• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

پس لرزه‌هاي جلسه راي اعتماد به وزرا ادامه دارد

«اميد» زير ذره بين

گروه سياسي|  راي اعتماد به كابينه دوازدهم با حواشي همراه شده است. روز گذشته خيلي‌ها درباره عدم راي اعتماد مجلس به بيطرف، وزير پيشنهادي نيرو يا راي آوردن چهره‌هايي  كه در اغلب تحليل‌ها از شانس راي‌آوري كمتري برخوردار بودند، واكنش نشان دادند. در ميان اظهارنظرها در اين باره انتقادات از فراكسيون اميد هم جدي شده است. اينكه چرا گزينه اصلاح‌طلب كابينه راي نياورده و گزينه‌اي كه فراكسيون اميد از او حمايت نكرده حالا در كابينه دوازدهم حضور دارد، نوك تيز انتقادات را متوجه نحوه مديريت عملكرد فراكسيون اميد كرده است. هم نمايندگان مجلس درباره چگونگي راي اعتماد اظهارنظر كرده‌اند و هم كاربران شبكه‌هاي مجازي و هم سياسيون.
نمايندگان مجلس
چه ارزيابي‌اي داشتند؟
فراكسيون اميدي‌ها حالا بعد از پشت سر گذاشتن ايام پر از حرف و حديث انتخابات هيات‌رييسه مجلس كه سه كرسي خودشان را از دست دادند، بايد به سوالات بدنه راي‌شان درباره راي اعتماد پاسخ بدهند. احتمال راي نياوردن بيطرف در همه تحليل‌هاي فراكسيون اميدي‌ها از فضاي مجلس تا آخرين ساعات مانده به راي‌گيري غايب بود و اين موضوع آنها را شوكه كرد. از آن گذشته اميدي‌ها دست‌كم در يك مورد يعني عدم حمايت از يكي  از وزرا با فراكسيون مستقلين اشتراك‌نظر داشتند. اما ظاهرا نتوانستند از ظرفيت ائتلاف با آنها استفاده كنند. چرايي اين موضوع و اينكه چرا فراكسيون اميد تحليل واقعي و درستي از فضاي مجلس و راي نمايندگان نداشت سوالي است كه هيات رييسه فراكسيون بايد به آن پاسخ بدهد. اما تا جايي كه به ساير اعضاي فراكسيون بر مي‌گردد برخي چهره‌ها همچون مازني، نماينده تهران معتقدند بداخلاقي فراكسيوني در راي نياوردن بيطرف موثر بوده است. يا عليرضا رحيمي كه روايت خودش را از اين موضوع دارد و آن را مرتبط با فراكسيون زاگرس‌نشينان مي‌داند. اما مازني در گفت‌وگو با ايسنا در ارزيابي از راي نمايندگان به وزراي دولت گفته است: به‌طور كلي راي فراكسيون‌ها در نظر نمايندگان غالب نبود و نظر شخصي آنها در مقايسه با نظر فراكسيون حكمفرما شد. او معتقد است تعهد تشكيلاتي و فراكسيوني كمتر در راي وزرا وجود داشت. برخي از نمايندگان با پايبندي بر تعهد سياسي خود به فراكسيون مربوطه به وزرا راي دادند، اما برخي ديگر از نمايندگان راي خود را براساس مسائل قومي و شخصي و خارج از راي فراكسيون‌ها مطرح كردند. بعد هم گفته است كه اين موضوع بيشتر در مورد آقاي بيطرف ديده شد كه كار تشكيلاتي منسجم و غيرشفافي صورت گرفت تا او راي نياورد و ما اين را در دقايق آخر متوجه شديم. به همين دليل به نظرم بداخلاقي فراكسيوني در راي ندادن به آقاي بيطرف اعمال شد. در اين بين تلاش نمايندگان استان خوزستان نيز بي‌تاثير نبود.
فضاي مثبت اميد به بيطرف
عليرضا رحيمي، نماينده تهران هم در كانال تلگرامي خودش درباره بيطرف نوشته است: نسبت به آقاي بيطرف فضاي مثبتي در فراكسيون اميد وجود داشت و تلاش‌هاي با انگيزه مخالفانش تا لحظات آخر ادامه داشت. او در مورد جهرمي هم اين‌طور گفته است: فضاي عمومي مجلس چه قبل از صحن (در فراكسيون‌ها و كميسيون‌ها) و چه در صحن عدم اقناع و ترديد شديد و واقعي نسبت به آقاي جهرمي از جنبه‌هاي مختلف (سوابق كاري، تحصيلات، سياسي و امنيتي) بود، به حدي كه خودش هم در راي‌آوري ترديد جدي پيدا كرده بود، خصوصا دوروز آخر نااميدي در حلقه هوادارانش كاملا هويدا بود. به نوشته او لابي سنگين حلقه هواداران جهرمي در صحن و بيرون تاثير كافي بر فراكسيون مستقلين و ولايي نيز گذاشته بود تا نهايتا با استفاده حداكثري از ظرفيت فراكسيون زاگرسيان كفه راي او را كمي سنگين كند. (در فراكسيون زاگرسيان علاوه بر اعضاي عادي فراكسيون اميد چند عضو هيات رييسه اميد نيز عضويت و نقش‌آفريني دارند). رحيمي معتقد است نطق و دفاع دكتر روحاني نيز تاثير في‌المجلس گذاشت. در فراكسيون اميد عموم نظرات نسبت به جهرمي مخالف و منفي بود الا منتسبين به جريان اعتدال و دولت اگر‌چه فراكسيون نظر رسمي خود را نتوانست به كفايت به اعضا منتقل كند. بالاترين عدد مخالفان در آراي جهرمي نيز حاكي از فضاي صعب‌العبور لابي‌ها و حواشي چند لايه آن دارد.
دفاع از فراكسيون اميد
اما بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در صفحه توييتر خودش ترجيح داد موضوع را از اين زاويه نگاه كند: عدم دخالت اصلاح‌طلبان در چينش كابينه و راي مجلس به وزرا تمام مسووليت عملكرد دولت و عمل به وعده‌ها را متوجه آقاي روحاني كرد. محمود صادقي ديگر عضو فراكسيون اميد هم در صفحه توييترش به خيلي از انتقادات كاربران فضاي مجازي پاسخ داد و ضمن آن مواضع خودش در اين باره را توضيح داد. او در سلسله توييت‌هايي نوشته است: اينكه راي بيطرف از 142 ثبت‌نام‌كننده (بر فرض صحت) به 133 كاهش يافته را به ضعف فراكسيون اميد نسبت دهيم در حد فاجعه! ناشي از كم‌اطلاعي است در حد فاجعه. او همچنين نوشته است: دفاع تمام قد روحاني از بعضي وزراي پيشنهادي و دفاع ضعيف او از بعضي ديگر از عوامل موثر در ميزان راي آنها بود. صادقي در توييتي ديگر نسبت به انتقادات از فراكسيون اميد اينطور واكنش نشان داده است: يك جريان مرموز مي‌خواهد مسووليت كاستي‌هاي كابينه را به عهده فراكسيون اميد و اصلاح‌طلبان بيندازد. هوشيار باشيم. هدف نهايي زدن خاتمي است. او در پاسخ به كاربري كه نوشته بود راي اكثريت فراكسيون اميد به رحماني فضلي هم كار يك جريان مرموز است؟! نوشت: ظاهرا فراموش كرده‌ايد رحماني فضلي وزير كشور دولت تدبير و اميد است.
اتهام زني‌ها به فراكسيون اميد
 اما انتقادات به فراكسيون اميد از جانب برخي سياسيون هم طرح شده است. از جمله جواد امام رييس بنياد باران در صفحه توييترش نوشت: بازهم گندم نماهاي جوفروش! راي عدم اعتماد بيطرف نتيجه صداقت، سلامت و پاسخ منفي ايشان به خواسته‌هاي آقايان (ت، و‌، ح، ن) در جلسه ميدان آرژانتين بود. بعد از انتشار اين توييت گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي حاكي از اين بود كه اين حروف، حرف اول نام‌هاي دو نماينده فراكسيون اميد (تاجگردون و وكيلي)، يك نماينده فراكسيون مستقلين (نعمتي) و يك نماينده اصولگرا (حسنوند) است. در واكنش به اين موضوع محمدعلي وكيلي بلافاصله در صفحه توييترش نوشت: به جرات هيچ كس به اندازه من براي راي‌آوري بيطرف تلاش نكرد، چندبار آمادگي خود جهت سخنراني به جاي ديگر موافقين را به ايشان و آقاي تابش اعلام كردم. تاجگردون هم البته ساعاتي قبل از انتشار توييت جواد امام در صفحه اينستاگرام خودش توضيحاتي درباره بيطرف داده بود و در بخشي از آن نوشته بود: «تا لحظه آخر تلاش كردم اين اتفاق حاصل شود (بيطرف راي بياورد) ولي نطق ضعيف و بي‌انگيزه ايشان اين تلاش را بي‌نتيجه كرد...» هرچه كه هست عملكرد فراكسيون اميد اين روزها سخت زير ذره‌بين آنهايي است كه اسفند ماه 94 آنها را روانه خانه ملت كردند و بايد ديد اعضاي اين فراكسيون چگونه از خود و عملكردشان دفاع مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون