• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

«بارون درخت نشين» را بشنويد

«بارون درخت‌نشين» كتابي است كه بسياري از كتاب‌خوانان حرفه‌اي حتي اگر آن را نخوانده‌ باشند دست‌كم از اهميت آن به خوبي آگاه هستند. اين كتاب يكي از آثار مشهور ايتالو كالوينو نويسنده نامدار ايتاليايي است كه سال‌ها پيش با ترجمه مهدي سحابي منتشر شده و اخيرا نيز با صداي آرمان سلطان‌زاده در قالب كتابي صوتي منتشر و روانه بازار شده است. در دنياي حاضر كه تلاش مي‌شود همه‌چيز هر چه راحت‌تر و با سرعت بيشتر به مخاطبان ارايه شود، كتاب صوتي نيز از راه‌هايي است كه با هدف تسريع و تسهيل در كتاب خواندن تا حدودي مرسوم شده است. هرچند كه در كشور ما انتشار كتاب‌هاي صوتي هنوز خيلي همه‌گير نشده است و البته درباره آن اما و اگرهايي وجود دارد. برخي معتقدند اين روند باعث كاهش شمار مخاطبان كتاب خواهد شد و بر شمارگان كتاب‌هاي منتشر شده تاثيري منفي مي‌گذارد و سرانه مطالعه را از آنچه هست نيز پايين‌تر مي‌آورد. ضمن اينكه به دليل نبود حق كپي‌رايت احتمال بالايي وجود دارد تا به شكل غيرقانوني كپي و دست به دست شود و با اين شيوه نيز حق صاحبان اثر پايمال شود. اما برعكس تعداد ديگري باور دارند كه انتشار كتاب‌ صوتي شايد باعث ‌شود مردم بيش از پيش با آثار ادبي آشنا شوند و دست‌كم اين خوبي را دارد كه راه ديگري است براي معرفي كتاب‌ها تا آنچه مد نظر نويسنده است، تامين شود چراكه همين شيوه خود فرصتي است تا سخن نويسنده به گوش مخاطبان برسد و اگر مخاطبي فرصت خواندن نداشته باشد، دست كم از شنيدن محروم نشود.
در هر حال و با وجود نظرات گوناگون در اين زمينه، هر از چندي خبري درباره انتشار يك كتاب صوتي منتشر مي‌شود. در حال حاضر برخي از كتاب‌هاي جديد از ابتدا همراه با نسخه صوتي و در قالب يك پكيج منتشر مي‌شوند و برخي از كتاب‌هاي قديمي‌تر نيز به صورت نسخه صوتي مجزايي ارايه مي‌شوند.
انتشار نسخه صوتي « بارون درخت نشين» نيز راه ديگري است براي جذب مخاطب تا خواننده‌اي كه به هر دليل فرصت ندارد بنشيند و اين كتاب را بخواند، دست‌كم آن را بشنود. در اين اثر صوتي، آرمان سلطان‌زاده با موسيقي انتخابي توسط يحيي محسن‌پور به خوانش اين كتاب پرداخته است.
«بارون درخت نشين» نام كتابي از كالوينو است كه براي نخستين‌بار در سال ۱۹۵۷ به چاپ رسيده است. اين كتاب سرگذشت پسري را به تصوير مي‌كشد كه تصميم مي‌گيرد زندگي خود را روي درختان سپري كند. ايجاد يك پادشاه درختي توسط پسر استعاره‌اي از استقلال معرفي مي‌شود و چالش‌ها و فرصت‌هاي اين عمل، دستمايه‌اي براي نويسنده به منظور بررسي پرسش‌هاي فلسفي بشر مي‌شود.
كويزيمو قهرمان اين داستان در دوازده‌سالگي عليه سختگيري‌هاي پدر اشراف‌منش و غذاهاي تهوع‌آور و غيرعادي خواهرش به بالاي درخت بلوط پناه مي‌برد وتصميم مي‌گيرد كه ديگر پايين نيايد. اين درخت‌نشيني كه در دوره نوجواني نوعي لجبازي با خانواده است در جواني و بزرگسالي به انتخابي آگاهانه تبديل مي‌شود.
كالوينو از مهم‌ترين نويسندگان ايتاليايي در قرن بيستم است كه فضاي انتقادي آثارش او را به نويسنده‌اي تاثيرگذار و قابل توجه در ايتاليا مبدل كرد. او تحت‌تاثير شغل پدر و مادرش به شكل مشهودي به طبيعت‌گرايي در آثارش توجه دارد كه در اين اثر نيز اين مساله به خوبي مشهود است.
كتاب صوتي «بارون درخت‌نشين» از سوي موسسه آوانامه دانش‌گستر با همكاري موسسه انتشارات نگاه توليد شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون