• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3930 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۴ مهر

آغاز به كار نمايشگاه «ارمنستان و ايران، خاطره يك سرزمين» از فردا

مرور تمدن «اورارتو» در تهران

گروه اجتماعي| 103 اثر شاخص موزه ملي ارمنستان قرار است به مدت چهارماه سفيران فرهنگي اين كشور در موزه ملي ايران باشند. طبق آمارهاي رسمي نزديك به 120 هزار ارمني در ايران زندگي مي‌كنند. ايران پس از ارمنستان بيشترين آمار ارامنه را دارد و به نوعي دومين وطن ارامنه محسوب مي‌شود. ارامنه‌اي كه قرن‌هاست نام‌شان با نام ايران گره خورده و با توجه به اشتراكات فراواني كه با تمدن و فرهنگ اين سرزمين داشته‌اند، قسمتي از تاريخ آن را ساخته‌اند؛ تاريخي كه بخشي از آثار مربوط به آن نيز در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز ثبت شده است. فردا موزه ملي ايران ميزبان وزير فرهنگ جمهوري ارمنستان و معاون رييس‌جمهور ايران خواهد بود. دي ماه سال گذشته حسن روحاني به همراه نمايندگاني از هيات دولت به ارمنستان سفر كرد و در همين سفر بود كه دو يادداشت تفاهم همكاري موزه‌اي بين زهرا احمدي‌پور، معاون رييس‌جمهور و وزير فرهنگ ارمنستان امضا شد. حالا بعد از حدود 10 ماه، اين تفاهمنامه به ثمر نشسته و آثاري از موزه ملي ارمنستان از فردا در قالب نمايشگاه «ارمنستان و ايران، خاطره يك سرزمين» به نمايش در خواهند آمد.
ايران و ارمنستان اين بار به روايت موزه‌ها
آرتاشس تومانيان، سفير جمهوري ارمنستان در ايران با اشاره به اينكه ايران و ارمنستان جزو اقوام كهن منطقه هستند، گفت: «اين نمايشگاه يك تحول تاريخي بين موزه‌هاي دو كشور است. اميدواريم اين نمايشگاه باعث شناخت بيشتر دو ملت از همديگر شود. ايران داراي 14 همسايه است كه با تمام آنها روابط اقتصادي، فرهنگي و سياسي دارد. همواره در مذاكرات بين كشورها روابط اقتصادي و سياسي مورد توجه قرار مي‌گيرد، در حالي كه روابط فرهنگي نيز اهميت ويژه‌اي دارد و بايد به آنها توجه شود.»
جام سيمين كاراشام در تهران
جبرييل نوكنده، رييس موزه ملي ايران نيز در خصوص تم برگزاري اين نمايشگاه و آثاري كه براي نمايش انتخاب شده‌اند، گفت: «نمايشگاه در چهار گالري برگزار مي‌شود، در گالري نخست آثاري از دوره مفرغ مربوط به 3300 پيش از ميلاد تا اوايل عصر آهن به نمايش گذاشته شده‌اند. در گالري دوم آثار مربوط به فرهنگ اورارتوها قرارگرفته است. در گالري سوم آثار پسا اورارتو  قرار گرفته است و آثاري از ايران و ارمنستان به طور مشترك به نمايش در مي‌آيد. در كنار اين نمايشگاه نشست‌هاي تخصصي متعددي برگزار خواهد شد. همچنين از سوي سفارت اين كشور شب فرهنگي ارمنستان در موزه ملي ايران برگزار خواهد شد. كريدوري هم در نظر گرفته‌ايم كه در آن كليساهاي ايراني كه در فهرست ميراث جهاني ثبت شده‌اند (قره‌كليسا، كليساي استپانوس، كليساي زور زور) را معرفي مي‌كنيم. نوكنده در خصوص شيء شاخص اين نمايشگاه نيز گفت: «تمام آثاري كه در نمايشگاه به نمايش در آمده‌اند در نوع خود شاخص محسوب مي‌شوند، اما شايد بتوان گفت جام سيمين كاراشام (قره شام) كه قدمت آن به 2100  سال پيش از ميلاد بر مي‌گردد از اهميت بيشتري برخوردار است. نقوش روي اين جام در شش رديف تصاويري از تاريخ و اسطوره‌هاي كشور ارمنستان را مرور مي‌كنند. اين شيء يادآور پرچم «اور» در بين‌النهرين است. اگر فقط همين يك شيء وارد موزه ملي ايران مي‌شد، مي‌توانستيم بگوييم اين نمايشگاه يكي از باشكوه‌ترين نمايشگاه‌هاي خاور نزديك است. اما در كنار اين جام، 103 شيء نفيس هم از موزه ملي ارمنستان قرار دارد. از نظر اهميت براي ارمنستان، اين جام با منشور كوروش براي ايران برابري مي‌كند. در واقع در دنيا ارمنستان را با اين جام سيمين مي‌شناسند.» علاوه بر اين نمايشگاه قرار است موزه ملي ايران تا پايان سال دو نمايشگاه ديگر از آثار موزه‌اي ديگر كشورها برگزار كند به گفته نوكنده سيزده آبان نمايشگاهي از كره جنوبي در اين موزه برپا خواهد شد و 15 اسفند نيز آثاري از موزه لوور فرانسه در موزه ملي ايران به نمايش درخواهد آمد. بازديد از نمايشگاه «ارمنستان و ايران، خاطره يك سرزمين» از فردا تا 27 دي ماه براي عموم آزاد و رايگان است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون