• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3883 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ مرداد

ظهور يك تشكيلات جديد

علي شكوهي

روز پنجشنبه كنگره حزب مجمع ايثارگران به عنوان يك تشكيلات اصلاح‌طلب رسما اعلام موجوديت كرد و بنده هم به خواست دوستان براي عضويت در شوراي مركزي آن ثبت‌نام كردم و با راي حاضران به عنوان يكي از اعضاي شوراي مركزي انتخاب شدم.
فرهنگ تحزب در ايران ما چندان قوي نيست و مردم ما به جاي حزب به سوي مراجع اجتماعي ديگر مي‌روند. نمونه بارز آن خودم كه طي تمامي 40 سال گذشته به هيچ گروه و حزب سياسي ملحق نشده بودم و اين اولين بار است كه رسما در يك جريان سياسي حزبي وارد شده‌ام. ديروز در مراسم كنگره مجمع ايثارگران، حاج‌حسن‌آقا خميني گفتند كه 2 به‌علاوه 2 قاعدتا 4 مي‌شود اما در عالم انساني نتيجه مي‌تواند متفاوت شود زيرا در اين عالم به دليل هم‌افزايي مناسبات انساني چه‌بسا توان متراكم 4 انسان بسيار بيشتر از 10 انسان جدا از هم بشود. همين امر يكي از فلسفه‌هاي مهم تشكيل حزب و تحزب است. در واقع تشكيلات حزبي موجب مضاعف كردن توان اثرگذاري افراد مي‌شود و به همين دليل بايد به فرهنگ تحزب در كشور دامن زد تا به ظهور احزاب فراگير كمك شود.
چند اتفاق بايد براي احزاب سياسي ما بيفتد تا به تحزب درست نزديك شويم:
اول اينكه ما به احزاب دايمي و سراسري نياز داريم. متاسفانه احزاب سياسي در كشور ما فصلي هستند و در هنگام انتخابات وارد عرصه مي‌شوند و صرفا در سطح شهر تهران فعاليت مي‌كنند.
دوم اينكه بايد به مقوله آموزش و كادرسازي توجه جدي شود. به خصوص احزابي مانند مجمع ايثارگران بايد كادرهاي جواني را تربيت كنند كه به فرهنگ ايثار براي مردم و انقلاب سخت معتقد باشند.
سوم اينكه مشكل مالي احزاب سياسي جدي است. دولت براي گسترش فرهنگ تحزب بايد كمك مالي كند و برخي از امكانات را در اختيار خانه احزاب قرار دهد تا همه احزاب سياسي بتوانند از آن استفاده كنند.
چهارم اينكه تكثر احزاب در هر جبهه سياسي در نهايت بايد به ادغام احزاب همسو منجر شود. الان شايد بتوان از فعاليت احزاب متعدد دفاع كرد اما در نهايت بايد دو تا سه حزب فراگير بزرگ در كشور ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون