• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3951 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان

شناي قيمت طلاي ايران خلاف روال بين‌المللي

گروه اقتصادي

 بازار طلا در هفته گذشته بازار رو به افزايشي را پشت سر گذاشت. هر چند كه به نظر نمي‌رسيد اتفاق‌هاي جهاني تاثير قابل توجهي در بازار طلاي ايران داشته باشد اما روال هفته گذشته نشان مي‌دهد كه طلا از فاصله نخستين روز هفته تا آخرين روز معاملات طلا در هفته گذشته روال افزايشي خود را حفظ كرده و تقريبا در تمام بخش‌هاي بازار طلا شاهد افزايش قيمت بوده‌ايم؛ به گونه‌اي كه مقايسه قيمت اول هفته و آخر هفته انواع سكه، طلا و ارز در بازار آزاد نشان مي‌دهد كه قيمت انواع طلا و سكه روند افزايش داشته‌اند هر چند كه اين افزايش محدود بوده است. بررسي قيمت‌ها در هفته جاري نشان مي‌دهد كه قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار حدود ۱۰۰۰ تومان افزايش يافته و به ۱۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسيده است. همچنين مثقال طلا با ۴۵۰۰ تومان افزايش در آخر هفته به ۵۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان
 رسيده است.
بازار سكه نيز با حركت صعودي همراه شده است.
سكه تمام طرح جديد با افزايش قابل توجهي از يك ميليون و ۳۲۰ هزار تومان در ابتداي هفته به يك ميليون و ۳۵۰ هزار تومان رسيده است. در ميان ساير انواع سكه، نيم‌سكه ۵۰۰۰ تومان، ربع سكه ۴۰۰۰ تومان و سكه گرمي ۱۰۰۰ تومان افزايش يافته است. دلار امريكا نيز در اين بازه زماني ۲۴ تومان افزايش قيمت پيدا كرده و به ۴۰۷۴ تومان رسيده است. همچنين يورو ۱۶ تومان و پوند انگلستان ۷۶ تومان افزايش نرخ يافته‌اند.
 اين در حالي بود كه بازار طلاي جهاني كمي رو به كاهش گذاشته بود و به پايين‌ترين سطح خود در هفته گذشته رسيد كه نشان از خلاف حركت بازار طلاي ايران با طلاي جهاني دارد.
در هفته گذشته طلاي جهاني براي سومين هفته پشت سر هم كاهش قيمت را ثبت كرد و در انتهاي معاملات روز جمعه گذشته به قيمت 10/1268 دلار رسيد. درحالي كه برخي كارشناسان معتقد بودند كه عدم انتشار آمارهاي اقتصادي در هفته آينده نيز نمي‌تواند تاثير چنداني بر بازار بين‌المللي بگذارد.
تشديد تنش‌ها و نگراني‌هاي سياسي مي‌تواند مهم‌ترين عامل موثر بر قيمت جهاني كالاهاي راهبردي به خصوص طلا باشد. تقويت ارزش دلار امريكا موجب شده است تا قيمت طلا در هفته گذشته با كاهش حدود يك درصدي روبرو شود.
قيمت طلا در پايان مبادلات روز جمعه هفته گذشته به كمتر از 1269 دلار رسيده كه اين پايين‌ترين رقم در سه ماه اخير به شمار مي‌رود. البته قيمت نقره در هفته گذشته تغيير چنداني نداشت و در پايان مبادلات روز جمعه گذشته به 81/16 دلار رسيد.
بر اساس اين گزارش در شرايطي كه بازار جهاني طلا در طول چند وقت گذشته بطور مداوم در حال كاهش و فاصله گرفتن از سطح قيمت 1280 دلاري بوده و در صورت ادامه روند فعلي و نرسيدن طلا به بالاي سطح 1280 دلاري، احتمال سقوط قيمت طلا به 1267 دلار و بعد از آن 1260 دلار نيز وجود دارد اما بازار طلاي ايران روالي متفاوت را در پيش گرفته بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون