• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3951 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان

نماينده فلسطين در نودمين دوره اسكار

«واجب» نخستين تجربه پدر و پسر بازيگر

ترجمه: بهار سرلك

 

مسوولان سينماي فلسطين آن‌ماري جاسر را با فيلم «واجب» براي شركت در بخش بهترين فيلم خارجي زبان آكادمي اسكار معرفي كردند. اين سومين ساخته اين فيلمساز است كه نماينده فلسطين در اسكار شناخته مي‌شود و پيش از اين فيلم‌هاي «وقتي تو را ديدم» (2012) و «نمك اين دريا» (2008) به عنوان نماينده اين كشور به اسكار معرفي شدند. تازه‌ترين ساخته اين كارگردان‌زاده بيت‌الحم، تاثيرگذارترين فيلم بلند او به شمار نمي‌رود؛ در كمدي- درام «واجب» پدر و پسري را- ابو و ابوشادي- مي‌بينيم كه با اتومبيل در خيابان‌هاي شهر ناصره مي‌چرخند تا كارت‌ دعوت‌هاي عروسي را به دوستان و اقوام بدهند؛ طي همين گردش در شهر است كه رابطه اين پدر و پسر به تصوير كشيده مي‌شود.
از نظر جاسر راز موفقيت فيلم در انتخاب بازيگر غيرعادي آن است.
وقتي به دنبال يافتن بازيگر مناسب براي ايفاي نقش شادي جوان بودند، جاسر با فردي كه در دو فيلم قبلي همكاري كرده، تماس مي‌گيرد؛ صالح بكري كه بيشتر او را براي بازي در فيلم «زماني كه مي‌ماند» و همچنين شخصيت محوري تريلر ايتاليايي «Salvo» مي‌شناسيم. جاسر در اين باره مي‌گويد: «فورا صالح را انتخاب كردم، من هميشه با او كار مي‌كنم. »  اما جاسر اين بازيگر كاريزماتيك را با هنرپيشه‌اي كهنه‌كار كه هرگز با او همكاري نداشته، همراه مي‌كند. پدر صالح بكري، محمد بكري ستاره سه دهه تئاتر و سينماي فلسطين. قابل درك است كه بكري جوان وقتي از انتخاب جاسر باخبر مي‌شود، از بازي در اين فيلم كمي كنار مي‌كشد. جاسر با خنده مي‌گويد: «با صالح در اين باره صحبت كردم و او مي‌گفت: «بله، نه، بله، نه، خودت تصميم بگير!» اين موضوع براي او يك دغدغه بود چون تصميمي بسيار شخصي بود و ممكن بود همه‌چيز از هم بپاشد. همكاري با اعضاي خانواده بسيار سخت است!»
خوشبختانه اين تصميم قابل سرمايه‌گذاري بود، جذابيت كميك فيلم به‌شدت وابسته به رابطه درخشان و غيرقابل خطاي بازيگران اصلي آن است. اما اين بدين معني نيست كه فيلمبرداري بدون دشواري انجام شد، مخصوصا حالا كه بكري پدر دوباره به عادت سيگار كشيدن بازگشته است. جاسر مي‌گويد: «او نمي‌خواست صالح از سيگار كشيدن او بويي ببرد چرا كه تنهايي نگراني او سلامت پدرش است. بنابراين او مجبور بود با عوامل فيلم جايي پنهان شود تا سيگاري دود كند.»  اما صالح بكري پس از چند روز متوجه اين موضوع مي‌شود و حتي خشم او را مي‌توان در يكي از صحنه‌هاي فيلم ديد. «صالح هم سيگار كشيدن را كنار گذاشته بود اما حالا كه ماجرا را فهميده بود، گفت كه تصميم دارد دوباره اين عادت را از سر بگيرد. با اين حرف، محمد ناراحت مي‌شود. »  جشنواره لوكارنو از فيلم «واجب» با سه جايزه تقدير كرد و پيش از اينكه در فلسطين روي پرده برود در لندن مورد توجه خاصي قرار گرفت و مايه افتخاري براي خانواده بكري شد. جاسر در اين باره مي‌گويد: «اين تقدير و تحسين‌ها معناي خاصي براي هر دوي آنها داشت. آنها درباره اهميت همكاري با يكديگر و اين تجربه خاص صحبت مي‌كردند. هر بار كه محمد پاي تماشاي فيلم مي‌نشست، گريه‌اش مي‌گرفت.»                                منبع: هاليوود ريپورتر

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون