• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

واكنش اعضاي شوراي شهر به گزارش وزير راه و شهرسازي:

آقاي وزير وقت عمل است

حميدرضا خالدي

ديروز به دعوت اعضاي شوراي شهر، وزير راه و شهرسازي به صحن شورا آمد تا گزارشي از وضعيت بافت فرسوده پايتخت كه از جمله برنامه‌هاي ناموفق شهري است، ارايه دهد، اما با اين وجود تنها چند پاراگراف از گزارش 45 دقيقه‌اي آخوندي در صحن شورا به اين موضوع اختصاص داشت و آقاي وزير ترجيح داد بيشتر از لزوم توسعه مترو و حمل و نقل ريلي و تشريح وضعيت مسكن براي شهروندان تهراني و انتقاد از شهر‌فروشي شهرداري، بگويد تا وضعيت بافت فرسوده. عباس آخوندي ابتدا آمار جمعيت كنوني تهران را 7/8 ميليون نفر اعلام كرد كه با احتساب جمعيت استان‌هاي تهران و البرز به رقمي معادل 16 ميليون نفر افزايش پيدا مي‌كند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال 1415 به حدود 20 ميليون نفر افزايش يابد. وزير راه و شهرسازي از تفكيك استان تهران و البرز به عنوان يكي از خطاهاي استراتژيك ياد كرد و گفت: زماني كه كرج را به استان البرز تبديل كردند، اساسا مقامات محلي در تهران واكنشي نشان ندادند و عنوان نشد كه اين تفكيك چه بلايي بر سر تهران مي‌آورد. بي‌ترديد بزرگ‌ترين مساله و بنيادي‌ترين مساله پايتخت از نظر من بحث تقسيمات كشوري است كه كمتر كسي به آن توجه مي‌كند و علت آن نيز نبود دولت محلي است. در منطقه شهري تهران در حال حاضر ۲۲ شهرستان وجود دارد كه به معني ۲۲ مديريت مستقل است. ضمن آنكه اگر روند موجود دچار يك تغيير اساسي نشود، براي ۲۰ سال آينده ۴۶ بخش به ۷۲ بخش و ۶۱ شهر به ۸۱ شهر تبديل خواهد شد كه به معناي تقسيمات خردتر و محلي‌تر خواهد بود كه البته تمام آثار آن به كلانشهر تهران برمي‌گردد. وي افزود: اگر زمين‌هاي موجود در منطقه تهران بزرگ (كه از نظر من مجموعه استان تهران و البرز است)، همگي تحت كنترل شهرداري‌ها قرار نگيرد، ۱۳ هزار هكتار ديگر از اراضي منابع طبيعي شهر تهران زير ساخت و ساز مي‌رود و باز هم منابع زيستي شهر تهران از بين خواهد رفت. آخوندي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، بحران آب را بزرگ‌ترين بحران آينده تهران خواند و افزود: در حال حاضر 8/4 ميليون متر مكعب آب در روز در تهران مصرف مي‌شود كه در آينده اين ميزان به 9/5 ميليون مترمكعب افزايش پيدا خواهد كرد. آيا مي‌توان رشد ۲۰ درصدي منابع آبي در تهران را محقق كرد؟ لذا بزرگ‌ترين بحران آينده ما، بحران آب خواهد بود. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اگر مفهوم دولت محلي و ملي را بپذيريم بايد سراغ نظام ماليات محلي و ملي براي كسب درآمد برويم، تاكيد كرد: نظام شهري ايران به ويژه نظام شهري تهران در ۲۰ سال گذشته عادت بدي پيدا كرده كه از طريق ساخت‌وساز، منابع مالي خود را تامين مي‌كند. اگر امروز اين عادت را بپذيريم و بخواهيم انجام دهيم بي‌ترديد بايد بدانيم كه مشتري ندارد لذا بحث‌هايي از جمله فروش تراكم سيار و... به تدريج بساطش جمع خواهد شد و در آخر شما مي‌مانيد و بدهي‌هاي گذشته و هزينه‌هاي جاري كه بايد جاري شود. آخوندي سپس موضوع صحبتش را به بحث حمل‌و‌نقل عمومي در تهران متصل كرد و گفت: روزي ۵۳۰ هزار خودرو وارد تهران مي‌شود و حدود يك ميليون و ۲۵۰ هزار نفر وارد اين شهر مي‌شوند آيا تصور مي‌كنيد تهران غير از حمل و نقل عمومي ريل‌پايه چاره ديگري دارد؟ بي‌ترديد بايد يك حمل و نقل عمومي يكپارچه تعريف كنيم كه وسعت پيراموني حدود ۱۲۰ كيلومتر را پوشش دهد كه البته قطعا اين يك برنامه كوتاه‌مدت نخواهد بود.
به اعتقاد وي اگر امروز به دليل سوداگري برخي در تهران زمين به بالاي ۲۰ ميليون تومان رسيده است، با تحقق حمل و نقل عمومي مناسب اين روند تغيير خواهد كرد. وزير راه با ذكر اينكه بايد با شكل‌گيري يك شركت حمل و نقل عمومي حومه‌اي به سمت تشكيل حمل و نقل مترو يكپارچه حركت كنيم، گفت: اين راهكار اساسي است و البته راهكاري بسيار گرانقيمت و زمانبر محسوب مي‌شود، ولي اين برنامه نيازمند اين است كه يكصدا باشيم و برنامه مشتركي ميان وزارت شهرسازي و شورا و شهرداري تهران تدوين كنيم. به محض آغاز اين اتفاق، تعادل تهران و حومه به شكلي مطلوب، تغيير خواهد كرد. بعد از اين سخنان، بالاخره آخوندي به موضوعي پرداخت كه براي آن به صحن شورا آمده بود. بافت فرسوده و بيش از آن، وضعيت مسكن و بازار سوداگرانه آن، محورهايي بودند كه وزير راه در بخش بعدي سخنان خود به آن پرداخت. وي با ذكر اينكه امروز با پديده «بدمسكني» در بافت‌هاي پيراموني و بافت‌هاي تاريخي مواجه هستيم، گفت: درحال حاضر حدود ۲۲۰۰ هكتار بافت تاريخي و ۲۰۰۰ هكتار بافت مياني فرسوده و همچنين ۶۰۰۰ هكتار بافت فرسوده پيراموني داريم. به بياني پديده بدمسكني و خانه‌هاي خالي كه در شهر تهران وجود دارد از معضلات اين شهر محسوب مي‌شود.
وي سپس به عنوان نمونه به آمار خانه‌هاي خالي در منطقه يك اشاره كرد كه به رقمي حدود ۳۰ هزار خانه مي‌رسند. گرچه آخوندي آماري از كل خانه‌هاي خالي از سكنه شهر تهران نداد. وي اين معضل را ناشي از عدم تلاقي عرضه و تقاضا دانست و عمده دليل اين مساله را رفتار شهرداري دانسته و گفت: در حقيقت وقتي شهرداري اداره شهر را با اداره يك بنگاه اشتباه گرفته، افراد به سمت سوداگري حركت مي‌كنند.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با ذكر اينكه مجموعه شهري تهران براي اسكان جمعيت فعلي و جمعيت آينده به قدر كافي زمين دارد، تصريح كرد: درواقع ما مشكل تامين زمين نداريم بلكه مشكل سياستگذاري روي زمين‌ها وجود دارد.
آخوندي در ادامه با طرح چند سوال ديگر خطاب به حاضران گفت: امروز با اين سوال مواجه هستيم كه آيا همچنان به تقاضاهاي سوداگرانه پاسخ مثبت دهيم؟ نكته مهم اين است كه آيا مي‌توانيم بافت فرسوده را با تراكم اضافي حل كنيم؟ سياست برگشت هويت تاريخي براي كسبه و ساكنان تهران جذاب‌تر از دادن تراكم اضافه است. لذا بايد ابتدا عناصر هويتي محله را كه مي‌تواند شامل بازار، مسجد، رونق كسب و كار و... باشد، احيا كنيم.
يكي ديگر از  موضوعات مطرح شده در جلسه ديروز تصميم در خصوص غيرعلني شدن جلسه روز يكشنبه بود كه به تصويب اعضا رسيد. به گفته رييس‌ شوراي شهر اين جلسه در راستاي بررسي گزارش اين نهاد نظارتي در خصوص عملكرد شهردار و رييس شوراي شهر پيشين برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون