• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

انتقاد هاي روز آخر قاليباف

دولت جرات تصميم‌گيري نداشت

درحالي كه تنها دو روز كاري به پايان دوران شهرداري محمدباقر قاليباف باقي مانده است او از آخرين فرصت‌هاي باقي مانده هم براي تخريب دولت و ارايه گزارشي از اقدامات خود در طول 12 سال گذشته استفاده مي‌كند. ديروز صبح او به باغ پرندگان تهران رفته بود تا از مراحل ساخت باغ پرندگان 2 به همراه خبرنگاران بازديد كند و همين حضور خبرنگاران بود كه شرايط را برايش فراهم كرد تا به تندي به منتقدانش و  دولت بتازد. او گفت: «جهان سوم جايي است كه اگر بخواهي شهر و كشور را بسازي، خانه‌ات را بر سرت خراب مي‌كنند.»
قاليباف با بيان اينكه زمان، دقت، قول و قرار در شهرداري تهران ارزش بسياري دارد، گفت: «فرصت و زمان، رمز موفقيت بشريت در هر كشور و جامعه‌اي است. گرچه بعد از چند سال تلاش قرار بود پروژه باغ پرندگان 2 در ۱۸ مردادماه افتتاح شود، اما يك ماه تاخير خواهد داشت و اين جاي خوشحالي دارد كه مسوولان بابت اين يك ماه تاخير، ناراحت هستند. بدون شك غيرت ايراني، تعصب ملي و اعتماد به دانش باعث ساخت اين پروژه شده است.» او با بيان اينكه پيمانكاران، مهندسان و مشاوران ايراني سازندگان واقعي كشور هستند، گفت: «بدون ترديد در هر جامعه‌اي قشر خوب و بد داريم، اما بدون شك ماديات آخرين خواسته انسان‌هاي خوب است. » قاليباف با تاكيد بر اينكه بنده انسان فني‌اي نيستم، اما وقتي غيرت و سيرت پيمانكاران را مي‌بينم، براي انجام پروژه‌هاي بزرگ مقياس بيشتر ترغيب مي‌شوم، تصريح كرد: شاهد هستيم كه فاز دوم باغ پرندگان با استفاده از تجربه دانشگاه‌هاي ايراني به سرانجام رسيد. در اين پروژه شاهد هيچ حادثه تلخي نبوديم، اگرچه در كشورهاي ديگر درصدي را براي تلفات و حوادث در پروژه‌هاي مشابه در نظر مي‌گيرند. بدون شك تجربه مشابهي درخصوص اين پروژه وجود نداشت، چراكه انجام آن را از خارجي‌ها گرفتيم و به محيط دانشگاهي و علمي خود سپرديم.»
او كه تنها دو روز تا پايان دوران كاري‌اش در شهردارش باقي مانده است با بيان اينكه روز گذشته جلسه‌اي را با همكاران و مديران شهرداري در رابطه با موضوع استقبال از آغاز سال تحصيلي جديد (يك ماه آينده) داشتيم، گفت: «ما خود را آماده آغاز به كار مدارس براي سال تحصيلي جديد كرديم، به همين منظور قصد داريم همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد فاز دوم باغ پرندگان را براي دانش‌آموزان مقطع ابتدايي و نوجوانان شهرمان رونمايي و افتتاح كنيم. در حقيقت روز افتتاح اين پارك براي دانش‌آموزان و نوجوانان شهر و روز دوم هم باغ پرندگان براي عموم شهروندان تهراني، شهرستاني‌ها و همچنين مهمانان خارجي باز خواهد شد.»
قاليباف با اشاره به اينكه باغ پرندگان به قطب جهاني گردشگري تبديل خواهد شد، ادامه داد: «يكي از موضوعات مهم و جدي براي ما اين است كه تهران به شهري جهاني تبديل شود و مهم‌ترين آن هم موضوع گردشگري است كه در مسير تحقق اين مهم بايد كارهاي سختي را انجام مي‌داديم.» او با بيان اينكه كاري كه نيازمند فرهنگ‌سازي و تغيير در نگرش و عادت‌هاي غلط شهروندان باشد را سخت مي‌دانيم، تاكيد كرد: بدون ترديد تغيير رويكرد امكان‌پذير است، در حالي كه تغيير نگرش سخت تحقق مي‌يابد. اگر مي‌گويم كه بايد شهر تهران را به جاي خودرومحور، پياده‌محور كنيم خود يك تغيير نگرش است اگرچه كار بسيار دشواري است.  او در ادامه به اقدامات انجام شده در منطقه 12 براي محدوديت تردد خودروها اشاره كرد و گفت: «اقداماتي را كه در اين منطقه انجام داديم، همه شهروندان و مسوولان پذيرفتند كه با ماشين به آنجا نروند، اگرچه كار بسيار سختي بود و زماني كه اين تصميم گرفته شد همه از جمله شوراي عالي امنيت ملي، وزير كشور، استانداري، كسبه بازار، مردم همه در مقابل آن ايستادند، اما به دليل اينكه اين تصميم را مهم مي‌دانستيم آن را اجرايي كرديم و پس از اجراي 15 روزه همه فهميدند كه كار ما درست بوده است. با اقداماتي كه در منطقه 12 انجام داديم، شاهديم كه شرايط زندگي مخصوصا در حوزه مسكن تغيير جدي يافته، به گونه‌اي كه امروز در حوزه مسكن شاهد رشد منفي هستيم، اما در منطقه 12 رشد 2 رقمي مثبت داريم و اين به منظور حل مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي و تبديل اين منطقه به يك قطب فرهنگي بوده است. »
شهرداري تهران با بيان اينكه ما موضوع گردشگري را يكي از مهم‌ترين اهداف خود مي‌دانيم، گفت: در شرايط تحريم‌هاي بين‌المللي با سختي‌هاي زيادي همراه بوديم، اما توانستيم زيرساخت‌هاي اصلي گردشگري كه همان حمل و نقل است را تحقق ببخشيم و امروز شاهد توسعه حمل و نقل عمومي در شهر تهران باشيم. قاليباف با بيان اينكه ما براي ارتقاي گردشگري در شهر تهران نيازمند احياي هويت تاريخي و ملي حصار ناصري بوديم، تصريح كرد: اين محدوده حدود 60 سال فرسوده‌تر و همچنين به انبارهاي متعدد و محلي براي جمع شدن آسيب‌هاي اجتماعي تبديل شده است كه توانستيم با يك برنامه‌ريزي درست برخي مشكلات آن را برطرف كنيم.
وي در ادامه خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: نمي‌دانيم چرا خبرنگاران به عنوان نماينده افكار عمومي هيچگاه از من سوال نكردند كه چرا در شهري كه قريب به 12 ميليون نفر جمعيت دارد، يك شهربازي در مقياس شهري مانند تهران كه مي‌خواهد جهاني باشد ساخته نشده و وجود ندارد؟ از 6 سال گذشته تاكنون استارت اين كار با برنامه‌ريزي‌هايي زده شد تا پروژه هزار و يك شب با بهترين مشاوران داخلي و خارجي در بهترين نقطه تهران اجرايي شود.
قاليباف با بيان اينكه اين شهربازي جزو 10 شهربازي بزرگ دنيا محسوب مي‌شود، گفت: اين شهربازي منطبق با معيارهاي ايراني و اسلامي احداث شده و بخشي از آن نيز هم‌اكنون در حال اجرا است، اگرچه در مسير اجراي آن به دليل نگاه دولتي با مسائل و مشكلات زيادي مواجه بوديم، اما آن را اجرايي كرديم. وي با بيان اينكه معتقدم اين كشور جرات تصميم‌گيري براي كارهاي بزرگ را ندارد، افزود: به قول پروفسور حسابي، جهان سوم جايي است كه اگر بخواهي شهر و كشورت را بسازي، خانه‌ات را بر سرت آوار مي‌كنند. شهردار تهران با بيان اينكه تمام شهرهاي دنيا بايد به يك عامل طبيعي تكيه داشته باشند، يادآور شد: شهري كه بر طبيعت تكيه ندهد قابل رشد نيست، به همين منظور معتقدم وجود يك رودخانه، دريا يا كوه مي‌تواند تكيه‌گاهي براي شهر باشد و آن را زنده نگه دارد.
تهران مي‌تواند ساحل داشته باشد و رود
قاليباف در ادامه اين جلسه حرف‌هايي زد كه حاشيه‌هاي بسياري داشته است و از طرح اتصال تهران به شمال در نيم ساعت خبرداد و گفت: «در سال 86 در ذهن ما موضوعي مطرح شد كه تهران به كجا تكيه داده شده است، به همين منظور مطالعاتي را شروع كرديم كه در آن مشخص شد شهر تهران ساحل دارد و مي‌تواند مترويي داشته باشد كه تا فرودگاه امام خميني (ره) برود و حتي ما را در حدود 30 دقيقه به ساحل درياي مازندران برساند. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 87 و 88 به اين نتيجه رسيديم كه با طراحي مترو به حدود 80 كيلومتر مي‌توانيم در عرض 30 دقيقه به مازندران برسيم. مطالعات اين طرح همين امسال انجام شد، در حالي كه طراحي بزرگراه تهران-شمال 20 سال است كه طول كشيده و 20 سال ديگر هم طول خواهد كشيد و موجب تخريب طبيعت مي‌شود. » وي با بيان اينكه تهران در سايه كوه دماوند در حال زندگي است، تصريح كرد: مطالعات دقيقي در اين زمينه انجام شد و قنات‌هاي تهران شناسايي شدند، به گونه‌اي كه هم‌اكنون بسياري از اين يك هزار و 500 قنات در حال احيا هستند.
قاليباف با اشاره به اينكه طي مطالعات انجام شده مقرر شد تا همه آب رودخانه كن و فرحزاد را در كانال «قل قلي» انتهاي بزرگراه يادگار امام (ره) جمع‌آوري كنيم، افزود: با اين امر يك رودخانه براي شهر تهران به سمت چشمه علي هميشه در جريان است و اين پروژه جزو پروژه‌هايي است كه مي‌تواند در آينده مورد توجه قرار گيرد.
وي از باغ پرندگان به عنوان يكي از مراكز مهم گردشگري در شرق تهران ياد كرد و گفت: باغ پرندگان در مقياس جهاني است و افتخارات فني زيادي دارد. فراموش نكنيم كه جنگل‌هاي لويزان دو بخش شرقي و غربي داشتند كه در بخش غربي از استقلال تا اتوبان امام علي(ع) و منطقه شيان تا حدودي مردم از بخش‌هايي از جنگل استفاده مي‌كردند اما اگر به روزنامه‌ها مراجعه كنيد مواردي مثل احمد گرگي، افراد مسلح، ناامني و مواد مخدر را در بخش غربي يادتان مي‌آيد به نحوي كه در بخش شرقي جنگل‌هاي لويزان هيچ‌كدام از شهروندان جرات ورود به اين جنگل را نداشتند.
وي گفت: بخش‌هايي از اين جنگل‌ها در اختيار سازمان‌هاي امنيتي بود كه با فرمان مقام معظم رهبري، طي ۴۸ ساعت بيش از ۱۵۰۰ هكتار از اين جنگل‌ها را در اختيار مردم قرار داديم. جنگل‌هاي اينجا داشت خشك مي‌شد اما امروز به قطب گردشگري براي شهر تبديل شده است.
شهردار تهران گفت: با اين وجود برخي تهران را شهر سوخته نام‌گذاري مي‌كنند. يكي از عزيزان مي‌گفت آقاي قاليباف ناراحت نشو! آنها واو و الف را اشتباه گرفته‌اند و شهر ساخته را شهر سوخته مي‌نامند. من هم گفتم پدر سياست‌بازي را بسوزاند كه انصاف را از بين مي‌برد و باعث مي‌شود يك زماني حرف‌هايي بزنند.
قاليباف در ادامه سخنان خود به ظرفيت‌هاي بالاي تهران در حوزه مالي اشاره كرد و  با انتقاد از وزير راه و شهرسازي گفت: سه سال و نيم قبل در سالن اجلاس سران، طي همايشي با حضور وزير راه و شهرسازي و اعضاي سازمان نظام مهندسي اعلام عمومي كردم كه من، محمدباقر قاليباف به عنوان شهردار تهران آماده هستم تا وزير محترم به ما ابلاغ كند و از فردا صبح هيچ پروانه ساختماني در شهر صادر نكنيم و شهر را هم اداره كنيم. چون اين را به نفع شهر مي‌دانم اما خواهيد گفت قاليباف در حوزه اقتصاد، پيشرفت صنعت مسكن و ساخت و ساز كارشكني مي‌كند. من شهر را بدون صدور پروانه اداره مي‌كنم اما شما اين را به من ابلاغ كنيد. چرا جرات نكردند يك خط امضا كنند؟
وي افزود: اين شهر ظرفيت‌هاي زيادي دارد و مردم شهر نيز بزرگ‌ترين سرمايه‌ها شامل فكر و پول را دارند. شهر سرمايه‌هاي مادي و انساني زيادي دارد و به هيچ چيز نياز ندارد. فقط يك برنامه مشخص و مديريت صحيح مي‌خواهد اين در حالي است كه اشكال در كشور ما نه پول است و نه منابع انساني بلكه چالش كشور ما چالش مديريتي است.
شهردار تهران گفت: حضرت اميرالمومنين(ع) در نهج‌البلاغه مي‌فرمايند هر سازمان و جامعه‌اي وقتي از بين مي‌رود كه اصول را رها كنيم به فروع بپردازيم و افاضل را دفع كنيم و اراذل را به كار بگيريم؛ اين چالش ما است.
قاليباف ادامه داد: مي‌توانيم اين شهر و كشور را به بهترين شكل ممكن و با ظرفيت‌هاي خودش اداره كنيم. البته اين بدان معني نيست كه با دنيا قطع ارتباط كنيم بلكه امروز زندگي، زندگي ارتباطات است. اما اينكه روي پاي خودمان بايستيم و مثل همين پروژه بتوانيم اعتماد كنيم و كار را انجام دهيم مهم است.
وي افزود: در بعضي سازه‌ها مطمئن بوديم كار درست است اما گاهي به حدي خودباختگي داخل كشور وجود دارد كه مجبور بوديم مشاور خارجي كه مورد قبول بعضي‌ها است را بياوريم تا خود دستگاه‌هاي نظارتي داخل كه به توان فني خودمان ايمان ندارند، به توان فني آنها ايمان بياورند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون