• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3930 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۴ مهر

پيشخوان

شكاف در صف منتقدان دولت
«نقض برجام فرصتي است تا علاوه بر تحكيم همبستگي ملي، روابط خود را با دنيا تقويت و بازسازي كنيم.» اين را يكي از حاميان دولت و مدافعان برجام نمي‌گويد. محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي مي‌گويد. او نيز مثل بسياري از اصولگرايان حساس بودن موقعيت را درك كرده و مي‌داند كه بدون وحدت و انسجام داخلي نمي‌توان در مقابل امريكا و بدعهدي‌هايش ايستاد. حبيبي با تشكر از رييس‌جمهور در مورد پاسخ به موقع به اظهارات ترامپ، گفت: «اينكه رييس‌جمهور به نمايندگي از ملت به فاصله كوتاهي پاسخ دندان‌شكني به رييس‌جمهور امريكا داد، موجب خوشبختي است.»
دبيركل حزب موتلفه به پيمان‌شكني امريكا اعتراض كرد و به رويكرد دولت ترامپ در مورد سپاه پاسداران واكنش نشان داد اما لحن او در بيان اعترضات قابل توجه است. خونسرد و عاقلانه حرف‌هايش را مي‌زند و مثل گروه ديگري از اصولگرايان فرصت را براي حمله به دولت مغتنم نمي‌شمارد.
سخنراني اخير ترامپ علاوه بر «تحكيم همبستگي» يك نتيجه ديگر نيز داشت و آن ايجاد شكاف ميان جريان منتقد دولت است. كهنه‌كارترها دريافته‌اند كه الان زمان كوفتن بر طبل اختلافات داخلي نيست. نمونه‌اش همين حرف‌هاي حبيبي در نشست با دبيران حزب. اين گروه از اصولگرايان باور دارند كه منافع ملي بر منافع حزبي و گروهي ارجح است و به قول سليمي نمين «وقت آن نيست كه نوك پيكان را متوجه دولت كنيم.» عباس سليمي نمين البته گفته بود كه «برخي گروه‌هاي سياسي جلوتر از نوك دماغ‌شان را نمي‌بينند و الزما در چارچوب منافع ملي حركت نمي‌كنند.» مصداق اين تعريف سليمي نمين همان تندروهايي هستند كه از حرف‌هاي ترامپ خيلي ذوق‌زده شده و فحاشي به حاميان دولت را آغاز كردند.
توييت حميد رسايي، تيتر روزنامه كيهان يا سرمقاله مهدي محمدي در وطن امروز تند بود اما در مقايسه با رويكرد منطقي و مدبرانه ديگر اصولگرايان خيلي به چشم نيامد. مرغ گروه دوم يك پا بيشتر ندارد و كوتاه نخواهند آمد. از همين رو است كه مهدي محمدي يك سرمقاله به توضيح مقصودشان از خروج امريكا از برجام اختصاص داده و شريعتمداري از تيتر اول روزنامه‌اش براي آنكه بگويد ما درست فهميده بوديم و ديگران غلط، استفاده كرده است. قضاوت در مورد اينكه حرف‌هاي ترامپ موضع اين گروه مخالف دولت در مورد برجام را ثابت كرده است يا خير، بحث ديگري است اما به وضوح روشن است كه منتقدان دولت در شيوه عمل با اختلاف‌نظر مواجه شده‌اند.
واعظ آشتياني، فعال سياسي اصولگرا پيش‌تر در گفت‌وگويي با «اعتماد» هر رويه‌اي خارج از مدار وحدت را براي نظام جمهوري اسلامي ناشايست دانسته بود. او تاكيد داشت كه اگرچه انتقاداتي به برجام وارد است اما اكنون وقت صبوري و تدبير است لذا بايد منافع ملي را در اولويت قرار داد و دنبال بهر‌ه‌برداري‌هاي گروهي نبود. اين همان رويكردي است كه جريان منتقد دولت نتوانسته در مورد آن به اجماع برسد. شكاف ميان آنها دقيقا از همين‌جا آغاز مي‌شود. احزابي مثل موتلفه و افرادي ديگر منافع فردي و حزبي را موكول به بعد كرده و پاي منافع ملي ايستاده‌اند اما ميخ آنها ساده در سنگ تفكر گروه تندروتر نمي‌رود.

اهداف سفر سردارسليماني به اقليم كردستان
عليرضا رحيمي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به سفر سردار سليماني به اقليم كردستان از انجام ملاقات‌هايي توسط اين مقام ايراني با مسوولان عراق درمورد موضوع همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان در جريان اين سفر خبر داد.
رحيمي گفت: اين سفر يكي از سفرهاي معمول است كه در راستاي مناسبات دوجانبه ايران و عراق انجام مي‌شود.
وي افزود: در گذشته هم سردار سليماني سفرهايي به منطقه اقليم كردستان و عراق داشته و اين سفر هم در راستاي رايزني‌هاي قبلي است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: مقامات مختلف ايراني درپي برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان مذاكراتي با مسوولان دولت عراق داشتند و به نظر مي‌رسد اين سفر هم در راستاي همين ملاقات‌ها و با محوريت موضوع همه‌پرسي انجام خواهد شد. ايلنا

حاميان نظام پارلماني
بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد گفت: يكي از پايه‌ها و اركان نظام ما جمهوريت است. اين نظام، نظام جمهوري اسلامي است. قطعا تغيير نظام رياستي به پارلماني آن اصل جمهوريت را زير سوال مي‌برد. افرادي كه از راي مردم نااميد شده‌اند و نمي‌توانند برنده انتخابات رياست‌جمهوري باشند، مي‌خواهند نظام رياستي را به پارلماني تغيير دهند. چرا كه در اين شرايط مي‌توانند با ابزاري كه در دست دارند از ورود نمايندگان مخالف به مجلس جلوگيري كنند و نهايتا بتوانند رييس‌جمهور و نخست‌وزير را از ميان خودشان انتخاب كنند.
پارسايي همچنين تاكيد كرد: «در حال حاضر دغدغه جامعه و مشكل جامعه ما بحث پارلماني بودن و جمهوري بودن نيست.» اعتماد آنلاين

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون