• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

گفت‌وگو با «جلال چراغپور» كارشناس فوتبال:

مهاجمان پرسپوليس بايد دقت‌شان را بالا ببرند

گروه ورزش

تيم فوتبال پرسپوليس عصر امروز از ساعت 20:30 در ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط ميزبان الاهلي عربستان خواهد بود؛ ديداري كه در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا برگزار خواهد شد. شاگردان برانكو براي رسيدن به اين مرحله ابتدا در گروه B توانستند بالاتر از الريان قطر و الوحده امارات قرار بگيرند و در نهايت هم با غلبه بر لخويا قطر در مرحله يك هشتم نهايي جواز صعود به جمع 8 تيم برتر آسيا را به دست آورند. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا پرسپوليس مي‌تواند تاريخ‌سازي كند و براي نخستين بار به جمع 4 تيم برتر آسيا – با شيوه برگزاري جديد – راه يابد يا خير. تيم فوتبال پرسپوليس كه در بازي امشب سيدجلال حسيني را به دليل دو اخطاره بودن در اختيار نخواهد داشت كار سختي براي بازي مقابل الاهلي عربستان دارد. در حالي كه مناقشه ايران و عربستان در نهايت منجر به ميزباني تيم‌هاي ايراني از عربستاني‌ها در كشور ثالث شد قرمزپوشان تهراني به همين خاطر نتوانستند در بازي رفت كه ميزبان هستند، از حضور هواداران پرشورشان بهره ببرند. شايد يكي از مهم‌ترين نقاط قوت پرسپوليس در ديدارهاي آسيايي حضور پرشور هواداران و استفاده از جو ورزشگاه آزادي باشد اما با اين حال شاگردان برانكو اميدوارند با تكيه بر غيرت ايراني‌شان امروز علاوه بر انجام يك بازي زيبا، نتيجه مطلوبي كسب كنند.

در حال حاضر 8 تيم الهلال عربستان، شانگهاي چين، گوانگجو چين، اوراواردز و كاوازاكي ژاپن به همراه الاهلي عربستان و پرسپوليس ايران 8 تيم مرحله يك‌چهارم نهايي را تشكيل مي‌دهند كه بايد با يكديگر براي رسيدن به جمع 4 تيم رقابت كنند.

براي بررسي فني ديدار پرسپوليس مقابل الاهلي با جلال چراغپور هم‌كلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران اين ديدار را بررسي كنيم.

به اعتقاد شما پرسپوليس امروز پتانسيل شكست دادن الاهلي را دارد و مي‌تواند برابر اين تيم به پيروزي برسد؟

نمي‌توانيم اينقدر راحت درباره بردن يا باختن پرسپوليس صحبت كنيم. مي‌توانيم درباره آيتم‌هاي تاثيرگذار در روند بازي صحبت كنيم. يعني تحليل فني انجام مي‌دهيم نه اينكه نتيجه را پيش‌بيني كنيم. ما براساس داده‌ها اظهارنظر مي‌كنيم. نخستين چيزي كه در اختيار داريم اين است كه پرسپوليس ازخانه به دور است و نمي‌تواند از حضور هوادارانش بهره ببرد. تيمي كه عادت دارد قسمتي از پتانسيل بازي‌اش از طرف تماشاگران تامين شود آنها را در اختيار نخواهدداشت و همين موضوع مشكل ايجاد مي‌كند. از طرفي تيم‌ عربي در كشوري بازي مي‌كند كه ما شنيده‌ايم ورزشگاه را براي الاهلي آماده كرده‌اند به طوري كه آنها احساس غريبي در آنجا نكنند. پس اين يك پوئن مثبت براي الاهلي به حساب مي‌آيد اما نكته دوم در پرسپوليس اين است كه سيد جلال حسيني كه به عنوان يار ثابت در خط دفاع حضور دارد، در اين بازي به دليل دو اخطاره بودن غايب خواهد بود. بازيكن جايگزين سيد جلال حسيني هم خيلي وقت است به صورت ثابت در پست دفاع وسط بازي نكرده است. اميدواريم كه اين خلأ در دفاع پرسپوليس برطرف شود تا تيم از اين نظر به مشكل نخورد. آيتم بعد كه مي‌توانيم درباره آن صحبت كنيم بحث تاكتيك است. با شناختي كه از تيم الاهلي دارم فكر مي‌كنم آنها از كناره‌ها روي دفاع پرسپوليس حمله مي‌كنند. يعني از سمت چپ روي تير دو و منتهي‌اليه سمت راست توپ مي‌ريزند و در مقابل هم از سمت راست روي منتهي‌اليه سمت چپ توپ ارسال خواهند كرد. به اين صورت فشار روي دروازه پرسپوليس ايجاد مي‌شود و بيرانوند نقش مهمي را در عملكرد تيم ايفا خواهد كرد. بيرانوند مي‌تواند اين توپ‌هاي موزي شكل را در همان 6 قدم قطع كند تا خطري ايجاد نشود.

پرسپوليس در بازي‌هايش فرصت‌هاي گلزني زيادي خلق مي‌كند و شايد بتوان گفت اين يكي از نكات مثبت اين تيم باشد. فكر مي‌كنيد در بازي امروز هم اين اتفاق بيفتد؟

دقيقا همين گونه است. پرسپوليس در بازي‌هاي ليگ فرصت‌هاي زيادي روي دروازه حريفان خلق مي‌كند. وقتي توليد موقعيت انجام مي‌شود، يعني تيم براي گلزني تلاش كرده است. اما اينكه پرسپوليس موقعيت گل ايجاد مي‌كند معني‌اش گلزني نيست. متاسفانه آنها در زدن ضربات آخر دقت لازم را ندارند و گلزني‌شان كمتر است. اگر مهاجمان پرسپوليس در زدن ضربات آخر دقت بيشتري انجام دهند به خاطر بالا بودن موقعيت‌هاي گل‌شان درصد به گل رسيدن‌شان زياد است چون شايد از 5 توپ خوبي كه روي دروازه حريف بيايد 2 توپ به گل تبديل شود.

كمال كاميابي‌نيا در بازي آخر پرسپوليس غايب بود اما به نظر مي‌رسد براي بازي امروز مشكلي براي حضور در تركيب اصلي ندارد. حضور اين بازيكن را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

حضور اين بازيكن مي‌تواند نقش مهمي در عملكرد دفاعي پرسپوليس داشته باشد. وقتي ياران الاهلي قصد دارند توپ را به ميانه دفاعي پرسپوليس بيندازند، كاميابي‌نيا مي‌تواند اين توپ‌ها را قطع كند تا فرصت گلزني براي حريف ايجاد نشود.

نوع كنترل تيم از كنار زمين توسط برانكو چقدر در عملكرد پرسپوليس تاثير خواهد داشت؟

اين موضوع نقش مهمي دارد. متاسفانه برانكو زماني كه زير فشار قرار مي‌گيرد، تصميمات خوبي نمي‌گيرد. اميدواريم كه فشارهاي بازي كم باشد تا برانكو اشكالات تيمش را به خوبي ببيند و تعويض‌ها را به موقع انجام دهد. اگر دقت كرده باشيد برانكو زماني كه تيمش تحت فشار است دست‌هايش را در جيب مي‌گذارد وشانه‌هايش پايين است. در اين مواقع مربيان كمك بايد نقش مهمي ايفا كنند و به او مشاوره درست بدهند تا از زير فشار خارج شود. شايد در اين مواقع نتواند تصميمات خوبي بگيرد. ما اميدواريم امروز دستياران برانكو همچون كريم باقري به موقع در تصميم‌گيري‌ها شركت كنند و به برانكو مشاوره بدهند. البته اميدواريم اين بازي فشار زيادي به پرسپوليس نياورد و بازي علاوه بر زيبايي نتيجه را هم براي پرسپوليس به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون