• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3948 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۵ آبان

سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله:

دلايل استعفاي حريري در رياض است نه در بيروت

سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان، يكشنبه شب در سخناني به تحليل استعفاي سعدالحريري، نخست وزير لبنان پرداخت. نصرالله در اين سخنراني تاكيد كرد هيچ انگيزه‌اي در بيروت براي استعفاي سعدالحريري وجود نداشت و هر آنچه باعث استعفاي او شده است، انگيزه‌ها و دلايلي است كه در عربستان سعودي وجود دارد. دبيركل حزب‌الله گفت: «هفته گذشته سعدالحريري تمام جلسات و برنامه‌هاي خود را ملغي كرد تا به عربستان برود، وقتي كه از اين سفر برگشت همه كساني كه با او در ارتباط بودند از جمله وزرايي كه در جلسه هيات دولت حضور داشتند تاييد مي‌كنند كه از قول مقامات عربستان اعلام كرد كه سعودي‌ها از دولت او حمايت مي‌كنند و آماده هستند كمك‌هايي را كه در نشست پاريس 4 وعده داده‌اند به ارتش لبنان پرداخت كنند.» نصرالله با اشاره به اينكه نخست‌وزير لبنان عنوان كرده‌بود جلسه كابينه را در مورد اجراي انتخابات برگزار مي‌كند، گفت: «اما ناگهان او دوباره به عربستان رفت و استعفايش را نه از طريق شبكه‌هاي تلويزيوني لبناني يا شبكه تلويزيوني المستقبل، بلكه از شبكه سعودي العربيه مطرح كرد.» به گفته نصرالله «معلوم نيست طي 24 ساعت گذشته در سعودي چه گذشته است. ولي قطعا مي‌توان گفت كه اين استعفا تصميم سعدالحريري نبود، بلكه ديكته مقامات سعودي بود. » دبيركل حزب‌الله تاكيد كرد: «لبناني‌ها از ادبيات سعدالحريري با خبر هستند، كلمات او را مي‌شناسند، متني كه حريري خواند قطعا نوشته خودش نبود و از سوي سعودي‌ها نوشته‌ شده ‌بود.» وي با اشاره به شايعات مبني بر سنگ‌اندازي حزب‌الله در كار دولت گفت: «ما خواهان چنين چيزي نبوديم، ما خواهان استمرار دولت بوديم. ممكن است اختلاف نظرهايي در دولت وجود داشته‌باشد، اما همه متعهد به گفت‌وگو و حل مسائل بودند. اين دولت از زمان تشكيلش موفقيت‌هاي زيادي را كسب كرده‌بود و ما اميدوار بوديم با استمرار فعاليتش به اين موفقيت ادامه دهد.» وي گفت: «حتي اگر استعفا تصميم شخصي حريري بود بايد اجازه مي‌دادند به لبنان بيايد، نزد رييس‌جمهور برود استعفاي خودش را تقديم كند.» دبيركل حزب‌الله با اشاره به متن خوانده شده توسط سعدالحريري گفت: «من در مورد مضمون و محتواي متن صحبت نمي‌كنم، اين متن اتهامات خطرناكي را وارد مي‌كرد و من وارد آن نمي‌شوم، چرا كه معتقدم كه اين متن سعودي بود و سعدالحريري آن را ننوشته‌ بود.»
سيد حسن نصرالله از مردم لبنان خواست آرامش خود را حفظ كنند و اجازه ندهند كه اين رويداد باعث ايجاد تنش در كشور شود و اظهار داشت: «نبايد تحليل شتابزده ارايه داد، نبايد كارهايي كرد كه امنيت لبنان به هم بخورد، بايد منتظر ماند تا دلايل پنهان اين استعفا روشن شود.» نصرالله اضافه كرد: «آنچه تاكنون همه روي آن اجماع دارند اين است كه هيچ كس دليل استعفا را نمي‌داند.» وي ضمن رد وجود دليلي براي استعفاي سعدالحريري گفت: «علت داخلي لبناني براي استعفاي سعد حريري وجود نداشت، بايد در عربستان سعودي دنبال دلايل اين استعفا بگرديم.» نصرالله اشاره كرد كه انگيزه‌هاي مختلفي در داخل عربستان سعودي وجود دارد از جمله اينكه ممكن است درگيري شاهزاده‌هاي سعودي براي قدرت سعدالحريري را گرفتار كرده‌باشد يا نخست‌وزير لبنان دچار مشكلات مالي در عربستان شده‌باشد. وي تاكيد كرد: «شايد عربستان سعودي از اينكه سعدالحريري دستورات اين كشور را اجرا نمي‌كند ناراضي باشد و بخواهد فرد ديگري را براي جايگزيني او در لبنان پيدا كند.» نصر‌الله گفت: «اين نگراني وجود دارد كه سرنوشت شخص سعدالحريري چه مي‌شود؟ آيا او بازداشت است؟ آيا او مي‌تواند به لبنان باز گردد؟ بايد منتظر بمانيم تا جواب اين سوال‌ها روشن شود.» وي با اشاره به تنش‌ها و بي‌ثباتي‌هاي جاري در عربستان سعودي گفت: «بسياري از شاهزادگان و افراد قدرتمند در عربستان بازداشت شده‌اند. معلوم نيست سعدالحريري هم بين آنان است يا نه، نگراني جدي در مورد سرنوشت سعدالحريري وجود دارد.»
وي با دعوت شهروندان لبنان به آرامش گفت: «ما در حزب‌الله خواستار آرامش و صبر هستيم و منتظر مي‌مانيم علت‌هاي واقعي اين رويداد منتشر شود. نبايد به شايعات و تحليل‌ها و گفته‌هايي كه در مورد اين استعفا مطرح است گوش دهيم. حزب‌الله بر امنيت و استقلال و زندگي مسالمت‌آميز در لبنان تاكيد مي‌كند. از لبناني‌ها مي‌خواهيم كه ترس به خود راه ندهند.» وي تاكيد كرد: «ما افراد شايسته و موسسات قانوني و قانون در كشور داريم مي‌توانيم بر اين مشكل فايق آييم.» وي از لبناني‌ها خواست كه از انجام تجمع، راهپيمايي و افزايش درگيري‌هاي سياسي پرهيز كنند و تاكيد كرد: «كساني كه مي‌خواهند كشور ما را خراب كنند، مي‌خواهند ما را به شرايط قبلي و درگيري‌هاي فتنه‌اي بازگردانند. هيچ گروهي با تجمع در خيابان‌ها نتيجه‌اي نمي‌گيرد.» وي تاكيد كرد كه رييس‌جمهور، ميشل عون در حال اجراي نقش ملي خود است و با مشورت با همه گروه‌هاي سياسي و نمايندگان پارلمان و نبيه بري، رييس پارلمان بهترين تصميم را بر اساس چارچوب‌هاي قانوني موجود در كشور خواهد گرفت.
وي با اشاره به پخش شايعه ترور سعدالحريري از سوي تلويزيون العربيه گفت: «هم ارتش و هم اداره امنيت داخلي اين شايعه را رد كرده‌اند. لزومي ندارد كه ما موضعي در مورد آن بگيريم، كشور قانون دارد و نهادهاي قضايي و امنيتي مي‌توانند در صورت وجود چنين تهديدهايي واكنش نشان دهند.» وي تاكيد كرد: «شايد شايعه ترور براي اين باشد كه بازگشت سعدالحريري به لبنان را به تاخير بيندازند.» وي در مورد احتمال حمله اسراييل به لبنان در اثر اين اتفاق هم گفت: «اسراييل با عربستان كار نمي‌كند، اسراييل همسو با امريكاست و بر اساس منافع خودش تصميم مي‌گيرد. اگر هزينه‌هاي حمله به لبنان كم باشد، ممكن است چنين تصميمي اتخاذ كند، ولي وجود يا عدم وجود حكومت يا نخست‌وزيري هيچ شخصي روي تصميم اسراييل براي چنين كاري موثر نخواهد بود. » وي در مورد شايعه تصميم حمله عربستان به لبنان نيز گفت: «هيچ راه‌حل منطقي براي حمله به لبنان وجود ندارد، عربستان اگر مي‌تواند از باتلاقي كه با توفان قاطع قبلي براي خود ايجاد كرده بيرون بيايد بعد از آن تصميم به اجراي توفان قاطع ديگري بگيرد.» وي در پايان تاكيد كرد: «من از همه لبناني‌ها مي‌خواهم آرامش خود را حفظ كنند؛ تنش‌هاي سياسي را افزايش ندهند و مسير گفت‌وگو را ادامه دهند. بايد گام‌هاي ملي برداشته‌شود و مسوولانه با اين بحران برخورد شود. رييس‌جمهور ميشل عون بايد فرصت داشته ‌باشد براي حل بحران گفت‌وگوها و مشورت‌هاي خود را انجام دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون