• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

وزير دفاع عراق به تهران و معاون وزير خارجه ايران به بغداد سفر كردند

امضاي يادداشت تفاهم همكاري دفاعي و نظامي بين ايران و عراق

گروه ديپلماسي| عراق پس از آزادسازي موصل از داعش بر دامنه همكاري‌هاي امنيتي و سياسي با ايران مي‌افزايد. رفت و آمدها ميان تهران و بغداد هر روز تعدد و تنوع بيشتري پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه كشورهايي چون عربستان سعودي و امارات متحده عربي در تمام تلاش‌هاي خود براي منزوي كردن ايران در ميان كشورهاي منطقه ناكام مانده‌اند. از سوي ديگر مساله عزم برخي احزاب در منطقه اقليم كردستان عراق براي برگزاري رفراندوم استقلال از بغداد هم به مساله مورد نگراني ايران و تركيه به‌عنوان اصلي‌ترين همسايگان عراق بدل شده و همين نگراني يكي از دلايل سرعت گرفتن ديدو بازديدهاي مقام‌هاي دو كشور از پايتخت‌هاي هم است. روز گذشته در حالي كه تهران ميزبان سرلشكر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحيالي، وزير دفاع عراق بود، حسين جابري انصاري، معاون عربي و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه هم مهمان رييس‌جمهور و همتاي عراقي خود در بغداد بود. وزير دفاع عراق بعدازظهر روز گذشته (يكشنبه) با دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و پيرامون آخرين تحولات منطقه و روابط دفاعي بين دو كشور با وي گفت‌وگو كرد.
شكست تئوري نبرد 7 ساله با داعش
شمخاني در اين ديدار با تجليل از ايستادگي حماسي مردم، ارتش و نيروهاي مردمي عراق در برابر تهديدات گروه‌هاي تروريستي گفت: همكاري نزديك بين كشورهاي قرباني تروريسم در منطقه براي مقابله نظامي، امنيتي و فرهنگي با تروريسم ضرورتي اجتناب‌ناپذير و عاملي بازدارنده در مسير شكل‌گيري مجدد تروريسم و دخالت نظامي بيگانگان به بهانه مقابله با آنان خواهد بود. در حالي كه مقامات امريكايي و ائتلاف ادعايي مقابله با تروريسم، بازپس‌گيري مناطق اشغال شده از سوي داعش را نيازمند نبردي 7 ساله عنوان مي‌كردند، دولت، ارتش و نيروهاي مردمي عراق با حمايت مرجعيت ديني و با اتكا به توان و استعداد بومي خود توانستند در مدت كوتاهي سرزمين‌هاي اشغالي را آزاد كنند و تروريست‌هاي تكفيري را به خاك مذلت بنشانند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه هفته گذشته نيز در تهران ميزبان هياتي عاليرتبه از اقليم كردستان عراق بود و در آن ديدار مخالفت ايران با چنين رفراندومي را به صراحت اعلام كرده بود اين مساله را با وزير دفاع عراق نيز در ميان گذاشت و خاطرنشان كرد: وحدت سرزميني و يكپارچگي ملي در عراق ضامن ثبات، امنيت و حفظ منافع همه اقوام و طوايف عراق است لذا رويكردهاي تجزيه‌طلبانه مي‌تواند بستري براي توسعه طمع‌ورزي دشمنان عراق و زمينه‌ساز ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در آينده اين كشور باشد. دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته پشتيبان نيروهاي مسلح عراق خواهند بود و در راستاي استقرار كامل امنيت و آرامش در اين كشور و محو كامل تهديدات تروريستي در تمام عرصه‌هاي مورد نياز از جمله بازسازي و توسعه شهرها همكاري خواهند داشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه به ويژه جنايت‌هاي اخير رژيم صهيونيستي در قدس گفت: امروز جهان اسلام در برابر تهديدي تاريخي و خطرناك‌تر از فتنه تكفيري‌ها قرار گرفته است و آن به حاشيه بردن مساله فلسطين و بزرگ‌نمايي مسائل انحرافي به‌عنوان تهديد اول جهان اسلام است.
ارتش عراق اجازه فتنه جديد با هدف تجزيه را نخواهد داد
سرلشكر عرفان الحيالي، وزير دفاع عراق نيز در اين ديدار با ابراز قدرداني از پشتيباني‌هاي بي‌دريغ دولت، ملت و نيروهاي مسلح ايران از عراق در مبارزه با تروريسم و نقش تعيين‌كننده اين حمايت‌ها در پيروزي ملت عراق در برابر داعش تاكيد كرد: باتوجه به اهداف و منافع مشترك ايران و عراق تقويت ساز و كارهاي گسترش همكاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف ضروري است. ارتش عراق به صورت مستقل و متكي به تجربه‌هاي سال‌هاي اخير خود با هرگونه تجاوز و اشغال خاك كشور خود برخورد كرده و اجازه شكل‌گيري فتنه جديد و اقدامات غيرقانوني با هدف تجزيه عراق را نخواهد داد.
‌ ديدارهاي متنوع جابري انصاري در بغداد
حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقايي وزير امور خارجه پس از سفر به سوريه به عراق سفر كرد و صبح روز يكشنبه با فواد معصوم رييس‌جمهور عراق ديدار و گفت‌وگو كرد. روابط دوجانبه و آخرين تحولات منطقه سوژه رايزني‌هاي معاون محمد‌جواد ظريف در بغداد اعلام شده است. وي پيش از ديدار با رييس‌جمهور كشور ميزبان با ابراهيم جعفري وزير امور خارجه عراق نيز رايزني‌هايي پشت درهاي بسته داشت. ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق پس از ديدار با حسين جابري‌انصاري معاون عربي و آفريقايي وزير خارجه ايران در بيانيه‌اي گفت: در ديدار با جابري انصاري در رابطه با روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه‌هاي تقويت آن بحث و تبادل نظر كرديم. همچنين در رابطه با پيروزي‌هاي بزرگ عراقي‌ها در جنگ با گروهك داعش و حمايت‌هايي كه كشورهاي دوست از عراق كردند و همچنين در رابطه با اوضاع منطقه و جهان گفت‌وگو كرديم.
در اين بيانيه آمده است كه وزير خارجه عراق ضمن تاكيد بر اهميت گسترش همكاري‌هاي بين دو كشور و مشاركت ايران در بازسازي زيرساخت‌هاي برخي از شهرهاي عراق از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف و به خصوص در جنگ با داعش تقدير و تشكر كرد و گفت: «اگر ايران نبود عراق از بين مي‌رفت.» وزير خارجه عراق همچنين بر ضرورت فعاليت هر چه بيشتر كميسيون مشترك تهران و بغداد و گسترش همكاري مشترك تاكيد كرد. روز گذشته در مدت زمان حضور جابري انصاري در بغداد، دور جديد نشست‌هاي كميته مشترك حقوقي و فني ايران و عراق با حضور مديران و كارشناسان ذي‌ربط دو كشور برگزار شد. در اين دور از گفت‌وگوها كه زيرنظر حسين جابري‌انصاري، معاون عربي و آفريقا وزارت امور خارجه و نزار خيرالله، معاون وزارت خارجه عراق برگزار مي‌شود و تا امروز نيز ادامه خواهد داشت، جمهوري اسلامي ايران با تيمي كامل از متخصصان سياسي، حقوقي، نظامي، نقشه‌برداري، بنادر و كشتيراني و طرف عراقي نيز با تيم مشابهي حضور يافته است. در اين گفت‌وگوها كه به صورت دوره‌اي در تهران و بغداد برگزار مي‌شود، آخرين وضعيت مرز رودخانه‌اي دو كشور در اروندرود منطبق با معاهده مرزي سال 1975 الجزاير، وضعيت كشتيراني در اين رودخانه مشترك و نيز راه‌هاي ارتقاي همكاري‌ها براي بهره‌برداري از اين آبراه مرزي در جهت توسعه و رونق اقتصادي دو كشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون