• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3865 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد

كنگره نداي ايرانيان با انتخاب خرازي براي دبيركلي همراه بود

تعويض دبيركل با رييس

مريم وحيديان

پس از 3 سال از آغاز فعاليت حزب نداي ايرانيان روزپنجشنبه گذشته اين حزب سومين كنگره سالانه خود را برگزار كرد. در اين كنگره كه با حضور 440 عضو حق راي‌دار انتخابات دبيركل و اعضاي شوراي مركزي دو سال آينده انجام شد، صادق خرازي به عنوان دبيركل جديد حزب و مجيد فراهاني به عنوان رييس شوراي مركزي انتخاب شدند. به اذعان بسياري از فعالان سياسي نبود حزب فراگير و پايدار از معضلات نظام سياسي و انتخاباتي كشور است. احزاب مختلف مي‌كوشند تا با ريشه‌دواني در شهرها و استان‌هاي مختلف پايگاه اجتماعي خود را افزايش دهند. اگرچه مدتي است كه بستر سياست‌ورزي در چند انتخابات اخير احزاب مختلف را زير پرچم حركت جبهه‌اي قرار داده است. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي نام و برندي است كه دو جريان سياسي مي‌كوشند تا در قالب آن حركتي سازمان يافته‌تر را رقم بزنند. روز پنجشنبه و در كنگره ندا محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري از مشكلات حركت جبهه‌اي نسبت به حركت حزبي گفت. اينكه برخي از نيروهاي سياسي پس از پيروزي تعهد خود را با جبهه فراموش مي‌كنند. با اين حال او تاكيد مي‌كند كه حركت جبهه‌اي را بايد تا رسيدن به مدل انتخابات حزبي و تا رسيدن به احزاب فراگير ادامه دهيم. همچنين صادق خرازي، دبيركل حزب نداي ايرانيان از لزوم تحكيم جايگاه حزب در نظام سياسي و جامعه مي‌گويد و از اينكه احزاب در جدول‌بندي قدرت و مديريت كشور جايي ندارند، ابراز گله‌مندي مي‌كند. در اين مراسم همچنين چهره‌هاي شاخصي چون عبدالواحد موسوي‌لاري، حسين مرعشي، علي شكوري‌راد، محسن هاشمي، محمدرضا عارف و مرتضي الويري حضور داشتند.
فراهاني: صداي پيرسالاري از دولت به گوش مي‌رسد
مجيد فراهاني، عضو شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان تاكيد كرد كه بايد مطالبات 24 ميليوني در چينش كابينه دولت دوازدهم لحاظ شود. وي با بيان اينكه در سال ۱۲۸۵ فرمان مشروطيت امضا شد و اكنون 111 سال است كه از مردمسالاري مي‌گذرد، گفت: بيش از 100 سال پيش توسعه سياسي در كشور رخ داد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به وضعيت توسعه سياسي و اقتصادي ژاپن گفت: همواره اين سوال در اذهان مردم ايران وجود دارد كه چرا نهال توسعه سياسي، اقتصادي و فرهنگي چنان كه در ژاپن شكل گرفت در ايران پا نگرفت. وي تصريح كرد: هرچند در اين مدت پيروزي‌هاي مقطعي به دست آورديم. جنبش مشروطيت، جنبش ملي شدن صنعت نفت، پيروزي در انقلاب‌۵۷، مقاومت مردم ايران در جنگ تحميلي و حماسه دوم ۲ خرداد ۷۶ و نهايتا پيروزي ملت درسال ۹۶ همه قله‌هايي هستند كه به آنها دست يافتيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر حضور طبقه متوسط در پيروزي‌هاي جريان تحول‌خواه در ايران اظهار كرد: اما چرا اين پيروزي‌ها پايدار نماند؟ چرا در نهادينه كردن توسعه پايدار در كشور ناكام مانديم و عقبگردهايي در مقاطع مختلف داشتيم؟فراهاني با اشاره به پاسخ صاحبنظران در مورد چرايي ناكامي توسعه پايدار در ايران تاكيد كرد: يكي از علل اين ناكامي تحول‌خواهان در سازماندهي نيروهاي هوادار تحول در جامعه بوده است. پيروزي‌هاي به دست آمده هرچند با حضور توده‌وار مردم و اراده طبقه متوسط شكل گرفت اما علت ناپايداري اغلب پيروزي‌ها فقدان تشكل‌يابي و سازماندهي بوده است. وي افزود: غفلت از ايجاد احزاب، تشكل‌ها و NGOها سبب نااميد شدن طبقه متوسط بوده و منجر شده تا مناسبات به حالت قبلش بازگردد. در عين حال هيچ كشور توسعه يافته در دنيا سراغ نداريم كه در آن تشكل‌هاي مدني قدر دانسته نشود و فعل و انفعالات در عرصه سياست توسط آنها دنبال نشود. فراهاني با اشاره به فعاليت 3 ساله حزب نداي ايرانيان تشريح كرد: اين حزب در ۱۲۵ شهر و شهرستان و ۳۰ استان فعال است. اكنون كه 3 سال از تاسيس حزب نداي ايرانيان مي‌گذرد 7 هزار عضو در كشور داريم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: دومين عامل ناكامي جريان تحول‌خواه در ايجاد توسعه پايدار در 111 سال گذشته نرسيدن به ديناميك پايدار و غلبه تفكر حذفي نسبت به اين جريان بوده است. او در ادامه بيان كرد: پارادايم حذف از سوي جريان سنتي اصولگرا باعث شد كه اصلاحات ديده نشود. تبليغ گفت‌وگوي ملي به نفع كشور است و تعامل با جريان اصولگرايي اين فرآيند را تسهيل مي‌كند. فراهاني تصريح كرد: از اين رو حزب نداي‌ايرانيان تعامل و گفت‌وگوي سازنده را خواهان است چرا كه مسير رسيدن به توسعه همه‌جانبه را تضمين مي‌كند و به نوعي ادامه گفت‌وگوي تمدن‌ها در دنيا خواهد بود. اين موضوع كمك مي‌كند تا ظريف دوشادوش سردار سليماني براي يك هدف تلاش كنند‌. وي افزود: اگر امروز در كنگره حزب ندا از دلاورمرداني كه امنيت را براي كشور ما به ارمغان آورده‌اند، تقدير مي‌كنيم؛ از تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد در ايجاد فضاي منطقي كه توانست آرامش و امنيت را به كشور برگرداند، نيز متشكريم‌. فراهاني با بيان اينكه بايد مطالبات 24 ميليوني در چينش كابينه لحاظ شود، گفت: متاسفانه همچنان صداي پيرسالاري از دولت به گوش مي‌رسد و گويي بازنشسته‌ها براي ترك صحنه اراده‌اي از خود نشان نمي‌دهند. تاكيد ما بر جوان‌سالاري و توجه به زنان در چيدمان كابينه است. او ادامه داد: تجربه انتخابات گذشته نشان داد حزب نداي ايرانيان هرگز منادي بداخلاقي‌ها نبوده و نيست.
خرازي: احزاب در جدول‌بندي قدرت جايگاهي ندارند
صادق خرازي، دبيركل حزب نداي ايرانيان بر لزوم تحكيم جايگاه حزب در جامعه و نظام سياسي كشور تاكيد كرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: اگر بخواهيم ايران، ايران شود بايد بپذيريم و تلاش كنيم و گام‌هايي كه نياكان ما نرفتند، برويم. وي با بيان اينكه امروز بايد جايگاه حزب را در جامعه و نظام سياسي كشور تحكيم كنيم، گفت: امرز احزاب در جدول‌بندي قدرت و مديريت كشور جايي ندارند. بايد به گونه‌اي بينديشيم كه نسل آينده ما، نسل كنشگري در تمام مناسبات سياسي در بستر احزاب سياسي باشد. خرازي افزود: سلام بر ندا، سلام بر اصلاحات و سلام بر كساني كه نام‌شان امروز مهجور است به ويژه آقاي خاتمي عزيز. مردي كه فقدان حضورش از يك طرف ديده مي‌شود و از طرف ديگر فقدان حضور پدر نوآوري، سازندگي، عمران و مجاهدت ملت ايران آيت‌الله هاشمي خالي است. وي تصريح كرد: آيت‌الله هاشمي به من و آقاي فراهاني قول داده بودند كه اين جلسه با حضور ايشان افتتاح شود اما دست تقدير متاسفانه اين گونه رقم زد كه ما و ملت ايران تا زماني كه هستند قدرشان را نمي‌دانيم و بعد مرثيه‌خوان بلند و پربركت ايشان مي‌شويم. خرازي همچنين در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگي تعامل اصلاح‌طلبان با دولت در چينش كابينه دوازدهم گفت: من در جريان هيچ تعاملي نيستم اما مي‌دانم كه آقاي جهانگيري و ديگر دوستان مشورت‌هايي داده‌اند. آقاي روحاني نيز در چيدن كابينه قطعا با رهبري مشورت خواهد كرد. دبيركل حزب نداي ايرانيان به «اعتماد» گفت: صحبت‌هايي كه اصلاح‌طلبان با آقاي روحاني در خصوص كابينه داشته بيشتر در قالب پيشنهاد مصاديق بوده تا طرح مطالبات به طور صرف. كسي از آقاي روحاني سهم‌خواهي نكرده است. در حد پيشنهاد افراد بوده است. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه براي حل مشكل حصر در كشور بايد چه كرد، اظهار كرد: بايد بزرگان تصميم بگيرند. رييس‌جمهور بايد تعاملي با شوراي امنيت داشته باشد و شوراي امنيت نيز راه‌حلي را ارايه كند. اين معضل چندان براي كشور خوب نيست و زيبنده كشور ما نيست. حل آن نيازمند تدبير در سطح بزرگان، رييس‌جمهور و سران قوا است. انتظار كنشگران سياسي اين است كه حصر برداشته شود.
عارف: رمز موفقيت اصلاح‌طلبان فرماندهي و مديريت واحد است
رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان معتقد است كه رمز موفقيت جريان اصلاحات در كنار زحمات احزاب و شخصيت‌ها، وحدت، فرماندهي و مديريت واحد بوده است. محمدرضا عارف درتشريح وي‍ژگي‌هاي حزب نداي ايرانيان گفت: رعايت اصول گفتماني، اخلاق‌مداري، حركت در مسير درست، توجه به منافع و گفتمان اصلاحات و كم‌توجهي به حواشي از خصلت‌هاي اعضاي حزب نداي‌ايرانيان بوده است. حزب ندا در شوراي عالي سياستگذاري در جلسات و كارهاي كارشناسي بدون هيچ چشمداشتي و ادعايي همكاري كرده است. رييس شوراي عالي سياستگذاري تاكيد كرد: راهبردي كه گفتمان اصلاحات در دهه ۹۰ انتخاب كرد؛ اخلاق، عقلانيت و خردجمعي بود. بر اساس آسيب‌شناسي‌اي كه انجام شد چنين مسيري انتخاب شد. وي با بيان اينكه رقبا سعي مي‌كردند تا زاويه‌اي را بين گفتمان اصلاحات و حاكميت تحميل كنند، اظهار كرد: تلاش كرديم مقابل آن بايستيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: تا به حال شوراي عالي سياستگذاري سه گام برداشته كه همگي نتيجه خردجمعي بود. اگرچه خردجمعي مي‌تواند هزينه‌هايي هم در بر داشته باشد اما در تهران مردم اعتماد صد درصدشان را به گفتمان اصلاحات نشان دادند. عارف با اشاره به اينكه ما در گذشته چوب ناهماهنگي و عدم وحدت را خورده‌ايم، تصريح كرد: با همين دليل در آغاز كار شوراي عالي اجماع نسبي را طرح كرديم و كم‌كم توانستيم به اجماع كامل برسيم. وي افزود: اصلاحاتي را در شوراي عالي پيش از گام سوم انجام داديم و با رفع اشكالات و اعمال نقطه نظرات دوستان تلاش كرديم تا حركت‌مان را ترميم كنيم. رييس هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري با اشاره به برخي انتقادات به اين شورا گفت: بعضا گفتند تشكيل شوراي عالي باعث تضعيف احزاب بوده است در حالي كه تشكيل شوراي عالي در عمل باعث تقويت احزاب شد. انسجام و وحدت شكل گرفته در آستانه انتخابات كه حاصل فعاليت شوراي عالي بود زمينه خوبي را براي احزاب فراهم كرد تا عضو‌گيري كنند. حزب نداي ايرانيان كه در آستانه شوراي عالي شكل گرفت، امروز هفت هزار عضو دارد. وي با اشاره به انتخابات شوراهاي شهر و روستا تاكيد كرد: همان زمان هدف پيروزي در كلانشهرها به خصوص تهران در دستور كار شوراي عالي قرار گرفت. مردم مسير اصلاحات را قوي‌تر از قبل تاييد كردند. رمز موفقيت ما در كنار زحمات احزاب و شخصيت‌ها، وحدت، فرماندهي و مديريت واحد بود. ادعا نمي‌كنيم در اين مسير خطايي نداشتيم و به نقد اعتقاد داريم. عارف با بيان اينكه تقاضاي ما از همه احزاب و نخبگان اين است كه نقد عملكردي گام سوم را به طور جدي براي بهبود اصلاحات انجام دهند، اظهار كرد: حركت جبهه‌اي را بايد تا رسيدن به احزاب فراگير پيش برد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به بروز برخي مشكلات در حركت جبهه‌اي گفت: افرادي كه اگر در ليست اميد انتخابات مجلس دهم نبودند انتخاب نمي‌شدند، ساز جدايي زدند. متاسفانه اين يكي از مشكلات حركت جبهه‌اي نسبت به حركت‌هاي حزبي است. عارف با بيان اينكه بايد با حفظ سرمايه اجتماعي جلو برويم، اظهار كرد: به همين دليل اين چند ماه را براي بازنگري در تشكيلات و ساختار شوراي عالي پيش‌بيني كرده‌ايم و مي‌خواهيم با وحدت و انسجام پيش برويم.
فراكسيون اميد ارزيابي‌اي از عملكرد وزرا به روحاني داده است
وي با اشاره به اينكه بايد به انتظار مردم پاسخ دهيم، گفت: انتظار مردم از دولت دوازدهم ارتقاي كارايي است. فراكسيون اميد اخيرا ارزيابي‌اي از عملكرد وزرا را به صورت محرمانه به آقاي روحاني تقديم كرده است. اميد است كه به اين گزارش دلسوزانه توجه شود. عارف با بيان اينكه گام‌ها را استوار برداشتيم عنوان كرد: در گام سوم هم دولت تدبير و اميد و هم شوراهاي شهر و روستا به خوبي انجام مسووليت خواهند كرد و بدانيد كه اين مسووليت سنگيني است. ما درصدد هستيم دولت توانمند داشته باشيم، شورا‌ها پارلمان محلي است و به دنبال اصلاحات در قوانين مادر هستيم. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: دولت‌ها بايد تا مرزهاي شهر بيايند اما اداره را بايد به شورا‌ها واگذار كرد، ما نخواهيم گذاشت با فروش تراكم و هوا سرمايه آيندگان را به باد بدهند. عارف خطاب به منتخبان شهر و روستا گفت: نخستين و مهم‌ترين آزمون شورا‌ها به خصوص تهران انتخاب شهردار است. ما تصور مي‌كرديم در كلانشهر‌ها نتوانيم راي بياوريم كه مردم سنگ تمام گذاشتند پس شهردار‌ها حواس‌شان باشد. سال ۹۸ هم انتخابات مهمي پيش رو داريم، شورا‌ها به خاطر داشته باشند كه عملكردشان تاثير‌گذار است. وي افزود: اعضاي شوراي شهر براي خود در اين شرايط حساس رسالت حزبي يا فردي قايل نشوند چرا كه رويكردمان از ابتدا جبهه‌اي بود. همه اعضاي شوراي شهر اذعان دارند كه به خاطر قرار گرفتن در ليست اميد راي گرفتند. هر كس بايد از نظر فردي‌اش بگذرد تا رويكرد جبهه‌اي و خرد جمعي دنبال شود. حتي اگر خودشان مخالف تصميمي هستند بايد از تصميم جمعي دفاع كنند. محمدرضا عارف همچنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين جلسات فراكسيون اميد با رييس‌جمهور گفت: هفته گذشته به ايشان گزارشي داديم، در عين حال با ايشان ارتباط داريم كه ان‌شاءالله به كابينه‌اي كه مد نظر ايشان و ما است، برسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون