• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

رييس مجلس و اعضاي كميسيون امنيت‌ملي در واكنش به فجايع ميانمار:

سكوت سازمان ملل سياست دوگانه نسبت به حقوق بشر است

گروه سياسي|  فجايع ميانمار صداي همه را بلند كرده است. نه تنها در كشورهاي مسلمان بلكه در ساير كشور‌ها هم همه در حال واكنش نشان دادن به كشتار مسلمانان در اين كشور هستند. روز گذشته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم ضمن صدور بيانيه‌اي اين فجايع را محكوم كرد. نمايندگان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بيانيه‌اي ضمن محكوميت فجايع انساني ميانمار، سكوت سازمان ملل در قبال نسل‌كشي ميانمار را بيانگر سياست دوگانه نسبت به حقوق بشر دانستند.
به گزارش خانه ملت، نمايندگان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در محكوميت فجايع انساني ميانمار بيانيه‌اي منتشر كردند. در متن بيانيه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بدين شرح آمده است: آنگاه كه طلوع خورشيد حق و حقيقت با جاري شدن چشمه زلال وحي در پهنه بيكران هستي آغازيدن گرفت شهد شيرين شهادت نيز بارقه‌اي از اميد يافت. چنانچه از صدر اسلام با شهادت ياسر و سميه نخستين ياران راستين رسول اكرم(ص) تاكنون هزاران انسان موحد در عين مظلوميت به ديدار معبود شتافته‌اند در طول تاريخ همواره گمراهان تلاش داشته‌اند با از ميان بردن رهروان حقيقي انسانيت و كمال‌الي‌الله گسترش تفكر ديني را مانع شوند حال‌آنكه خون‌هاي رنگين مسلمانان جهان درختي تناور را از انديشه‌ اسلامي بنيان نهاده است كه توقفي بر آن متصور نيست.
بدون شك كشتار گسترده‌ انسان‌هاي مظلوم در ميانمار ضايعه‌اي دردناك نه‌تنها براي جهان اسلام بلكه براي جامعه بشريت است. فاجعه‌اي كه در هژموني رسانه‌اي جهان استكبار ناديده انگاشته مي‌شود حال‌آنكه مدعيان حقوق بشر سخن از تحقق جهان انساني مي‌رانند! سكوت نهادهاي بين‌المللي چون سازمان‌ ملل متحد، شوراي امنيت و شوراي حقوق بشر سازمان ملل در قبال اين نسل‌كشي بيانگر سياست و رويكرد دوگانه نسبت به موضوع حقوق‌بشر در عرصه جهاني و مايه تاسف همگان است كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به نيابت از ملت قهرمان و آزاده ايران اسلامي ضمن حمايت مسلمانان مظلوم ميانمار اين اقدامات شنيع را محكوم مي‌نمايد و انتظار دارد سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي به‌ويژه مجامع پارلماني، اتحاديه بين‌المجالس، بين‌المجالس آسيايي و بين‌المجالس اسلامي به اتخاذ تصميمات لازم براي مقابله با زياده‌خواهي‌ها و توقف
اعمال ضدبشري اقدامات جدي را اتخاذ نمايند.
در اين ميان شايسته است امت اسلامي، نخبگان فكري جهان اسلام، رسانه‌هاي مستقل و آزادي‌خواه جهان و شخصيت‌هاي سياسي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نيز در محكوميت شديد اين جنايت به رسالت اخلاقي خودشان عمل و در اين راه از هيچ تلاشي فروگذار نكنند.
رييس مجلس خواستار ورود هيات حقيقت‌ياب سازمان ملل شد
همچنين شب گذشته رييس مجلس هم نسبت به فجايع ميانمار واكنش نشان داد. علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در بيانيه‌اي كشتار مسلمانان در ميانمار را محكوم كرد كه متن بيانيه به شرح ذيل است: حوادث دردناك و كشتار، سركوب و كوچ اجباري ده‌ها هزار تن از مسلمانان روهينگيا، روح هر انسان آزاده‌اي را به‌شدت متالم مي‌سازد. مشاهده تصاوير هولناك كشتار روزانه و سازمان يافته زنان، مردان، كودكان و سالخوردگان بي‌پناه و بي‌دفاع نشان از يك فاجعه جديد عظيم انساني در عصر حاضر دارد. از آن فاجعه‌بارتر، سكوت مدعيان حقوق‌بشر و برخي دولت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي است كه با بي‌تفاوتي نظاره‌گر اين وقايع هولناك، نقض حقوق‌بشر و نسل‌كشي مسلمانان در ميانمار هستند. اينجانب كشتار و اخراج مسلمانان مظلوم ميانمار را شديدا محكوم نموده و بر مسووليت دولت ميانمار در قبال حوادث اخير و ضرورت حمايت از اقليت مسلمان اين كشور تاكيد مي‌نمايم. موكدا خواستار ورود هيات حقيقت‌ياب سازمان ملل براي بررسي اوضاع و ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه و رسيدگي فوري به وضعيت موجود هستم. براساس منشور ملل متحد و قطعنامه‌هاي بين‌المللي با تاكيد بر ضرورت اجتناب از رفتارهاي مبتني بر استاندارد دوگانه در موضوع حقوق‌بشر، بر مسووليت همه دولت‌ها، پارلمان‌‌ها، نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي به‌ويژه سازمان ملل متحد و سازمان همكاري اسلامي براي ايجاد امنيت و آرامش در منطقه و حمايت از مردم مسلمان روهينگيا تاكيد مي‌نمايم. بار ديگر ضمن محكوم كردن اين قتل‌عام فاجعه‌‌بار سازمان يافته با تكيه بر وظايف و اختيارات قانوني خود كميته ويژه‌اي را با مسووليت رييس محترم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تشكيل مي‌دهم تا اقدامات پارلماني لازم را براي توقف فوري اين جنايت و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به عمل آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون