• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

دبير شوراي عالي امنيت ملي :

« حصر» واژه ‌مناسبي نيست

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته از نمايشگاه مطبوعات در مصلاي تهران بازديد كرد. در جريان اين بازديد و در نشست خبري با اصحاب رسانه كه در نمايشگاه برگزار شد به سوالات خبرنگاران در مورد حصر، مذاكره در مورد مسائل دفاعي و برجام و همچنين شرايط جديد اقليم كردستان پاسخ گفت.
شمخاني در پاسخ به اين سوال كه مساله حصر چه زماني رفع خواهد شد؟ گفت: «زماني كه دليل وقوعش حل شود؛ اين اتفاق بعد از انتخابات ۸۸ رخ داده است. »
او البته در اين گفت‌وگوي كوتاه توضيح داد: «واژه حصر درست نيست و اين افراد در حصر نيستند چرا كه آنها مي‌توانند هر كس را كه اراده كنند، ببينند. » شمخاني ديدار اسماعيل دوستي با كروبي را نيز به عنوان مصداق سخنان خود مطرح كرد.
سوال مطهري به صحن رفت
همزمان با اظهارات شمخاني در مورد حصر، حسن نوروزي، سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس از ارجاع سوال علي مطهري به صحن علني درباره دلايل حصر خبر داد. سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت كه آقاي مطهري از پاسخ‌هاي وزير دادگستري درباره دلايل حصر موسوي و كروبي و برگزار نشدن دادگاه، قانع نشد و به همين دليل سوال به صحن علني ارجاع شد.
نوروزي توضيح داد: «علي مطهري دو سوال را از وزير دادگستري مطرح كرد، سوال اول ناظر بر دلايل حصر موسوي و كروبي بود مبني بر اينكه آنها از سال ۸۹ در بازداشت و حصر هستند و هنوز دادگاهي براي آنها برگزار نشده است. بعد از توضيحات آقاي آوايي در اين باره آقاي مطهري از پاسخ‌ها قانع نشد و قرار شد سوال براي رسيدگي در صحن علني به هيات‌رييسه ارجاع شود. »
مذاكره نمي‌كنيم
علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي درادامه اظهاراتش طي بازديد از نمايشگاه مطبوعات همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع برنامه موشكي ايران اشاره و تاكيد كرد: «در مورد برنامه موشكي با هيچ شخصي مذاكره نمي‌كنيم. برنامه موشكي ما پايان يافته است و براساس توان بومي خود نيازهاي‌مان را تامين مي‌كنيم.»
او همچنين در پاسخ به سوالي در مورد تمديد قانون كاتسا گفت: «كنگره امريكا امروز مي‌خواهد قانون كاتسا را تمديد كند. زماني امريكا بمب مادر توليد مي‌كرد. از زماني كه آنها بمب مادر توليد كردند تا الان كه ايران توسعه يافته است و به كشوري مقتدر تبديل شده است، همه اين موارد نشان از بي‌اثر بودن اين مادرهاي بي‌ريشه (مادر بمب و مادر تحريم ها) دارد و تاثيري در اقدامات بنيادين ملت ايران كه دفاع از هويت ملي و سرزميني خودشان است، نخواهد داشت. »
او البته در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه ايران در مورد هيچ كدام از بندهاي برجام نيز حاضر به مذاكره مجدد نيست. شمخاني بيان كرد: « ايران نشان داد در عمل به برجام پايبند است و آژانس ۸ بار آن را تاييد كرد، تحت هيچ شرايطي حاضر به مذاكره پيرامون هيچ‌بندي از برجام نيست. در رابطه با مسائل دفاعي هم تحت هيچ شرايطي مسائل دفاعي خود را به مذاكره نخواهيم گذاشت.»
به بارزاني نصيحت كرديم
شمخاني همچنين در بخش پاياني سخنان خود به سوالي در مورد آينده اقليم كردستان باتوجه به عقب‌نشيني حزب بارزاني گفت: « اقليم كردستان و مردم كرد دوستان تاريخي و تمدني و مذهبي و برادران ما هستند. مردم ايران همواره بهترين پناهگاه براي همه اكراد بودند.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: «همه‌پرسي‌اي را انجام دادند كه در مناطق جنوبي اقليم كردستان با كمترين استقبال مواجه شد. از قبل به بارزاني نصيحت شد كه برگزاري همه‌پرسي به نفع كردها يا حتي شخص شما نيست. اما متاسفانه آقاي بارزاني گوش نكرد و منجربه انشقاق در بين مردم كرد شد و چاره‌اي ندارد جز اينكه حاكميت اقليم كرد كه از نظر زماني هم پايان يافته است را تحويل دهد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون