• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3951 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان

واكنش‌ها به توقيف دو روزه كيهان

«شليك موشك انصارالله به رياض، هدف بعدي دوبي»، تيتر جنجالي روز ۱۵ آبان روزنامه كيهان بود. كيهان دوشنبه هفته گذشته در گزارشي از اصابت موشك اسكاد دور‌برد ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن به فرودگاه بين‌المللي پايتخت عربستان نوشته بود اما نگارنده در اين گزارش صرفا به شرح ماوقع و تحليل آن بسنده نكرده و پيش‌بيني كرده‌بود «در هر صورت، الان اين انصارالله و انقلابيون يمن هستند كه تعيين مي‌كنند كجا بايد هدف موشك بالستيك دوربرد قرار بگيرد؛ شايد رياض، جده، طائف و آرامكو هدف بعدي باشد يا شايد هم انصارالله سر موشك را به سمت بندر شيشه‌اي‌تر و تميز دوبي بچرخاند. در هر حال، اختيار در دست انقلابيون يمن است كه چه بكنند!» از دل همين جملات پاياني كيهاني‌ها تصميم گرفتند كه پيش‌بيني خود را تيتر يك روزنامه كنند؛ پيش‌بيني كه خلاف مصالح و منافع ملي تشخيص‌ داده‌شد و واكنش‌هاي رسانه‌اي گسترده‌اي به دنبال داشت. البته حاميان و همفكران شريعتمداري در تقبيح اين توقيف دست به كار شدند و با كمك رسانه‌اي مانند خبرگزاري فارس عليه اين تصميم واكنش‌هاي تندي بروز دادند.
عزت‌الله ضرغامي، رييس پيشين صدا و سيما در توييتر خود نوشت: تخم دو زرده امنيت‌ملي‌ها در توقيف دو روزه كيهان مبارك! و مهدي محمدي، عضو جمنا در كانال تلگرامي‌اش در واكنش به توقيف دو روزه كيهان گفت: «اشكالي ندارد كه يكي دو روزي كيهان را تعطيل كنند. فداي سر حاج حسين. يكي دو روز استراحت مي‌كند...» و البته كيهاني‌ها هم در واكنش به خبر توقيف دو روزه به جاي دفاع راه حمله و اتهام‌زني پيش گرفتند از جمله مازيار بيژني كارتونيست اين روزنامه كه نوشت: «آقايان دست‌شان نمي‌رسد وگرنه به جاي كيهان شريعتمداري خود عبدالملك حوثي را توقيف مي‌كردند به جهت رضايت شيوخ دوبي.»
پيش از اين اما محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست خبري خود با اصحاب رسانه اين تيتر را يك تخلف آشكار رسانه‌اي دانست و خبر داد «برخورد قانوني با اين تخلف در حال اجرا است كه آرزو مي‌كنيم با قاطعيت بيشتري انجام شود. هيچ چيز براي ما مهم‌تر از منافع ملي نيست. البته برخي افراد مواضع شخصي خود را مي‌نويسند تا آن را به جاي مواضع نظام جا بزنند، درحالي كه نظام طبق قوانين بين‌المللي عمل مي‌كند، بنابراين با اينگونه اقدامات كه منافع ملي را هدف قرار مي‌دهد، برخورد مي‌شود.»
اما ماجراي كيهان از ابتدا با توقيف گره نخورده‌بود. همان روز انتشار سيد علاالدين ظهوريان، دبير هيات نظارت بر مطبوعات اعلام كرد در نشست اين هيات مقرر شد به روزنامه كيهان بابت تيتر «شليك موشك انصارالله به رياض، هدف بعدي دوبي»، كه خلاف مصالح و امنيت ملي تشخيص داده شد، تذكر داده شود.
اين تيتر البته همزمان بود با واكنش دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا كه در سفر آسيايي خود به سر مي‌برد و در ادامه اتهام‌زني به ايران عنوان كرد كه حمله موشكي به فرودگاه رياض كار ايران بوده است.
كيهان اما همچنان بر پيش‌بيني‌هاي پرهزينه خود تاكيد داشت تا آنجا كه روز بعد از تذكر هيات نظارت بر مطبوعات عبارت «مصالح ملي در حمايت از مظلومان يمن است نه نگراني براي برج‌هاي دوبي» را به عنوان تيتر يك روزنامه انتخاب كرد و گزارش روز قبل خود را «پيش‌بيني» و نه «خبر» توصيف كرد كه «بر اساس مواضع قبلي مبارزان يمني» صورت گرفته. البته نگارنده بر‌اي باور بود «اين تيتر به مذاق عده‌اي خوش نيامد و برخي مدعي شدند تيتر كيهان خلاف مصالح و منافع ملي است!»
روز بعد اما تذكر كيهان به توقيف دو روزه مبدل شد. دادستاني تهران، بر اساس شكايت دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي مبني بر اقدام روزنامه كيهان بر خلاف سياست‌هاي اصولي و بين جمهوري اسلامي ايران در مسائل و امنيت منطقه‌اي، اين روزنامه را براي دو روز (شنبه و يكشنبه) توقيف كرد. اين خبر نخستين بار از سوي سايت معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شد. پس از آن فارس مدعي شد اين پايگاه خبري رسمي معاونت مطبوعاتي اين خبر را از روي خروجي خود حذف كرده است اين در حالي است كه خبر توقيف كيهان به دستور دادستاني تهران در تاريخ ۱۷ آبان ساعت 15:08 دقيقه منتشر و تاكنون از روي خروجي حذف نشده است.
با اين حال پس از انتشار خبر توقيف دو روزه كيهان حسين شريعتمداري، مدير مسوول اين روزنامه مدعي شد كه اين خبر را از رسانه‌ها شنيده‌ و حكمي به روزنامه ابلاغ نشده است.
پيش از اين يك بار سال ۸۸ شايعه توقيف روزنامه كيهان از سوي برخي رسانه‌ها مطرح شد كه البته بلافاصله از سوي مشاور حقوقي مدير مسوول كيهان تكذيب شد. همچنين بر اساس آنچه پايگاه خبري فرارو منتشر كرده كيهان يك بار در سال ۸۲ نيز توقيف موقت شده است. فرارو به نقل از جواد قدمي، قاضي سابق دادگستري نوشته است كه «كيهان به دليل انتشار مطلبي كه مربوط به مجلس ششم مي‌شد و اگر اشتباه نكنم مقارن با تحصن نمايندگان در مجلس ششم بود توقيف شده بود. اين مطلب به گونه‌اي نادرست القا مي‌شد كه اين موضوع مورد اعتراض بسياري از نمايندگان، دولتي‌ها و افراد ديگر قرار گرفت كه روزنامه هم به همين دليل توقيف شد.»
قدمي توقيف روزنامه كيهان در آن زمان را هم موقتي خوانده و اينكه بعد از سپري شدن مدت آن، روزنامه رفع توقيف شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون