• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

زنجاني و همدستانش در دادگاه

متهم نفتي دوباره به دادگاه آمد ، بحث كرد اخراج شدو گفت نهایت کار برای من اعدام است

گروه سياسي

با برگه‌هايي در دست از جاي خود برخاست و در همان حالي كه جليقه‌اش را از تن درمي‌آورد لبخندي نثار شمس‌زاده كرد و سپس در جايگاه حاضر شد؛ البته نه براي دفاع از خود بلكه براي تعيين نقشي كه همدستانش در فروش نفت ايفا كرده‌اند. ديروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب، بابك زنجاني، متهم رديف اول پرونده نفتي يك‌بار ديگر در قاب تصاوير رسانه‌ها ظاهر شد و آنچه از او به ثبت رسيد، صحنه جدلي بود كه با وكيل شركت نفت داشت. آنجا كه او در پاسخ به نماينده دادستان مبني براينكه «مطابق قرارداد بايد وجوه را به حساب نفت مي‌ريختيد و اين ادعا كه وجوه را در بانك واريز كرديد تملق و ساختگي است»، پاسخ مي‌دهد: «من اين پول‌‌ها را ريخته‌‌ام چند بار بايد بريزم؟ اسنادي كه ارايه مي‌دهيد و مي‌گوييد ما پول‌‌ها را نريختيم، جعلي است»، آغازگر مناقشه او با وكيل شركت نفت مي‌شود. تاكيد نماينده دادستان به خالي بودن حساب‌ها و اصرار زنجاني بر وجود مدارك پرداخت اين وجوه، غلامرضا مهدوي را وارد بحث مي‌كند تا او عنوان كند: «آقاي قاضي اگر ده‌ها جلسه هم بگذاريد از آقاي زنجاني يك كلمه حقيقت نخواهيد شنيد. همكاران به مالزي رفتند و سابقه‌ها را بررسي كردند، اينكه مي‌گويند پول به حساب وزارت نفت واريز شده دروغ است. يك ريال هم واريز نشده است». با اين صحبت‌ها، درگيري لفظي زنجاني با مهدوي بالا گرفت و بگومگوهاي آنها آنقدر نظم دادگاه را به هم ريخت كه قاضي مقيسه تصميم به اخراجش از جلسه را گرفت.
متهم رديف دوم در خريد هواپيما
و كشتي با من همكاري مي‌كرد
بابك زنجاني اما، پيش از اينكه به مباحثي برسد كه منجر به مناقشه او و وكيل شركت نفت شود، بايد ابهامات موجود در پرونده، آن هم در قسمتي كه مربوط به دو متهم ديگر بوده را روشن مي‌ساخت. قاضي مقيسه با بيان اينكه از بابك زنجاني به عنوان مطلع در دادگاه دعوت شده است، سوالات خود از او را آغاز كرد. او از زنجاني خواست تا درباره نقش فلاح هروي در بانك «اف.‌اي.‌آي. بي» و فروش سهام اين بانك به بانك ملت، توضيحاتي ارايه كند كه زنجاني گفت: مداركي دست من رسيده كه به دادستاني ارسال كردم و به شما هم گفتم و مي‌خواهم راجع به اين مدارك توضيح دهم و قاضي هم پاسخ داد در نشستي كه با هم با نماينده دادستان داشتيم اين مدارك را باز به او نشان دادم و ايشان هم گفت كه موضوع بررسي مي‌شود. متهم رديف اول پرونده نفتي با توضيح نقش فلاح هروي در فروش سهام بانك ملت گفت: «برج چهار سال 1391 با وزارت نفت شروع به كار كرديم و قبل از اين تاريخ با شمس‌زاده و فلاح هروي در موارد مختلف فعاليت و همكاري داشتيم كه اين به سال 1388 برمي‌گردد. شمس‌زاده در خريد هواپيما و كشتي با من كار مي‌كرد و در سال 90 هواپيما وارد ايران شد كه خرداد همان سال افتتاحيه قشم اير را داشتيم كه اين موضوع ربطي به شركت نفت نداشت؛ زماني كه در غدير كار مي‌كردم از فلاح به همكاري دعوت كردم تا اوضاع هلدينگ را سر و سامان دهد.»
وزارت اطلاعات به من گفته بود هروي را بيرون كنم
با نام بردن زنجاني از فلاح‌ هروي كه با 30 سال سابقه خدمت در وزارت اطلاعات، نامش در پرونده نفتي به عنوان متهم رديف سوم مطرح شده است، قاضي پرسيد: آيا او شريك شما بود كه زنجاني پاسخ داد: نه عضو هيات‌مديره بود، شريك نبود. قاضي پرسيد: از چه سالي؟ كه زنجاني گفت: از 1389 تا برج چهار سال 1391 زماني كه كار با شركت نفت را قرار بود آغاز كنم، از وزارت اطلاعات به من گفتند فلاح هروي را از مجموعه خود بيرون كنم كه بعد استخاره كرديم و استخاره خوب درآمد و قرار شد ايشان باشند.
پرداخت سه ميليارد تومان
حق كارشناسي به فلاح هروي
به گزارش ايرنا، زنجاني در ادامه در خصوص سهامي كه به بانك ملت فروخته شد، اظهار كرد: «60 درصد سهامي كه به قيمت 90 ميليون دلار به بانك ملت فروخته شده بود 60 درصد اموال موجود بانك «اف‌اي آي بي»، ساختمان بانك شامل دو برج بزرگ، پول نقد، منابع مالي و پول‌هايي بود كه در بانك‌هاي روسيه و تاجيكستان داشتيم و كل سود ما از فروش اين سهام سه ميليون يورو بوده است. از سال 88 تا 91، سه ميليون يورو به فلاح هروي داده‌ام چون در مجموعه كار مي‌كرد. قاضي پرسيد؛ در مجموعه چه كار مي‌كرد كه زنجاني پاسخ داد: «كارشناسي» و قاضي دوباره گفت: سه ميليون يورو به پول ايران چقدر مي‌شود؟ بابك زنجاني هم گفت به پول آن زمان سه ميليارد تومان مي‌شود.
خانه‌‌اي به ارزش 50 ميليارد تومان
كه زنجاني هديه كرد
قاضي در ادامه از بابك زنجاني خواست تا درباره خانه‌اي در تهران، ويلايي در كيش و خودروي بنزي كه به فلاح هروي داده، توضيح دهد و بگويد ارزش اين هدايا چقدر است؟ كه زنجاني گفت: اين هدايا بابت كاركرد و تجارت‌هايي بود كه قبل از نفت انجام شد و به سال 89 و 90 برمي‌گردد. فلاح هروي با من كار مي‌كرد و من سه درصد سود هيات‌مديره را بايد به او مي‌دادم.
مقيسه گفت: اينها دستمزد نيست، دستمزد را قبلا پرداخت كرده‌ايد؛ خانه‌اي كه در تهران هديه كرده بودي كجاست؟ و چه مبلغ مي‌ارزيد؟ زنجاني گفت: آن را فروختم، هديه نكردم. 6 تا 7 ميليارد تومان مي‌ارزيد كه الان 50 ميليارد تومان ارزش دارد. او در مورد ويلاي كيش هم گفت كه آن را هديه كرده و در ازاي آن پولي از هروي دريافت نكرده است.
پيشنهاد وزير وقت نفت براي
پس گرفتن 2 ميليارد يورو از
تامين اجتماعي
اما معامله با سازمان تامين اجتماعي در زمان سرپرستي سعيد مرتضوي از ديگر موضوعاتي بود كه زنجاني بايد نقش دو شريك خود را در آن روشن مي‌ساخت. او در پاسخ به اين سوال قاضي كه «چرا از فلاح هروي خواستي تا شبانه از مشهد به تهران آمده و نزد آقاي مرتضوي برود؟» پاسخ داد: «فلاح ربطي به شركت تامين اجتماعي ندارد. من ٤ ميليارد يورو به حساب تامين اجتماعي واريز كردم؛ مالزي بودم در حال بازگشت به امارات متوجه تحريم خودم شدم و پليس امارات هم با ديدن پاسپورتم بازداشتم كرد؛ با وزير نفت در تهران تماس گرفتم و موضوع را با او در ميان گذاشتم و ايشان هم با وزير وقت اطلاعات تماس گرفتند تا هماهنگي كنند و مشكلي پيش نيايد. چون تحريم شده بودم بايد تا ١٥ روز پول‌ها را از حساب‌ها خارج مي‌كردم وگرنه حساب‌ها بلوكه مي‌شد كه اين موضوع را به وزير نفت گفتم و او هم خواست ٢ ميليارد يورو از تامين اجتماعي در قالب ٥ فقره چك پس بگيرم و به وزارت نفت بدهم.»
تنها دو شركت از 38 شركت
تامين اجتماعي سودده نبود
زنجاني با بيان اينكه من شركت‌هاي تامين اجتماعي را انتخاب كردم، يادآور شد: از فلاح خواستم سودده يا زيان‌ده بودن آنها را كارشناسي كند كه او اعلام كرد از اين شركت‌ها ٢ مورد خوب نيست اما بقيه را مي‌شود به سوددهي رساند. مدير وقت تامين اجتماعي به من زنگ زد و گفت چك آماده است و من به او گفتم كه به جاي يك فقره آن را در 5 فقره صادر كند و به آقاي فلاح بدهد؛ براي اين كار آقاي فلاح را با يك معرفي‌نامه پيش آن شخص فرستادم. فلاح چك‌ها را تحويل گرفت و به شخص مورد اعتمادم داد. قاضي پرسيد: فرد مورد اطمينان شما چه كسي بود و چرا اين چك‌ها را به او داديد؟ كه زنجاني گفت: فرد مورد اعتماد آقاي «ك» بود كه آقاي فلاح 5 فقره چك را به او داد و چون به او اعتماد داشتم، گفتم كه به او بدهد. من همه اين كارها را در زماني كه در بازداشت و در امارات بودم، هماهنگ مي‌كردم.
آخر، اعدام است ديگر؛ مي‌پذيرم
پس از رسيدگي به نقش فلاح هروي در پرونده نفتي نوبت به مهدي شمس‌زاده مي‌رسد؛ كسي كه قاضي مقيسه در قرائت ادعاهايش عنوان كرد: «شمس‌زاده گفته شما فال را انتخاب كرده‌ايد و به دستور شما نفت‌ها فروخته شده است. شما دستور داده‌ايد كه الزامي براي پرداخت پول به شركت نفت نيست و برود با آن هواپيما بخرد و آقاي شمس از شما وكالت داشته كه 49 درصد از سهام شركت هواپيمايي تركيه‌اي را به نام خود بزند.» زنجاني اما پاسخ داد: «شمس‌زاده اجازه نداشت پولي كه از فروش نفت دريافت مي‌كند به شركت نفت بدهد چون بر اساس قرارداد، من طرف حساب او بوده‌ام و نه شركت نفت. با وزارت نفت يك قرارداد امضا كرده بوديم كه در آن خريدار و فروشنده مشخص است؛ در آنجا آمده است كه پول حاصل از فروش نفت به حساب شركت اچ كي نزد بانك اف‌اي‌آي‌بي‌ برود. يعني اين پول هر جور كه خرج شود ديگر به شركت نفت ارتباطي ندارد چون يك‌بار پول آن را گرفته است.» بابك زنجاني با تشريح چگونگي آشنايي با شركت فال گفت: شمس‌زاده با معرفي حلمي با شركت فال قرارداد مي‌بندد و ما بار را به شركت فال مي‌فرستاديم. به مديرعامل شركت نفت «س. ج» گفتم شركتي به اسم شركت فال وجود دارد و ما بار نفت را به آنجا فرستاده‌ايم و او هم گفت ظاهرا شركت فال ورشكسته است و من هم موضوع را به شمس‌زاده اطلاع دادم. قاضي گفت: شما دستور داديد كه با فال قرارداد ببندند آيا اظهارات شمس را قبول داريد؟ آيا اين نامه جعلي است؟ زنجاني پاسخ داد: اين نامه شمس‌زاده است جعلي نيست. باشد فال را من معرفي كردم، اگر همه اينها بگويند تقصير من است همه را قبول مي‌كنم. آخرش اعدام است ديگر.
متعهد به پرداخت پول نفتي‌ها هستم
زنجاني در ادامه اين جلسه عنوان كرد: يك بانكي وجود دارد كه آقايان يك ميليارد و 5/967 ميليون يورو در آن پول دارند. من به عنوان صاحب بانك به اين آقايان متعهد هستم و بايد آن را پرداخت كنم. مقيسه گفت: شما قصد پرداخت اين پول را نداريد. بله اين مقدار مي‌شود ٨ هزار ميليارد پول ملت كه در بانك اف‌اي آي بي، در دست شماست. زنجاني در جواب گفت: اين نظر شماست. من متعهد به پرداخت اين مقدار پول هستم. شمس‌زاده در يك ايميل صورت حساب مالي براي من فرستاد و مشخص كرد كه فروش نفت را كجا هزينه كرده است؛ مبلغ 502 ميليون دلار پرداخت شده كه 225 ميليون دلار بابت انور اير، 50 ميليون بابت انبارداري شركت فال و 30 ميليون بابت هواپيما و خريد كشتي و... هزينه شده است. زنجاني در توضيحاتش در مورد انوراير گفت: به شمس‌زاده گفتم مي‌خواهم اونور اير را در تركيه بخرم شما مسووليت معامله داريد و پول آن را خودم پرداخت مي‌كنم. در اين لحظه قاضي از شمس‌زاده پرسيد: از كجا پرداخت كرديد آيا بدون پرداخت پول، ٢٠ فروند هواپيما به شما مي‌دهند؟ آيا پول انوراير را از فال پرداخت كرديد؟ كه پاسخ داد: ما به واسطه نفتي كه در دست شركت فال داشتيم يك ميليارد دلار اعتبار گرفتيم و خريدها را انجام داديم. زنجاني در پاسخ به سوال قاضي مبني بر اينكه قبول داريد كه پول نقد براي هواپيما رفته است، گفت: نه قبول ندارم.

 

قاضي مقيسه: همه ادعاهاي زنجاني كذب است
قاضي محمد مقيسه در حاشيه دادگاه متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي در جمع خبرنگاران گفت: زنجاني در دادگاه ادعا‌هاي مكرري داشته كه با بررسي مشخص شد همه اين ادعا‌ها كذب و هيچ اقدامي انجام نداده است. او ابراز اميدواري كرد، مسوولان امر در جهت اجراي حكم و بازپس‌گيري اموال و احضار افرادي كه اموال بيت‌المال در دست‌شان است، اقدامات لازم انجام دهند. قاضي مقيسه علت حضور زنجاني را در دادگاه، رفع يك سري ابهامات عنوان و اظهاركرد: ابهاماتي در مورد پرونده فلاح هروي و شمس‌زاده نسبت به مشاركت و نحوه پرداخت هدايايي كه زنجاني به فلاح هروي داده بود وجود داشت؛ چون اين هدايا بيش از ٣٠ ميليارد تومان است. ابهاماتي از نقش شمس‌زاده هم در فروش شركت فال وجود داشت كه بابك زنجاني براي توضيح به اين اتهامات امروز به دادگاه احضار شد. رييس دادگاه تصريح كرد: افرادي در داخل، از اين اموال بيت المال برخوردار بودند و حدود ٢٠٠ ميليارد تومان اموال در دست اين افراد است كه اميدواريم در جهت برگشت اموال تلاش شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون