• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

انتخاب صالحي اميري را به فال نيك بگيريم

محمد حقاني

پيش از انقلاب برخي از مسائل فرهنگي شهر تحت عنوان «سازمان امور تربيتي» كه وابسته به شهرداري تهران بود انجام مي‌شد. اين سازمان يكي از سازمان‌هاي مهم و تاثيرگذار شهرداري تهران بود كه بعد از انقلاب از بدنه شهرداري جدا شد و تحت عنوان سازمان بهزيستي در دولت شكل گرفت. اما اين حركت در خلاف جهت آب است. تلاش معاونت فرهنگي و اجتماعي اين است كه بخشي از امور مربوط به شهر را از روي دوش دولت بردارد تا دولت نقش حاكميتي خود را ايفا كند.
جايگاه معاونت فرهنگي و اجتماعي در شهرداري بسيار قابل توجه و تاثيرگذار است. انتخاب آقاي صالحي‌اميري در اين معاونت انتخاب بسيار مناسبي بود. سيد رضا صالحي‌اميري از يك سبقه فرهنگي، اجتماعي برخوردار هستند و در دولت قبل به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد در دولت حضور داشتند و در دوره‌اي هم سرپرستي وزارت ورزش و جوانان را به عهده داشتند. در نتيجه مي‌توان گفت يكي از انتخاب‌هاي خوب شهرداري تهران هستند. آقاي صالحي اميري تجربه مديريت كلان در زمينه فرهنگي داشتند. همچنين در دوره مديريتش در وزارت فرهنگ و ارشاد سكان مسائل فرهنگي را در كل كشور به عهده داشتند و مي‌توانند به مسائل فرهنگي و اجتماعي به صورت زيربنايي بپردازند؛ به زيرساخت‌هايي كه در اين بخش ناديده گرفته شده. در عين حال هم اين امكان را دارند كه از زيرساخت‌هاي موجود حداكثر استفاده را كنند و هم كمبودهاي موجود را به شكل اساسي برطرف كنند. چرا كه نگاه ايشان به مسائل فرهنگي، نگاهي كلان است. با توجه به تمام اين موارد انتخاب آقاي صالحي‌اميري را مي‌توان به فال نيك گرفت.  معاونت فرهنگي- اجتماعي از سال 71 در شهرداري تهران شروع به فعاليت كرد. نگاه اين معاونت در ابتدا بر اين اساس بود كه شهرداري بايد اداره شهر را در همه زمينه‌ها به عهده داشته باشد، اما هنوز مديريت واحد شهري در تهران اجرايي نشده است. در گذشته شهرداري را دستگاهي صرفا خدماتي تصور مي‌كردند، اما در اوايل دهه 70 شهرداري به اين نتيجه رسيد كه براي تثبيت وضعيت خدماتي كه در شهر انجام مي‌دهد بايد از زاويه فرهنگي و اجتماعي به موضوع مديريت شهري نگاه كند. تثبيت اين وضعيت جز با آموزش شهروندي و آگاه‌سازي عمومي و آشنا كردن مردم به وظايف شهروندي و احساس مسووليت در قبال شهر، امكان‌پذير نيست.

 به عنوان كسي كه در تاسيس معاونت فرهنگي و اجتماعي نقش داشته به اين نكته اشاره مي‌كنم كه متاسفانه با وجود تلاش‌هايي كه در اين سال‌ها در اين معاونت صورت گرفته است، شهرداري مقداري از ريل اصلي خود خارج شد و به مسائلي توجه كرد كه به عنوان زيرساخت مطرح نبودند و فقط موجب صرف هزينه‌هاي هنگفت شدند.  معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران براي تثبيت خدمات شهري و آموزش مردم و شهروندان و از سوي ديگر با اين هدف كه مشاركت مردم را هم در اداره شهر داشته باشد ايجاد شد تا بخشي از طرح مديريت واحد شهري را اجرايي كند.
* نخستين معاون فرهنگي-
 اجتماعي شهرداري تهران


 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون