• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

گفت‌وگوي «اعتماد» با حميد عليدوستي، سرمربي سابق تيم‌ملي نوجوانان

بازي با تيم‌هاي بزرگ به ما اعتمادبه‌نفس داد

گروه ورزش

 تيم ملي نوجوانان ايران كه در مسابقه‌هاي جام جهاني هند حضور دارد توانست با برتري 3 بر يك برابر گينه و البته پيروزي 4 بر صفر برابر آلمان، صعود خود را به دور بعد قطعي كند. حالا شاگردان چمنيان يك بازي ديگر بايد در مرحله گروهي انجام دهند. تيم ملي ايران در روز جمعه در سومين ديدارش به مصاف كاستاريكا خواهد رفت تا با پيروزي برابر اين تيم با اقتدار به دور بعد صعود كند. شايد مهم‌ترين نتيجه‌اي كه تا به حال ايران به دست آورده، پيروزي 4 بر صفر برابر تيم ملي نوجوانان آلمان باشد چرا كه شكست دادن اين تيم قدرتمند كار بزرگي براي شاگردان چمنيان به حساب مي‌آيد.

البته در دوره‌اي كه تيم ملي خودش را براي اين مسابقه‌ها آماده مي‌كرد، حميد عليدوستي سرمربيگري اين تيم را بر عهده داشت. او پس از مدتي تيم خوبي را آماده حضور در اردوهاي مختلف كرد تا بتواند حضوري موفق در مسابقه‌هاي جام جهاني داشته باشد اما عليدوستي به يك‌باره از سمتش بركنار شد. حالا براي بررسي بيشتر شرايط فني اين تيم، با حميد عليدوستي هم‌كلام شديم تا از زبان سرمربي سابق تيم ملي نوجوانان وضعيت تيم را بررسي كنيم.

تيم ملي نوجوانان ايران با حضوري موفق در مسابقه‌هاي جام جهاني، باعث خوشحالي مردم و هواداران فوتبال شده است. خيلي‌ها بر اين باورند اين موفقيت‌ها حاصل زحمات شماست. چقدر اين مسائل را قبول داريد؟

آقاي چمنيان زحمات زيادي را براي اين تيم كشيده‌اند. اينگونه نيست كه همه موفقيت‌ها براي ما باشد. فدراسيون فوتبال طي سال اخير برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري مناسبي انجام داد و در ادامه كميته جوانان هم اين برنامه‌ها را پيگيري كردند. پروژه استعداديابي در فدراسيون فوتبال با يك برنامه بلندمدت آغاز شد و در نهايت منجر به اين شد كه مرحله مقدماتي را با موفقيت پشت سر بگذاريم و به جام جهاني صعود كنيم. من فكر مي‌كنم يك برنامه‌ريزي بلندمدت براي تيم پايه نوجوانان باعث شد كه الان تيم نتايج خوبي بگيرد. براي موفقيت اين تيم زحمات زيادي كشيده شده است و بازي‌هاي تداركاتي زيادي هم برگزار شده است. فدراسيون فوتبال هم با اردوهايي كه ما مي‌خواستيم موافقت كردند و من فكر مي‌كنم اين موفقيت حاصل تلاش تمام اعضاي كميته جوانان، فدراسيون فوتبال و كادر فني فعلي است.

تيم ملي ايران در يك ديدار جذاب، 4 بر صفر آلمان را شكست داد. قبل از اين بازي پيش‌بيني مي‌كرديد با اين اختلاف آلمان را شكست دهيد؟

متاسفانه به خاطر برخي مشكلات شخصي نتوانستم بازي را كامل تماشا كنم اما واقعا نتيجه را پيگيري مي‌كردم و خوشحال شدم كه تيم توانست آلمان را شكست دهد. واقعا از اين برد و گل‌هايي كه تيم ملي زد خوشحال شدم. تيم ملي ما از همان دوران آماده‌سازي بازي‌هاي تداركاتي با تيم‌هاي قدرتمند داشت. همان سالي هم كه تيم با تيم‌هايي بازي كرد كه از نظر سن و سال بزرگ‌تر از خودشان بودند نشان داد كه به دنبال كسب تجربه است. الان هم همه انتظارات‌مان برآورده شده است. در گذشته هم تيم ملي 4 گل به فرانسه و همين طور مكزيك زد. اين خودباوري است كه در اثر آموزش صحيح به دست آمده است كه نتيجه آن نتايج خوب است. يكي از مسائلي كه براي تيم ملي نوجوانان بسيار اهميت داشت، آموزش صحيح بود كه به درستي مديريت شد تا آنها بتوانند در مسير درست حركت كنند. فراموش نكنيد بازي كردن با تيم‌هاي خوب و مطرح باعث مي‌شود تيم شما اعتماد به نفس لازم را به دست بياورد. پيش از اين هم دو بار با آقاي دوستي‌مهر به مرحله بعد صعود كرده بوديم و الان هم همه اميدوارند به مراحل بالاتر در جام جهاني برسيم.

اصلي‌ترين دليل موفقيت را در تيم‌هاي پايه در چه چيزي مي‌دانيد؟ يعني به نظر شما فدراسيون فوتبال چه كاري بايد انجام دهد تا مسير موفقيت را درست طي كنيم؟

همين تيمي كه الان همه به آن افتخار مي‌كنند حاصل زحمات سه تا چهار ساله است. يعني فدراسيون فوتبال از گذشته استعداديابي درستي انجام داد و توانست برنامه‌هاي مدنظر مربيان را هم اجرايي كند كه حاصل آن برنامه‌ريزي درست موفقيتي است كه در حال حاضر به دست آمده است. به نظر من بايد اين برنامه‌ريزي‌ها و برگزاري اردوهاي مختلف ادامه داشته باشد.

خيلي‌ها اين موفقيت را به خاطر حضور شما مي‌دانند و فكر مي‌كنند به خاطر اينكه شما اين تيم را بستيد الان به موفقيت رسيده است؟

اصلا چنين چيزي مطرح نيست. اين تيم را من بستم اما خيلي از بازيكنان ديگر هم در ادامه با تشخيص آقاي چمنيان به اين تيم آمدند. كشور ما اين پتانسيل را دارد كه چنين تيم قدرتمندي در اين رده داشته باشد. من فكر مي‌كنم درست نيست فكر كنيم اين موفقيت به خاطر تلاش من بوده است. برنامه‌ريزي فدراسيون باعث شده اين تيم موفق شود و من فقط يك مرحله از اين برنامه‌ريزي را انجام دادم. مرحله مهم‌تر از من را آقاي چمنيان انجام دادند كه توانستند اين تيم را به مرحله بعد ببرند. اين موفقيت حاصل كار گروهي است. يعني از تداركات تيم تا پزشكان تيم در اين موفقيت نقش دارند. آقاي چمنيان هم با درايت و دانش فني كه داشتند گروه را به خوبي اداره كردند تا تيم به موفقيت برسد و نتيجه بگيرد.

يكي از نكات ناراحت‌كننده اين است كه شما پس از مدتي همكاري با تيم ملي نوجوانان به يك‌باره بركنار شديد بدون اينكه دليل آن مشخص شود.

من در فوتبال شخصي بودم كه مراحل موفقيت را پله پله طي كردم. در آخرين قهرماني جوانان آسيا حضور داشتم و كاپيتان تيم ملي اميد هم بوده‌ام. وقتي فردي سلسله مراتب را طي كرده باشد، ديگر به دنبال خيلي از مسائل نيست. من واقعا الان از نتايجي كه تيم ملي نوجوانان كسب كرده خوشحالم و به آن افتخار مي‌كنم. الان موقع اين حرف‌ها نيست كه بگويم چرا من بركنار شدم و چرا از اين تيم جدا شدم. الان وقت حمايت است. تيم ملي ما نياز به حمايت دارد و مطمئن باشيد با اين كادر فني و دانش و تجربه آقاي چمنيان راه موفقيت را طي خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون