• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

مشكل واليبال نتيجه‌گرايي است

ناصر شهنازي كارشناس واليبال

1- ما بايد اول ببينيم برنامه‌ريزي فدراسيون و مربي تيم ملي چيست و چه اهدافي را براي واليبال ما در نظر دارند. تيم‌هاي بزرگي مثل روسيه و امريكا هر ۴ سال يك بار و از يك المپيك به المپيك بعدي براي تيم‌هاي‌شان برنامه‌ريزي انجام مي‌دهند ولي در واليبال ما آن طور كه از قرائن پيداست برنامه‌ريزي دقيقي براي آينده نداريم و دليش هم اين است كه ما در هر مسابقه براي كسب نتيجه به ميدان مي‌رويم و وقتي نتيجه براي ما از همه‌چيز مهم‌تر مي‌شود اهداف بلندمدت كم‌تر مورد توجه قرار مي‌گيرد. اين موضوع هم مختص تيم‌هاي بزرگسالان نيست بلكه در همه رده‌ها اين مشكل نتيجه‌گرايي وجود دارد به طوري كه اين مساله به هواداران واليبال هم منتقل شده و مردم هم از تيم ملي در همه مسابقه‌ها انتظار گرفتن نتيجه دارند و اين در نهايت به ضرر واليبال است. ما بايد مسابقه‌ها را اولويت‌بندي كنيم و بر اساس آن اولويت بازيكنان را انتخاب كنيم. متاسفانه ما نه در ليگ جهاني توانستيم اهداف از پيش تعيين شده داشته باشيم و نه در مسابقه‌هاي آسيايي كه در تهران برگزار شد.
2- . ما بايد از بازيكنان جوان، با پتانسيل بالا، فيزيك مناسب و ضريب هوشي بالا در كنار بازيكنان باتجربه كه سال‌ها براي آنها زحمت كشيده شده و هزينه شده استفاده كنيم. اين مي‌تواند ثمرات خوبي براي تيم‌ ملي در المپيك ۲۰۲۰ داشته باشد. ما نمي‌توانيم در رقابت‌ها هم از بازيكنان باتجربه در تركيب اصلي استفاده كنيم و هم بر روي نيمكت تيم ملي بازيكنان باتجربه حضور داشته باشند و اين فكر پسنديده و آينده‌نگري خوبي نيست. به عنوان مثال براي جام بين‌قاره‌اي در حال حاضر حدود ۲۰ بازيكن به تيم ملي دعوت شده‌اند. به اعتقاد من بايد حداقل نيمي از اين ۲۰ بازيكن را بازيكنان اميد و جوانان تشكيل بدهند.
3-  آن چيزي كه من در تيم ملي شاهدش بودم اين است كه كولاكوويچ خيلي كم به تركيب اصلي تيمش دست مي‌زند بنابراين وقتي او دست به تركيب اصلي نمي‌زند بهتر است كه در كنار بازيكنان اصلي، از بازيكنان آينده‌دار و جوان استفاده شود. از طرف ديگر مربيان بزرگ ريسك‌پذيري دارند. مربياني كه ذهنيت قوي دارند و آينده‌نگر هستند ريسك مي‌كنند و در مقاطعي از بازيكناني استفاده مي‌كنند كه خيلي‌ها جرات استفاده از آنها را ندارند. اين ريسك‌پذيري را مربي ما بايد داشته باشد و به نظر من اين كار بايد از مسابقه‌هاي آسيايي و حتي از ليگ جهاني شروع مي‌شد ولي الان در جام بين قاره‌اي هم با وجود اينكه تيم‌هاي قدرتمندي حضور دارند مي‌توانيم از بازيكنان جوان استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون