلم ضدجنگ است، اين رويداد را غيرواقعي و ايده‌آل جلوه دهد.»
«دانكرك» داستاني واقعي از در محاصره قرار گرفتن سربازان متفق كشورهاي بلژيك، بريتانيا و فرانسه، توسط ارتش آلمان‌ جنگ جهاني دوم است. اين سربازان در تلاشند از اين موقعيت دشوار جان سالم به در ببرند. نولان اين فيلم را از سه زاويه ديد روايت مي‌كند: افرادي كه روي زمين قرار دارند (فيون وايت‌هد، هري استايلز)، افراد روي دريا (كيلين مورفي، مارك رايلنس) و افرادي كه در آسمان در هواپيماها هستند (تام هاردي.) اين فيلم تقريبا ديالوگ كمي دارد و رايلنس درباره اين تصميم نولان به هاليوود ريپورتر گفته است: «[ديالوگ كم] واقعي به نظر مي‌رسد. انگليسي‌ها، به خصوص، آدم‌هاي به‌شدت خودداري بودند چون در جامعه آن زمان اعتقاد داشتند اگر احساسات را به كسي ابراز كني، خودت را به آنها تحميل مي‌كني؛ يعني اينكه با گفتن مشكلاتت روي افكار و روحيه آنها اعمال نفوذ مي‌كني. نمي‌دانم عقيده‌اي درست باشد يا نه. اما مطمئنا وقتي عقيده رايج شد پدرم 6 سال داشت و در طول زندگي‌اش اين عقيده را داشت. او احساساتش را با كسي در ميان نمي‌گذاشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون