• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

شهري

انتقال سرورهاي تلگرام به ايران؛ از تعليق مسوولان تا تكذيب تلگرام
حضور وزير ارتباطات و معاونش در نمايشگاه الكامپ روز گذشته با حاشيه‌هايي همراه بود كه باز هم نام تلگرام را بر صدر خبرها نشاند. روز گذشته و در اخبار مربوط به نشست خبري نمايشگاه الكامپ جمله‌اي منتشر شد كه خيلي زود راهش را در شبكه‌هاي مجازي پيدا كرد و تبديل به خبر مهم صبح ديروز شد، خبر كوتاه بود: «تلگرام انتقال سرورهايش به ايران را پذيرفته است» اين خبر از دل اين جمله بيرون آمده بود: «طبق مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي، شركت‌هاي بين‌المللي كه مي‌خواهند در ايران كار كنند، بايد سرورشان به داخل ايران بيايد كه براي اين كار، به آنها زمان و مهلت مي‌دهيم و به دليل همين الزام، تلگرام پذيرفته كه بيايد، در غير اين صورت مشمول سياست‌هاي مصوب خواهند شد.» اين اظهارات نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روز گذشته بازتاب بسياري در رسانه‌ها و بيشتر از آن در افكار عمومي داشت. انتقال سرورهاي تلگرام به ايران اتفاقي است كه كاربران چند ده ميليوني آن در كشور از آن استقبال نمي‌كنند، اما با تمام اينها مسوولان و تصميم‌گيران حوزه فناوري اطلاعات تاكيد و اصرار زيادي روي اين موضوع دارند و از ابتداي فراگير شدن اين شبكه خبررسان در كشور به دنبال تحقق اين امر بودند. با وجود انتشار سريع اين خبر در رسانه‌ها، ساعاتي بعد اين خبر از سوي وزير ارتباطات به گونه ديگري اصلاح شد، واعظي در حاشيه بازديدش از الكامپ گفت: «مذاكره ما براي انتقال سرورهاي اين شبكه اجتماعي در جريان است. در حال رايزني در اين خصوص هستيم و بايد نحوه بهره‌برداري از اين شبكه اجتماعي خارجي در ايران بررسي و تعيين شود. هنوز نتيجه نهايي در اين خصوص اتخاذ نشده است.» و دقايقي بعد هم معاون وزير در پاسخ سوال دوباره خبرنگاران جمله خود را كه تبديل به خبر اول حوزه فناوري در روز گذشته شده بود، اصلاح كرد و گفت: «سرويس پرو وايدهاي خارجي بايد به داخل ايران بيايند. بر اين اساس ما نيز در حال مذاكره هستيم با تلگرام و با همه.» معاون وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه تلگرام انتقال به ايران را پذيرفته، گفت: «خير، هنوز نمي‌دانم پذيرفته يا نپذيرفته. من در مذاكره نيستم.» جهانگرد در پاسخ به اين سوال كه پذيرش انتقال سرور تلگرام به ايران را تكذيب مي‌كنيد، گفت: «من نه رد مي‌كنم و نه تاييد. رسانه‌ها يك خبر غلط را زدند.» اين اظهارنظرات ضد و نقيض در مورد خبري با اين ميزان اهميت كه مدت‌هاست در مورد آن بحث و بررسي صورت مي‌گيرد، بازتاب زيادي در رسانه‌ها داشت و برخي رسانه‌ها هم با تيتر «معاون وزير ارتباطات اظهاراتش درباره انتقال سرور تلگرام به ايران را پس گرفت»، حاشيه‌هاي نمايشگاه الكامپ را پوشش دادند.
اين خبر تا حساب كاربري مديرعامل تلگرام در توييتر هم رسيد و پاول دورو در پاسخ يكي از كاربران در خصوص صحت خبر انتقال سرور تلگرام به ايران گفت: «سرور تلگرام و هر سرور ديگري كه حاوي اطلاعات خصوصي كاربران باشد، به ايران منتقل نخواهد شد.» بسياري از كاربران ايراني تلگرام در حساب توييتر پاول دورو اعلام كردند كه اگر سرور اين پيام رسان به ايران منتقل شود، ديگر از تلگرام استفاده نخواهند كرد و از او خواستند تا براي حفظ امنيت فضاي خصوصي تلگرام تلاش كند. آخرين باري كه مديرعامل تلگرام در خصوص اظهارات مقامات دولتي در توييتر اظهارنظر كرد، در مورد مسدود شدن تلگرام در اندونزي بود. اواسط تيرماه بود كه خبرگزاري رويترز به نقل از وزارت ارتباطات اندونزي اعلام كرد كه اين وزارتخانه از شركت‌هاي اينترنتي خواسته تا دسترسي به تلگرام را مسدود كنند. دولت اندونزي دليل اين اقدام خود را اين‌طور عنوان كرد كه برخي از كانال‌هاي تلگرامي براي تبليغات، راديكاليسم، تروريسم و نفرت‌گرايي دعوت مي‌كنند و چگونگي ساخت بمب و انجام حملات تروريستي را آموزش مي‌داد. پاول دورو بعد از انتشار اين خبر در توييتر نوشت: «تلگرام نتوانسته به سرعت به درخواست دولت اندونزي پاسخ دهد. اما اكنون مشغول تغيير شرايط است» دورو همچنين اعلام كرد: «اين پيام‌رسان مشغول ايجاد گروهي از ناظران آشنا با فرهنگ و زبان اندونزيايي است تا بتوانند محتويات تروريستي را سريع‌تر گزارش كنند.» نخستين‌بار نيست كه فعاليت تلگرام تيتر اول رسانه‌ها مي‌شود، از همان روزهاي ابتدايي كه كاربران ايراني بعد از خارج شدن از پيام‌رسان وايبر كوچ بزرگ خود را به تلگرام آغاز كردند، اين شبكه پيام‌رسان و كنترل ابعاد مختلف آن تبديل به چالشي جدي براي متوليان امر فضاي مجازي شد. وزير با مديران تلگرام مكاتبه كرد و درخواست كرد تا برخي كانال‌هايي كه با اصول اعتقادي كشور مطابقت ندارند توسط سرور فيلتر شوند. همكاري‌هايي هم در اين زمينه صورت گرفت، اما مسوولان تنها به اين اكتفا نكردند و طرحي براي احراز هويت كانال‌هاي تلگرامي پرمخاطب ارايه دادند و كد شامد شد دليل بر تاييد فعاليت كانال‌هاي تلگرامي از سوي وزارت ارشاد. با تمام اينها فعاليت تلگرام با بالغ بر 20 ميليون كاربر در ايران، همچنان چالشي جدي براي مسوولان حوزه ارتباطات محسوب مي‌شود و آنها از توان خود براي كنترل بيشتر روي اين پيام‌رسان حداكثر بهره را مي‌برند.


رشد 20 درصدي گردشگري داخلي در چهار ماه نخست سال

ميراث آريا| مرتضي رحماني‌موحد، رييس ستاد مركزي هماهنگي خدمات ‌سفر با اعلام آخرين گزارش آماري حوزه گردشگري داخلي در بازه زماني 1 فروردين تا 15 تير سال 96 گفت: «بر اساس آمار موجود، مجموع اقامت‌كنندگان در واحدهاي اقامتي كشور 80ميليون و 107هزار و 345 نفرشب اقامت ثبت شده كه اين تعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با 23 درصد رشد همراه بوده است. بر اين اساس مجموع آمار بازديد گردشگران از مراكز گردشگري 134ميليون و 32هزار و 820 نفر اعلام شده است كه اين رقم نيز نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. همچنين مجموع بازديدهاي نظارتي نيز طي چهار ماه نخست سال جاري، 79054 مورد بوده است كه اين آمار نيز با 23 درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال 95 روبه‌رو بوده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون