• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

نگاهي آماري به رقابت‌هاي دووميداني قهرماني آسيا

بهترين نتيجه تاريخ در سال نزول ركوردها

بيست و دومين دوره رقابت‌هاي دووميداني قهرماني آسيا در حالي به پايان رسيد كه نمايندگان ايران در اين رقابت‌ها موفق به كسب چهار نشان طلا و يك نشان برنز شدند. اين بهترين نتيجه تيم ايران در تاريخ رقابت‌هاي قهرماني آسيا بود. ايران با كسب اين چهار مدال در رده چهارم و بعد از كشورهاي هند، چين و قزاقستان قرار گرفت. البته در اين رقابت‌ها اكثر قهرمانان در ماده‌هاي مختلف ركوردهاي ضعيف‌تري را نسبت به سال گذشته به دست آوردند. در اين دوره از رقابت‌ها دووميداني‌كاران ايران خوش درخشيدند و پنج مدال به ارمغان آوردند. احسان حدادي و حسن تفتيان با كسب عنوان قهرماني، نام خود را در دووميداني ايران ماندگار كردند، ثمري و كيهاني نيز طلايي شدند و جواز حضور در رقابت‌هاي جهاني را كسب كردند. اما در كنار اين نتايج خوب، نمي‌توان غيبت دوندگان زن ايراني را ناديده گرفت. همچنين پايين بودن ركوردها نيز از جمله موارد مهمي است كه بايد به آن توجه كرد. همواره در رقابت‌هاي سال قبل از المپيك تيم‌ها با بهترين ورزشكاران‌شان به رقابت‌هاي مختلف از جمله مسابقات قاره‌اي اعزام مي‌شوند و ركوردهاي بهتري به ثبت مي‌رسد، اما بعد از المپيك از اين جهت كه تيم‌ها پوست اندازي مي‌كنند و معمولا با ورزشكاران جوان‌تر در رقابت‌ها حاضر مي‌شوند، ركوردها ضعيف‌تر مي‌شود و سطح رقابت‌ها پايين مي‌آيد. در ادامه نگاهي به نتايج دووميداني كاران ايران در بيست و دومين دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا داريم.

دوي ۱۰۰ متر؛ طلاي تاريخي تفتيان در حضور ركورددار در بيست و دومين دوره رقابت‌هاي دووميداني آسيا سريع‌ترين مرد ايران توانست اولين مدال طلاي تاريخ ايران در قهرماني آسيا را كسب كند. حسن تفتيان توانست تنها با 01/0 ثانيه اختلاف و با زمان 25/10 زودتر از ركورددار آسيا (فمي اوگونُده) از خط پايان مسابقات بگذرد و اولين طلاي ايران را در اين رشته كسب كند. البته در حالي حسن تفتيان با زمان 25/10 قهرمان دوي ۱۰۰ متر اين رقابت‌ها شد كه قهرمان بيست و يكمين دوره از اين رقابت‌ها ركورد 9/9 ثانيه را به ثبت رسانده بود.

پرتاب ديسك؛ بازگشت حدادي به اوج

حدادي بعد از دو دوره غيبت در آسيا، در هند با ثبت ركورد 54/64 متر به اولين نشان طلاي ايران دست يافت. او تنها دووميداني‌كار ايراني است كه توانسته پنج مدال طلاي آسيايي را در كارنامه ورزشي خود ثبت كند. او در بازي‌هاي آسيايي اينچئون با ركورد 11/65 قهرمان و در المپيك لندن با بهترين ركورد رسمي 18/68 متر به مدال نقره دست يافت. ركورد شخصي حدادي هم 32/69 متر است كه در مسابقه‌هاي جايزه بزرگ استوني برجاي گذاشته است. حدادي در سال‌هاي اخير عملكرد خوبي نداشت و اين ركورد براي او يك شروع مجدد به حساب مي‌آيد.

پرتاب وزنه؛ نشان طلاي علي ثمري

علي ثمري ديگر قهرمان اين دوره از رقابت‌ها در پرتاب وزنه بود. او با ركورد 81/19 متر قهرمان شد، در حالي كه قهرمان رقابت‌هاي قهرماني آسياي ۲۰۱۵، ركورد 41/20 را به ثبت رسانده بود.

۳۰۰۰ متر با مانع؛ كيهاني طلايي

حسين كيهاني دونده استقامتي ايران در دوي ۳۰۰۰ متر با مانع با زمان 8:43:82 از خط پايان گذشت در حالي كه ركورد قهرمان دوره قبلي اين رقابت‌ها 8:27:03 بود. بهزاد مصطفوي ديگر نماينده ايران در اين ماده هم ششم شد.

دوي ۱۵۰۰ متر؛ مدالي به رنگ برنز

مسلم نيادوست در دوي ۱۵۰۰ متر با ركورد 3:48:53 سوم شد و مدال برنز را به گردن آويخت. در رقابت‌هاي قهرماني آسيايي ۲۰۱۵ ورزشكار بحريني با ركورد 3:43:63 به عنوان سومي دست يافت. البته ركورد شخصي نيادوست هم 3:44:63 است.

ماده‌هاي بدون مدال براي ايران

پرش ارتفاع؛ شش سانتي متر كاهش ركورد

نماينده كره‌اي در پرش ارتفاع قهرمان شد و ركورد 24/2 متر را به ثبت رساند، درحالي كه در دوره گذشته ركورد 30/2 متر به ثمر رسيده بود. نماينده ايران در اين رقابت‌ها كيوان قنبرزاده بود كه با 20/2 ششم شد و از كسب مدال بازماند.

پرتاب چكش؛ ركوردي كه يك متر كاهش داشت

دلشاد نظر اف با ركورد 69/76 قهرمان پرتاب چكش شد، در حالي كه قهرمان دوره قبل رقابت‌هاي قهرماني آسيا ركورد 69/77 را به ثبت رسانده بود. نماينده ايران در اين ماده هم رضا مقدم بود كه با ركورد 85/68 متر به عنوان پنجمي اين ماده دست يافت.

دوهاي ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و ۱۱۰ متر با مانع

نمايندگان ايران در دوي ۴۰۰ متر، ۸۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۱۱۰ متر نتيجه خوبي را كسب نكردند. علي خديور در دوي ۴۰۰ متر و ۲۰۰ متر از كسب مدال بازماند. مرادي و نيادوست هم نمايندگان ايران در دوي ۸۰۰ متر بودند كه به فينال اين ماده نرسيدند. ميلاد سيار هم در دوي ۱۱۰ متر با مانع به فينال صعود نكرد.

خاموشي دوندگان زن ايراني در آسيا

در اين دوره از رقابت‌هاي قهرماني آسيا، ايران تنها يك نماينده زن به هند اعزام كرد. سحر ضيايي دختر پرتابگر نيزه ايران بود كه در مرحله مقدماتي در جايگاه دوازدهم قرار گرفت و از كسب مدال بازماند. در ادوار گذشته رقابت‌هاي قهرماني آسيا، ايران دست‌كم سه نماينده زن در ماده‌هاي مختلف اعزام مي‌كرد كه نتيجه آن كسب يك مدال در بخش زنان بود. البته در دوره گذشته اين رقابت‌ها نيز زنان مدالي را كسب نكرده بودند.

حضور و مدال‌هاي آسيايي كسب شده توسط زنان
در گذشته/ رقابت‌هاي آسيايي ۲۰۱۵:

اعزام سه نماينده (سپيده توكلي، مريم طوسي و فاطمه خياطي) بدون مدال

رقابت‌هاي آسيايي ۲۰۱۳:

اعزام سه نماينده (سپيده توكلي، ليلا رجبي و مريم طوسي) نقره ليلا رجبي در پرتاب وزنه

رقابت‌هاي آسيايي ۲۰۱۱:

اعزام چهار نماينده (سپيده توكلي، ليلا رجبي، محبوبه غيور و ليلا ابراهيمي) برنز ليلا رجبي در پرتاب وزنه

رقابت‌هاي آسيايي ۲۰۰۹:

برنز ليلا رجبي در پرتاب وزنه

رقابت‌هاي قهرماني آسيا ۲۰۰۷

برنز ليلا ابراهيمي در دوي ۳۰۰۰متر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون