• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3865 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبري:

رهبري درانتخاب اکثریت کابینه ورود نمي‌كنند

گروه سياسي| «هماهنگي با رهبري براي تعيين وزراي كابينه» موضوعي است كه طي روزهاي گذشته از سوي برخي چهره‌هاي سياسي عنوان شده بود. خبر اين «هماهنگي» كه درست در زمان تلاش حسن روحاني براي تشكيل كابينه دوازدهم، رونمايي شده بود، پس از چند روزي كه در ميان اخبار دست به دست شد، اكنون با پاسخي از دفتر مقام معظم رهبري روبه‌رو شده است. هرچند در اين چند روز راويان در صحت و سقم آن شك داشته و تنها از شنيده‌هاي خود روايت مي‌كردند، اما طرح آن‌كه سبب شد رسانه‌هاي خارج از كشور روي آن مانور دهند، منجر شد تا پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، در واكنش به اين اظهارات تاكيد كند كه در خصوص برخي وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش ‌و پرورش و ارشاد اسلامي، رهبر انقلاب اسلامي حساسيت‌هايي دارند اما، در انتخاب مسوولان اين وزارتخانه‌ها، ورود نمي‌كنند.
در گزارشي كه در خصوص رويكرد رهبري انقلاب در قبال انتخاب وزيران از سوي پايگاه اطلاع‌رساني ايشان مطرح شده، آمده است: دولت دوازدهم به روزهاي تشكيل نزديك مي‌شود؛ تا ۱۰ روز ديگر و پس از مراسم تنفيذ و تحليف، اعضاي كابينه پيشنهادي آقاي رييس‌جمهور معرفي مي‌شوند. با اين حال، از حدود دو هفته قبل، يك جريان خبري كه از پشتيباني پر حجم رسانه‌هاي خارج از كشور نيز برخوردار است، درصدد القاي اين ادعاست كه تك‌تك اعضاي كابينه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) انتخاب مي‌شوند. در خصوص منشأ و انگيزه‌هاي انتشار چنين شايعه‌اي، مي‌توان حدس‌هايي زد اما مهم‌تر از آن، تبيين رويكرد رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص دولت‌ها و مباشران ارشد رتق و فتق امور مردم در قوه‌مجريه است. در مقدمه اين گزارش آمده است: «رويكرد كلي رهبر انقلاب در قبال دولت‌ها، رويكرد حمايتي است و ايشان بارها بر استمرار اين رويكرد تاكيد كرده‌اند از جمله در ديدار رمضاني با مسوولان نظام و در شرايط پسا انتخابات، مجددا و موكدا گفتند: «دأب بنده هم اين است كه هميشه از همه دولت‌ها كه بر سركار هستند حمايت مي‌كنم؛ امروز هم همين‌جور است، بعد از اين هم ان‌شاءالله تا زنده هستيم همين‌جور خواهد بود. 22/3/96»
غرض از رويكرد حمايتي چيست؟
در اين گزارش با طرح اين سوال كه «غرض از رويكرد حمايتي چيست؟» آمده است: غرض آن است كه دولتي كه عهده‌دار كار سنگينِ مديريت اجرايي است، بتواند به وظايف خود عمل و از مشكلات كشور و مردم گره‌گشايي كند. يك لازمه اساسي در تحقق اين هدف، انتخاب مسوولاني است كه از بُن دندان به اصول انقلاب و وظايف خود معتقد باشند و شأن خود را نوكري و خدمتگزاري به مردم بدانند. بيشترين تاكيدات رهبر انقلاب در سال‌هاي اخير بر حل مشكلات معيشتي مردم و قوي كردن اقتصاد كشور بوده است؛ مغرضاني كه جز بدخواهي براي ايران و مردم در سر ندارند، تلاش كردند اين تاكيدات را به مخالفت رهبري با دولت ترجمه كنند، در حالي كه اين رويكرد رهبر انقلاب، بالاترين سطح از كمك و حمايت از دولت بود؛ نتيجه تلاش براي دور نگه‌داشتن دولت از حاشيه‌ها و هدايت آن به ميدان خدمت و اقدام و عمل، در صورتي كه با همراهي دولت همراه شود، موفقيت دولت و اقبال عمومي به خدمات دولت خواهد بود و اين چيزي نيست، جز سرافرازي و موفقيت براي دولت و نظام.
رويه ثابت؛ هماهنگي با رهبري در انتخاب وزيران دفاع، امور خارجه و اطلاعات
بنابراين، حساسيت اصلي رهبر انقلاب اسلامي در انتخاب مسوولان در همه دولت‌ها معطوف به اين منطق بوده است كه فلسفه وجودي مسوولان در نظام اسلامي، خدمتگزاري به مردم است و بايد مسوولاني انتخاب شوند كه به مسووليت به عنوان فرصتي براي خدمت و جلب رضاي خداوند و بندگان او بنگرند نه آنكه مسووليت را همچون غنيمت و طعمه‌اي بدانند و آن را وسيله براي بيشتر چنگ زدن به دنيا و جلب سخط خدا و خلق او كنند. با فهم اين منطق، رويكرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزيران نيز مشخص مي‌شود؛ رويه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگي با رهبري در انتخاب وزيران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و اين هم، حسب تكاليفي است كه در قانون اساسي براي رهبري در امور سياست خارجي و دفاعي- امنيتي تعيين شده است.
تاكيد بر دور شدن از حاشيه
در خصوص برخي وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش ‌و پرورش و ارشاد اسلامي، رهبر انقلاب اسلامي حساسيت‌هايي دارند، چرا كه انحراف در آنها، موجب ايجاد انحراف در حركت كلان كشور به سمت آرمان‌ها مي‌شود و نگهباني و مراقبت در خصوص حركت عمومي به سمت آرمان‌ها وظيفه قطعي رهبري است اما در انتخاب مسوولان اين وزارتخانه‌ها، ورود نمي‌كنند؛ و در خصوص اكثريت كابينه نيز در همه ادوار تا آنجا كه از سوابق امر برمي‌آيد نظري ابراز نمي‌كنند لكن همواره تاكيد دارند كه وزيران، افرادي كاري و به‌دور از حاشيه باشند، زيرا همانطور كه در نظر مردم، كارآمدي و موفقيت دولت، موفقيت نظام است، ضعف و ناكارآمدي دولت نيز به حساب نظام گذاشته مي‌شود. رهبر انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند: «بر طبق قانون‌اساسي، رييس‌جمهور از امكانات بسيار گسترده‌اي در كشور برخوردار است؛ خيلي از كارها را مي‌توانند انجام بدهند؛ از اين امكاناتي كه در اختيار دارند استفاده كنند، ظرفيت‌هاي داخلي را بالفعل كنند، هيچ درنگي در عمل به وعده‌هايي كه به مردم داده شده است صورت نگيرد. مسوولان را، مسوولان بخش‌هاي مختلف را -حالادر دولت دوازدهم- جوري انتخاب بكنند كه كاركن و فعّال و پاي‌كار وتوانا باشند؛ يعني توانايي آنها بتواند كارها را ان‌شاءالله پيش ببرد. اگر خداي نكرده در بخش‌هاي مختلف -چه اقتصادي و چه غيراقتصادي- يك بخشي از خود ناكارآمدي نشان بدهد، اين به حساب ناكارآمدي نظام گذاشته خواهد شد و اين بي‌انصافي است؛ نظام كارآمد است؛ بخش‌هاي مختلف بايد بتوانند خودشان را پابه‌پاي نظام پيش ببرند.»
در پايان اين گزارش آمده است: «بنابراين، شايعات و القائات اخير پايه در واقعيت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامي در قبال كابينه، به‌طور ذاتي معطوف به كارآمدي و انتخاب افرادي است كه فكر و ذكر آنان، كار شبانه‌روزي و حل مشكلات مردم باشد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون