• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3954 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان

مخالفت كميسيون اجتماعي مجلس با انتزاع وزارتخانه‌ها

لاريجاني نتوانست نمايندگان را راضي كند

انتزاع و ادغام وزارتخانه‌هاي كشور چند روزي است كه به گفته عبدالرضا عزيزي، رييس كميسيون اجتماعي در مذاكراتي كه سران قواي مقننه و مجريه داشتند، در صدر دغدغه‌ها قرار گرفته است. درست است كه طرح موضوع طي موافقت روساي دو قوه صورت گرفته است اما بي‌ترديد بدون موافقت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با چنين طرحي، عملي نخواهد شد. اگر چه هنوز مشخص نيست كه اجرايي شدن چنين طرحي در تضاد با سياست كوچك‌سازي دولت با توجه به ميزان بودجه كشور خواهد بود يا مي‌تواند در چابك‌سازي ماشين اجرايي كشور موثر باشد اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تلاش هستند تا با بررسي پيامدهاي مثبت و منفي پياده‌سازي اين طرح موضع مشخص خود را بيان كنند. از همين رو بود كه روز گذشته نشستي مشترك ميان علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي و اعضاي كميسيون اجتماعي برگزار شد تا به ابعاد اين طرح پرداخته شود. محمد وحدتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اين خبر در مورد خروجي اين جلسه اعلام كرد كه اعضاي كميسيون متبوعش با انتزاع و ادغام وزارتخانه‌ها مخالف هستند.
طي اين طرح قرار است تا وزارت راه و شهرسازي به دو وزارتخانه مسكن و شهرسازي و امور راهداري تقسيم و سازمان شهرداري‌ها از وزارت كشور به وزارت مسكن ملحق شود. همچنين امور مربوط به برق از وزارت نيرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژي تغيير كند. وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه توسعه صادرات و بازرگاني تقسيم مي‌شود. حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان منفك و در قالب سازمان ملي جوانان به كار خود ادامه ‌دهد. ايجاد يك وزارتخانه براي رسيدگي به امورات روستاهاي كشور نيز يكي ديگر از موضوعات مورد توافق است. با ادغام سازمان محيط‌زيست، منابع طبيعي و بخش آب، آب‌وفاضلاب شهري و روستايي و آب‌منطقه‌اي يك وزارتخانه ديگر نيز شكل مي‌گيرد.
همين مساله موضوع جلسه روز گذشته اين كميسيون با علي لاريجاني بود كه محمد وحدتي در خصوص آن توضيح داد: رييس مجلس در اين جلسه درباره انتزاع و اقدام برخي وزارتخانه‌ها مانند انتزاع وزارت راه و شهرسازي و همچنين كار، تعاون و رفاه اجتماعي نكاتي را مطرح كرد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه پس از اظهارات آقاي لاريجاني اعضاي كميسيون نظرات خود را درباره اين موضوع مطرح كردند، گفت: اكثر نمايندگان به طور ضمني با نظرات رييس مجلس درباره انتزاع و ادغام برخي از وزارتخانه‌ها مخالفت كردند.
وحدتي با بيان اينكه نمايندگان معتقد بودند كه ساختار دولت به شكل فعلي باقي بماند، به تسنيم گفت: اعضاي كميسيون همچنين معتقد بودند كه اولويت‌هاي مهم‌تري نسبت به ادغام وزارتخانه‌ها در كشور وجود دارد، مشكلاتي مانند هدفمندي يارانه‌ها، شركت‌هاي تامين اجتماعي و همچنين مشكلات مديريتي كه بايد در اولويت قرار بگيرند.
وي با تاكيد بر اينكه اعضاي كميسيون در اين نشست عنوان كردند كه اگر قرار است كه تغييراتي در ساختار دولت ايجاد شود كار كارشناسي بيشتري روي آن انجام شود تا اگر اين تغييرات صورت گرفت در آينده پشيماني ايجاد نشود، ادامه داد: نمايندگان معتقد بودند كه اگر اين تغييرات زمانبر و هزينه‌بر بوده و هزينه اضافي را بردوش دولت خواهد گذاشت، لذا ضروري است تا كار كارشناسي بيشتري روي اين كار صورت بگيرد و در صورت احساس نياز مي‌توان اين كار را به مرور زمان انجام داد.
وحدتي با بيان اينكه زمينه براي اين تغييرات فراهم نيست، گفت: مقرر شد تا بررسي‌ها ادامه يابد و اگر قرار شد وزارتخانه‌اي منتزع يا ادغام شود محاسن و معايب آن بررسي شده و در صورتي كه لازم شد جلسات بيشتري را در اين باره برگزار خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون