• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

بهرام قاسمي در پاسخ به «اعتماد»:

رابطه ايران و تركيه وارد فاز جديدي شده است

اعتماد| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران به پرسش‌هاي متنوعي در مورد همكاري‌هاي ايران و تركيه چه در سوريه و چه در مقوله اعلام موضع واحد در برابر تصميم منطقه اقليم كردستان عراق براي استقلال پاسخ داد. در اين نشست خبري، خبرنگار اعتماد با توجه به سفر بي‌سابقه اخير سردار باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ايران به تركيه از وي سوال كرد: اين سفر با بازتاب فوق‌العاده‌اي در رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي روبه رو شد و برخي از آن با عنوان «نقطه عطف» در رابطه تهران - آنكارا ياد كردند. برخي منابع نيز از توافق جديد ميان ايران و تركيه در مورد سوريه خبر دادند. جزييات توافق‌هاي امنيتي و سياسي به دست آمده در اين سفر چيست؟
سفر سردار باقري بي‌نظير و بي‌سابقه بود
بهرام قاسمي در پاسخ گفت: سفر رييس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به تركيه همان‌گونه كه در رسانه‌ها منعكس شد در سطح بي‌نظيري انجام شد. ما در قريب به 40 سال گذشته با كشور همسايه تركيه‌ در اين سطح تعامل نداشتيم. اين سفر با دعوت همتاي ترك سردار باقري صورت گرفت و ايشان نيز در راس يك هيات بلند پايه سياسي- نظامي به تركيه سفر كردند. در تركيه استقبال بسيار خوبي از ايشان صورت گرفت و مذاكرات بسيار مهم و تعيين‌كننده‌اي بين دو كشور صورت پذيرفت.
در آينده شاهد آثار مثبت سفر سردار باقري خواهيم بود
وي در ادامه افزود: ايشان همچنين ملاقات‌هايي با رياست مجلس تركيه و همچنين ساير مقام‌هاي دفاعي و نظامي اين كشور داشتند. فكر مي‌كنم در خصوص اين سفر فعلا بايد كمتر صحبت كرد و بايد صبر كرد چرا كه درآينده مي‌توانيم شاهد آثار مثبت اين سفر بر روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي باشيم.
تاثير مثبت سفر بر همكاري‌هاي منطقه‌اي تهران- آنكارا
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران در ادامه پاسخ به اعتماد تصريح كرد: سفري موفق و بي‌نظير بود و بنا شد اين نوع سفرها نيز ادامه پيدا كند و اميدوار هستيم در آينده نه چندان دور در تهران شاهد ادامه گفت‌وگوها در سطوح مختلف باشيم. همين طور فكر مي‌كنم علاوه بر بحث تعميق روابط دوجانبه، اين سفر در حوزه همكاري‌هاي منطقه‌اي و كمك به تسهيل و ثبات منطقه مي‌تواند تاثيرات بسزايي داشته باشد.
اين سفر يك جهش بود
قاسمي در پايان با اشاره به نوع روابط تهران و آنكارا گفت: به هر حال دوستان واقف هستند كه اين نوع سفرها در برهه‌اي خاص از نوع روابط صورت گرفته است و اين سفرها در چنين سطحي نشانگر اين است كه نوع روابط از يك فاز مشخصي به فاز ديگري عبور كرده است و ما مي‌توانيم در حوزه نظامي و دفاعي و انواع همكاري‌هايي كه در اين حوزه متصور است گفت‌وگو و رايزني داشته باشيم و فكر مي‌كنم اين سفر در واقع يك جهش و گام تكاملي في ما بين روابط ايران و تركيه بود و من آن را به فال نيك مي‌گيرم و اميدوارم به نفع مردم دو كشور و مجموعه مردم منطقه باشد و به صلح و ثبات در مجموعه منطقه بحران‌زده ما كمك كند. ‎

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون