• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

گفت‌وگوي «اعتماد» با علي موسوي، پيشكسوت استقلال

به شفر اعتماد كنيم

گروه ورزش

باشگاه استقلال و هوادارانش بالاخره سرمربي‌شان را شناختند. او در بدو ورود از آينده درخشان آبي‌پوشان پايتخت گفت و اعلام كرد كه جايگاه امروز تيم، جايگاه اصلي تيم نيست و بايد با بازيكنان و مسوولان صحبت كنيم تا دلايل ضعف مشخص شود و بتوانيم تيم را به مسير اصلي برگردانيم. جمله كليدي اما اين بود: «هدف اصلي اين است كه آينده باشگاه را بسازيم.» وينفرد شفر در كارنامه‌اش هدايت تيم ملي فوتبال كامرون را دارد و با اين تيم علاوه بر صعود به جام جهاني 2002 توانسته قهرمان جام ملت‌هاي آفريقا شود. حالا پس از گذشت از نام‌هايي چون فرانك رايكارد و البته فاتح تريم، باشگاه استقلال به اين مربي ارزان‌قيمت رسيد و او را مجاب كرد تا با مبلغي كم نسبت به ساير مربيان خارجي، قرارداد همكاري‌اش را با باشگاه استقلال به امضا برساند. البته قرارداد اين مربي دوساله و به صورت مشروط به امضا رسيده چرا كه اگر در سال اول موفق به كسب نتايج خوب و مورد دلخواه باشگاه استقلال شود، قراردادش يك فصل ديگر با اين تيم ادامه خواهد داشت. در اين ميان سن بالاي اين مربي 67 ساله دليلي شد تا برخي پيشكسوتان نسبت به جذب او انتقاداتي را مطرح كنند. البته اينكه او طي يك سال اخير هم تيمي نداشته، مزيد بر علت شد تا اين انتقادات شدت بگيرد. در اين ميان برخي پيشكسوتان استقلال هم معتقدند كه ديسيپلين اين مربي آلماني مي‌تواند به آبي‌پوشان پايتخت در طول فصل كمك زيادي كند. حالا با علي موسوي، بازيكن سال‌هاي نه‌چندان دور استقلال همكلام شديم تا از زبان اين پيشكسوت استقلال شرايط فني مربي جديد آلماني استقلال را بيشتر بررسي كنيم.

 ابتدا درباره به خدمت گرفتن شفر توسط استقلال صحبت كنيد. حضور اين مربي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
بالاخره اين مربي بعد از مذاكره با مربيان خارجي مختلف به عنوان سرمربي استقلال انتخاب شده است. او كارنامه‌اي دارد كه نشان مي‌دهد فوتبال را خوب بلد است و مي‌فهمد. اصولا مربيان آلماني نظم و ديسيپلين بالايي دارند و به اين نكته در تيم‌هاي‌شان اهميت زيادي مي‌دهند. استقلال طي چند فصل اخير از اين مورد رنج برده و صدمات زيادي ديده است. شايد اين مربي نتواند در مدت كوتاهي تاكتيك استقلال را تغيير دهد و از نظر فني روي اين تيم تاثير بگذارد اما قاعدتا نظم و ديسيپليني كه به تيم مي‌دهد، مي‌تواند باعث موفقيت استقلال شود. ما هم اميدوار هستيم كه با آمدن او شرايط استقلال تغيير كند. حالا كه شفر به عنوان سرمربي استقلال انتخاب شده، همه بايد دست به دست هم بدهند و از او حمايت كنند تا بتواند كارهاي مد نظرش را در استقلال انجام دهد.
 خيلي‌ها به سن و سال اين مربي ايراد گرفته‌اند و گفته‌اند به خاطر سن بالايش شايد نتواند به استقلال كمك كند. شما اين موضوع را قبول داريد؟
اينكه ما بخواهيم سرمربي استقلال مربي جوان، باطراوت و البته باتجربه‌اي باشد، امر بسيار درستي است اما با شرايطي كه اين تيم دارد قاعدتا نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم مربيان جوان و طراز اول دنيا به استقلال بيايند. شرايط تيم ما همين است. طي روزهاي اخير هم مديريت باشگاه تحت فشار بود تا هرچه سريع‌تر سرمربي تيمش را انتخاب كند. من معتقدم شفر فوتبال را خوب مي‌فهمد و قاعدتا مي‌تواند تاثيرات مثبتي روي استقلال بگذارد. بايد منتظر باشيم و ببينيم در ادامه چه اتفاقاتي در استقلال رخ مي‌دهد.
 مديران باشگاه استقلال از نام‌هاي بزرگي چون برند شوستر و البته فاتح‌تريم گذشتند و به شفر رسيدند. فكر نمي‌كنيد بهتر بود نام بزرگ‌تري روي نيمكت استقلال مي‌نشست؟
در اين شك نكنيد كه همه دوست داشتند نام بزرگي به استقلال بيايد اما يك مربي بزرگ و طراز اول نياز به امكانات و سخت‌افزار دارد. شما همين كي‌روش را ببينيد كه يك مربي طراز اول در دنيا محسوب مي‌شود اما از وقتي به تيم ملي آمده مشكلات زيادي با نبود امكانات داشته است. قاعدتا فاتح‌تريم هم اگر به استقلال مي‌آمد نيازمند امكانات بهتري بود كه با سخت‌افزار فوتبال ما فراهم كردن اين امكانات كار بسيار سختي بود. البته او هم مبلغ سنگيني به عنوان دستمزد درخواست كرده بود كه قاعدتا در توان پرداخت باشگاه استقلال نبود اما حالا شفر انتخاب شده و مديران باشگاه هم قاعدتا مي‌توانند دستمزدش را پرداخت كنند كه او را آورده‌اند. نبايد اينقدر سختگير باشيم و بايد دل به اين ببنديم كه اين مربي آلماني از همه توانش براي موفقيت تيم ما استفاده كند.
 يكي از نكاتي كه در قرارداد اين مربي گنجانده شده، شرط موفقيت است تا با او در سال دوم ادامه همكاري بدهند. اين موضوع را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
كار خوبي است كه مديران باشگاه انجام داده‌اند. قاعدتا مربي چون شفر چند ماه زمان نياز دارد تا بازيكنان و تيم را بهتر بشناسد و بتواند برنامه‌هاي تاكتيكي‌اش را اجرا كند اما اينكه اگر قرار بود قرارداد بلندمدت با او ببندند و او هم موفق نمي‌شد قاعدتا تيم ضربه مي‌خورد. حالا بهترين كار را انجام داده‌اند و منتظر هستند تا ببينند تا پايان فصل چه كاري انجام خواهد داد تا اگر نتايج خوبي گرفت او را نگه دارند و براي فصل بعد تيم قدرتمندي ببندند.
 در زمان عليرضا منصوريان او مشكلات زيادي با اعضاي هيات‌مديره داشت. فكر مي‌كنيد شفر بتواند با اين هيات‌مديره كار كند؟
قاعدتا وقتي تيم نتيجه بگيرد، بر سر همه مشكلات هم سرپوش گذاشته مي‌شود و اين مشكلات ديده نخواهد شد. الان برانكو را ببينيد كه وقتي با پرسپوليس نتيجه مي‌گيرد ساير نقاط ضعف باشگاه ديگر ديده نمي‌شود. در استقلال هم مطمئنا همين گونه خواهد بود. من اميدوارم شفر بتواند با كسب نتايج خوب، تيم‌ ما را به جايگاه واقعي‌اش برساند.
 فكر مي‌كنيد مهدي رحمتي و مجتبي جباري به تيم بازگردند؟
باشگاه استقلال براي اين دو سرمايه‌گذاري كرده و در زمان عليرضا منصوريان مشكلاتي وجود داشت اما حالا كه شفر هيچ ديدگاهي نسبت به اين دو ندارد، قاعدتا مي‌تواند آنها را به تيم بازگرداند تا به استقلال كمك كند. من مطمئنم حضور رحمتي و جباري به استقلال كمك خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون