• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

دونالد ترامپ دست از ماجراجويي برنمي‌دارد

اين‌بار تهديد نظامي كاراكاس

ميثم سليماني

دونالد ترامپ گزينه‌ نظامي را گاه و بي‌گاه براي هر موضوعي استفاده مي‌كند، بدون اينكه هيچ چارچوب ديپلماتيكي را رعايت كند. لحن و گفتار او به‌شدت تهاجمي است و اين موجب نگراني بسياري شده است كه شايد اين تهديدات روزي به عمل تبديل شود. حالا او در آخرين اظهارنظر خود در جمع خبرنگاران و هنگامي كه كنار نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل، ركس تيلرسون وزير امورخارجه و هربرت مك مستر مشاور امنيت ملي خود ايستاده بود امكان حمله نظامي به ونزوئلا را رد نكرد. دونالد ترامپ كه اكنون در تعطيلات و در زمين گلف خود در نيوجرسي به سر مي‌برد، پس از ديدارهاي خود گفت: ما گزينه‌هاي زيادي براي ونزوئلا داريم و به هر حال من قصد ندارم گزينه نظامي را رد كنم.
وي افزود: ونزوئلا همسايه ما است. شما مي‌دانيد ما در سرتاسر جهان هستيم و در نقاطي بسيار، بسيار دور نيز حضور داريم. ونزوئلا دور از دسترس نيست و اكنون مردم رنج مي‌برند و در حال مرگ هستند. ما گزينه‌هاي زيادي براي ونزوئلا از جمله گزينه‌هاي نظامي را در صورت لزوم مورد استفاده قرار مي‌دهيم.
اريك پاهون، سخنگوي پنتاگون پس از اين سخنان اعلام كرد كه هيچ دستوري براي اقدام نظامي در خصوص ونزوئلا به ما داده نشده است اما در صورت لزوم آن را نيز آماده خواهيم كرد. در طرف مقابل ولاديمير پادرينو، وزير دفاع ونزوئلا در واكنش به سخنان ترامپ گفت: صحبت ترامپ از اقدام نظامي، يك عمل ديوانه‌وار است. او كه از طريق شبكه دولتي ونزوئلا سخن مي‌گفت، اعلام كرد: من به عنوان وزير دفاع و به عنوان يك شهروند مي‌گويم كه اين اقدام يك فرد ديوانه است كه دچار يك افراط‌گرايي شديد است. وي افزود، اكنون در دولت ايالات متحده يك نخبه افراطي حضور دارد و من واقعا نمي‌دانم كه چه اتفاقي مي‌افتد و چه اتفاقي در جهان رخ خواهد داد، اگر بشريت و كره زمين به پايان برسد. گفتني است در حال حاضر ونزوئلا با دستور رييس‌جمهور در حال تاسيس يك مجلس موسسان جديد در اين كشور است كه طبق آن بناست قانون اساسي را بازنويسي كنند. اين اقدام در حالي انجام مي‌شود كه اين كشور در يك بحران عميق سياسي به سر مي‌برد كه به راحتي نمي‌توان آن را ناديده گرفت. دونالد ترامپ نيز تاكنون در توييت‌هاي خود مادورو و دولت اين كشور را با تهديدهاي متعددي همراه كرده است. دلسي رودريگز، رييس مجلس موسسان و وزيرخارجه سابق اين كشور در پاسخ به تهديدهاي ترامپ گفت كه توهين و تجاوز عليه رييس‌جمهور ونزوئلا، نيكولاس مادورو توسط مردم ضد امپرياليست ونزوئلا رد خواهد شد.
تحريم‌هاي جديد
دولت ترامپ پس از انتخابات مجلس موسسان ونزوئلا در 30 جولاي، تحريم‌هايي را عليه ونزوئلا به امضا رساند كه شخص نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور را مورد تحريم قرار مي‌داد. در حال حاضر اعتراض‌ها در خيابان‌هاي كاراكاس و ديگر شهرهاي ونزوئلا در جريان است و براي مردم تنها سرنگوني دولت مادورو تبديل به هدف شده است. بيش از 120نفر تاكنون در اعتراض‌هاي اين كشور جان خود را از دست داده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوايل ماه جاري ميلادي اعلام كرد نيروهاي امنيتي ونزوئلايي از خشونت بيش از حد استفاده كرده و هزاران نفر را به صورت خودسرانه بازداشت كرده‌اند. دونالد ترامپ در اظهارنظري در اوايل ماه جاري ميلادي با اشاره به لئوپولدو لوپز و آنتونيو لديزما دو رهبر مخالفان دولت كه در حصر خانگي به سر مي‌برند نيز گفت: ايالات متحده اقدامات ديكتاتوري مادورو را محكوم مي‌كند. آقاي لوپز و لديزما زندانيان سياسي هستند كه توسط رژيم به طور غيرقانوني نگهداري مي‌شوند.
با اين وجود در حالي كه دونالد ترامپ در خصوص مداخله نظامي سخن مي‌گويد اما نزديكان او در حوزه امنيت ملي وي احتمال چنين اقدامي را به‌شدت كاهش دادند. هربرت مك مستر، مشاور امنيت ملي ترامپ، در ماه آگوست به MSNBC گفته بود كه امكان هرگونه دخالت خارجي مطرح نيست. مك مستر در ادامه تاكيد كرد: واقعيت اين است كه يك موضوع از همه بيشتر اهميت دارد و آن حفاظت از حقوق و امنيت مردم ونزوئلا است.
لازم به ذكر است پس از سخنان تهديدآميز ترامپ نيز يكي از اعضاي دموكرات كنگره امريكا سخنان ترامپ را محكوم كرد. تد ليو در بيانيه‌اي خطاب به دونالد ترامپ عنوان كرد كه استفاده از نيروهاي نظامي بايد آخرين گزينه باشند نه نخستين. او تاكيد كرد كه اظهارات دونالد ترامپ در مورد كره‌شمالي و ونزوئلا بي‌پروايانه است.

ترامپ به تماس تلفني مادورو نه گفت؟
ارنستو ويليگاس، وزير ارتباطات ونزوئلا روز جمعه در توييتر خود نوشت كه به وزارت خارجه احضار شده تا در خصوص تهديدات امپرياليستي عليه كشورشان يك واكنش خوب ارايه دهد. اين بيانيه پاسخ رسمي دولت مادورو به نظرات ترامپ بود. ويليگاس روز جمعه در توييتر خود نوشت: تهديدات ترامپ همه ونزوئلا را براي رد دخالت و دفاع از كشور خود متحد مي‌كند. او همچنين در مصاحبه‌اي تلويزيوني عنوان كرد كه ترامپ تهديد بي‌سابقه‌اي را عليه حاكميت ملي ما مطرح كرده است.
با اين حال انتظار مي‌رود كه روز شنبه ونزوئلا پاسخي روشن را در خصوص سخنان مقامات امريكايي ارايه دهد كه تا زمان تنظيم اين گزارش اين اتفاق
رخ نداده است. با اين وجود وزير دفاع ونزوئلا عنوان كرده است كه ترجيح مي‌دهد رييس‌جمهوري حضور داشته باشد كه صحبت مي‌كند، اما من به عنوان يك سرباز با نيروهاي ملي بوليواري و با مردم مطمئن هستيم كه براي دفاع از منافع و حاكميت ونزوئلاي عزيزمان در رديف اول قرار خواهيم گرفت. كاخ سفيد در اواخر جمعه گفت كه مادورو با ترامپ تماس تلفني گرفته است، اما ترامپ اين تماس تلفني را رد كرده است. كاخ سفيد اما در بيانيه‌اي پاسخ داد كه رييس‌جمهور ترامپ با خوشحالي با رهبر ونزوئلا صحبت مي‌كند اما به محض اينكه دموكراسي در اين كشور بازسازي شود. با اين حال مقامات ونزوئلايي هنوز اين تماس تلفني را تاييد نكردند. به نظر مي‌رسد كه آنها شوكه شدند كه نام كشورشان در كنار كره شمالي قرار گرفته كه مدت‌ها است اين كشور را با آزمايش‌هاي موشكي و لفاظي‌هاي خود تهديد مي‌كند. از همين رو شايد اين تماس تلفني از سوي مادورو را مي‌توان يك نوع دستپاچگي از سوي مقامات ونزوئلايي دانست.
گفتني است مادورو پيش‌تر درخواست كرده بود كه با دونالد ترامپ در حاشيه مجمع سازمان ملل متحد ديدار كند. اما بعيد به نظر مي‌رسد كه در شرايط كنوني چنين اتفاقي رخ دهد. منتقدان معتقدند كه مجلس موسسان جديد ونزوئلا قانون اساسي را به خواست مادورو بازنويسي مي‌كند. اما در حال حاضر درد اصلي مردم قانون نويسي نيست بلكه بحران اقتصادي است كه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند و بسياري از آنها دنبال يافتن راهي براي دسترسي آسان‌تر به غذا و دارو هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون