• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

چهره‌ها - خبرها

وليد معلم: ائتلاف امريكا در سوريه همه‌چيز را نابود مي‌كند به جز داعش
وليد معلم و سرگئي لاوروف وزراي امور خارجه سوريه و روسيه چهارشنبه در شهر سوچي ديدار و گفت‌وگو كردند. به گزارش فارس، پس از اين ديدار معلم تاكيد كرد كه ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا در سوريه همه‌چيز را نابود مي‌كند، به جز گروه تروريستي داعش. وزير خارجه سوريه تصريح كرد كه واشنگتن به صورت هدفمند و به منظور طولاني كردن مدت زمان جنگ، زيرساخت‌هاي سوريه را هدف قرار مي‌دهد. لاوروف نيز اعلام كرد كه مسكو با قاطعيت در برابر تلاش‌هاي متهم كردن دمشق به استفاده از سلاح شيميايي آن هم بدون ارايه ادله، ايستادگي خواهد كرد. وزير خارجه روسيه تصريح كرد كه پيروزي‌هاي ارتش سوريه با حمايت جنگنده‌هاي روس، باعث شده است كه نياز بيشتري به حل بحران سوريه احساس شود. در همين راستا، جلسه عمومي دهمين دوره كميته دولتي مشترك ميان سوريه و روسيه در زمينه همكاري اقتصادي، تجاري، علمي و تكنولوژي روز گذشته در شهر سوچي برگزار شد.

برگزاري جلسه توجيهي مذاكره‌كنندگان هسته‌اي امريكا با نمايندگان دموكرات كنگره
مذاكره‌كنندگان امريكا در مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 در يك جلسه توجيهي با قانونگذاران دموكرات در مجلس نمايندگان در آستانه ضرب‌الاجل ترامپ براي تاييد پايبندي ايران به برجام ديدار كردند. نانسي پلوسي، رهبر اقليت مجلس نمايندگان امريكا عصر روز چهارشنبه يك جلسه توجيهي با مذاكره‌كنندگان كليدي امريكا در مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 برگزار كرد. جان كري وزير امور خارجه پيشين و ارنست مونيز وزير انرژي پيشين امريكا در اين جلسه حضور داشتند. وندي شرمن، معاون پيشين وزير امور خارجه و سرپرست تيم مذاكره‌كننده امريكا به علاوه جرارد آرو سفير فرانسه در واشنگتن و ديويد سوليوان سفير اتحاديه اروپا در امريكا از ديگر شركت‌كنندگان در اين جلسه توجيهي بودند. دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا بايد تا 15 اكتبر گزارشي به كنگره درباره پايبندي ايران به توافق هسته‌اي ارايه دهد. وي كه تاكنون بارها اين توافق را مورد انتقاد قرار داده است، انتظار مي‌رود كه برخلاف دفعات قبل اين‌بار پايبندي ايران را تاييد نكند.
ٌ
تلاش روسيه براي ميانجيگري ميان تهران و رياض
ميخاييل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه و نماينده رييس‌جمهوري روسيه در امور خاورميانه، آمادگي اين كشور را براي ميانجيگري بين تهران و رياض اعلام كرد. به گزارش ايرنا، بوگدانف روز چهارشنبه گفت: «چند بار تلاش كرديم و به ايران و عربستان سعودي پيشنهاد داديم پشت ميز مذاكره بنشينند، اما هيچگاه اراده خود را تحميل نكرديم.» روزنامه ايزوستيا چاپ مسكو در اخبار آنلاين خود به نقل از سخنان بوگدانف نوشت: «همواره به شركاي خود در ايران و عربستان سعودي اعلام كرده‌ايم، حاضريم ميزبان مذاكرات باشيم و براي ارايه خدمات ميانجيگري بين دو كشور آماده‌ايم.» ايزوستيا در ادامه نيز به نقل از مقام‌هاي وزارت خارجه روسيه بدون اعلام نام نوشت: «مساله ميانجيگري از سوي روسيه در جريان سفر اخير هيات عربستاني به سرپرستي ملك سلمان پادشاه اين كشور به مسكو مطرح شد.» به گفته اين مقام‌ها، طرف‌هاي ايراني و عربستان سعودي در پي راه‌حل سازش بين دو كشور موافقت اوليه كرده‌اند. روزنامه روسي نوشت: «محافل ديپلماتيك ايراني خاطرنشان كرده‌اند، براي بررسي چنين امكاني آمادگي دارند. از سوي ديگر، كارشناسان نيز بر اين باورند در صورت تحقق اين امر، تنش‌ها در خاورميانه كاهش يافته و همچنين بر حل و فصل اوضاع پيرامون برجام و سرنوشت بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه اثر مثبت مي‌گذارد.» در همين حال، يك مقام ديپلماتيك روس در مصاحبه با ايزوستيا گفت كه مسكو براي حل و فصل سياسي مناقشه ميان رياض و تهران تلاش مي‌كند و سعي دارد دو طرف را به سوي كسب توافق سوق دهد. وي افزوده كه مسكو در چارچوب تلاش‌هاي خود در اين زمينه موفق شده است، موافقت طرف‌هاي اختلاف با ميانجيگري روسيه را جلب كند. ديپلمات روس خاطرنشان كرد: عربستان سعودي آماده است، گام‌هاي معيني را با ميانجيگري روسيه براي برقراري مذاكرات با ايران بردارد. يك مقام ديپلماتيك ديگر روسيه هم به ايزوستيا گفت: ثبات و امنيت خليج فارس در راستاي منافع امنيتي مسكو است و به همين خاطر كمك به قدرت‌هاي منطقه‌اي را براي رفع اختلافات شديد پيگيري مي‌كند. وي ادامه داد: گسترش روابط و همكاري‌هاي روسيه با عربستان سعودي در سال‌هاي اخير و همزمان حفظ مناسبات نزديك و توام با اعتماد بين مسكو و تهران براي چنين موفقيتي اميد به وجود آورده است. در همين حال ولاديمير جبارف، معاون كميسيون امور بين‌المللي شوراي فدراسيون روسيه گفت: تشديد اختلافات بين شيعيان و سني‌ها در سطح جهاني زمينه‌ساز سودجويي بسياري شده است. وي در گفت‌وگو با روزنامه ايزوستيا افزود: ايران و عربستان سعودي دو قدرت بزرگ مسلمان هستند و نبايد دشمن باشند. سناتور جبارف در پايان اظهار كرد: در اين وضعيت نياز به ميانجي وجود دارد كه علاقه‌مند ادامه برخورد و سودجويي كشورها در سطح جهاني نباشد. روسيه مي‌تواند چنين نقشي را ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون