• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

براي تكميل ناوگان ريلي بايد به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي حركت كرد

علي لاريجاني، رييس مجلس به تقويت مسيرهاي پررفت و آمد ريلي از حيث مسافران اشاره كرد و گفت: لازم است در مسيرهاي اصلي همچون تهران-مشهد و اصفهان- شيراز مسافر بيشتري از طريق ريل جابه‌جا شود كه نيازمند تقويت ناوگان است. بايد به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي حركت كرد و تمركز روي منابع حاصل از ماليات بر ارزش افزوده تقريبا سودي ندارد چراكه اين منابع صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي راه‌آهن، وي با تاكيد بر اينكه بايد به كارخانجات تسهيلات داد تا حمل و نقل خود را از طريق ريل صورت دهند، خاطرنشان كرد: كارخانجات بايد براي ارتباط با راه‌آهن انگيزه‌مند شوند كه طرح‌هاي قانوني در اين خصوص قطعا با بار مالي مواجه مي‌شود لذا دولت بايد اقدام به ارايه لايحه كند.
در ابتداي اين ديدار سعيد محمدزاده، مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران به ارايه گزارشي از عملكرد شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران پرداخت و با بيان اينكه شركت راه‌آهن از ابتداي سال 92 تعرفه خود را افزايش نداده است، گفت: ما حتي يك ريال هم حق دسترسي از مسافر يا كانتينر نمي‌گيريم و از سال 93 تاكنون درآمد ثابتي داريم كه بخشي از درآمد از محل هدفمندي يارانه‌ها يعني 200 ميليارد تومان در سال 95 و 20 ميليارد تومان از ابتداي امسال بود و البته بخشي نيز معادل 180 ميليارد تومان بايد از طريق تهاتر انجام مي‌شد كه مجلس موافقت نكرد.
وي با بيان اينكه سهم قطار از حمل و نقل عمومي صرفا 10 درصد است، عنوان كرد: در سال 95 حدود 23 ميليون نفر جابه‌جايي مسافر داشتيم كه با سرعت حداقلي 140 كيلومتر در ساعت بوده است.
محمدزاده به برخي دستاوردهاي اين شركت اشاره و تصريح كرد: كاهش زمان مسافرت ميان تهران و مشهد از 12 به 10 ساعت، افزايش ظرفيت از 55 قطار در روز به 200 قطار و راه‌اندازي قطارهاي 5 ستاره و قطارهاي به مقصد كربلا در اربعين 95 از مهم‌ترين دستاوردهاي اين شركت بوده است.
وي با اشاره به نرخ هزار توماني مسير ريلي تهران- هشتگرد، گفت: اين قيمت براي جذب مسافر است و در حالي كه روزانه حدود يك ميليون و 200 هزار مسافر وارد تهران شده و به همين ميزان نيز خارج مي‌شود، البته برنامه داريم تا پايان برنامه ششم حدود 50 ميليون مسافر حومه‌اي را منتقل كنيم.
مديرعامل راه‌آهن با تاكيد بر اينكه بايد با سياست‌هايي كه دولت در نظر دارد به انتقال 195 ميليون تن بار در سال برسيم، اظهار كرد: متاسفانه در ايران مترو با راه‌آهن هيچ ارتباطي ندارد در حالي كه در همه جاي دنيا اين اتفاق رخ داده لذا قصد داريم در نقاطي مترو را با راه‌آهن مرتبط كنيم كه ميدان راه‌آهن تهران يكي از اين مقاصد بوده و در آينده اين اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شيراز نيز خواهد افتاد.
وي بر ضرورت انتقال بارهاي دولتي از طريق خطوط ريلي كشور تاكيد و عنوان كرد: مطلوب اين است كه حداقل دولت مكلف شود تا بارهاي دولتي را به روي ريل بياورد اما برخي مخالفت‌ها در اين زمينه صورت مي‌گيرد لذا حمل و نقل تركيبي بايد مورد حمايت قرار گيرد چرا كه هرچه بار روي ريل بيايد كشتار جاده‌اي نيز كاهش خواهد يافت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون