• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

واكنش روحاني به خرابي‌هاي مسكن مهر در جمع مردم آسيب‌ديده سرپل ذهاب:

دولت پيمانكاران مقصر را شناسايي و به مردم معرفي مي‌كند

دو روز پس از وقوع حادثه زلزله در مناطقي از شمال‌غرب ايران به ويژه استان كرمانشاه حسن روحاني، رييس‌جمهوري راهي اين استان شد تا از آسيب ديدگان زلزله دلجويي كند، در جريان روند اقدامات قرار گيرد و دستورات لازم جهت تسريع خدمات‌رساني به حادثه‌ديدگان را صادر كند. رييس‌جمهوري صبح ديروز از تهران به مقصد كرمانشاه حركت و ساعت 9:30 صبح در فرودگاه كرمانشاه در جمع خبرنگاران سخنراني كرد. پس از آن به ديدار مردم سرپل ذهاب رفت، به مردم وعده داد كه دولت مردم را تنها نخواهد گذاشت با كمك بنياد مسكن و وام‌هاي بلاعوض شرايط اسكان‌ آسيب‌ديدگان به زودي فراهم خواهد شد. او همچنين به نكته‌اي اشاره كرد كه در روزهاي گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌ بود. خرابي‌هاي ساختمان نوساز مسكن مهر كه بر سر مردم آوار شد و روحاني هم تلويحا اشاره كرد و گفت: دولت پيگير پيمانكاران مسكن مهر خواهد شد و گزارش آن را به مردم ارايه خواهد داد.

ساعت 9:30 دقيقه صبح روز سه‌شنبه، دو روز بعد از زلزله 3/7 ريشتري حسن روحاني، رييس‌جمهوري براي بازديد از مناطق زلزله‌زده و دلجويي از آسيب‌ديدگان وارد فرودگاه كرمانشاه شد. همچنين رييس دفتر رييس‌جمهور، وزراي نفت و راه و شهرسازي، رييس سازمان برنامه و بودجه، رييس بنياد مسكن انقلاب و معاون پارلماني رييس‌جمهور، دكتر روحاني را در اين سفر همراهي كردند.

حسن روحاني در بدو ورود به فرودگاه از سوي وزير كشور، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استاندار كرمانشاه و جمعي از مسوولان ارشد محلي مورد استقبال قرار گرفت. او در بدو ورود به فرودگاه در جمع خبرنگاران گفت: «ديدار با مردم قهرمان كرمانشاه هميشه جزو آرزوهاي من بود اما دلم نمي‌خواست در چنين شرايطي باشد كه مردم امروز غمدار و دچار مصيبت باشند و اميدواريم در روزهاي خوش و افتتاح طرح‌ها خدمت مردم عزيز و قهرمان اين ديار بياييم كه همواره مرزبان خوبي براي كشور عزيز ايران بودند.»

روحاني با تاكيد بر اينكه «هيچ ايراني نيست كه امروز به فكر مردم كرمانشاه نباشد»، تاكيد كرد كساني كه اقوام و بستگان خود را از دست داده‌اند و آنهايي كه در بيمارستان‌ها بستري هستند و خانه و زندگي خودشان را از دست داده‌اند، همه بايد در كنار يكديگر براي رفع اين معضلات تمام توان‌مان را به‌كار بگيريم. رييس‌جمهوري همچنين از ملت ايران به خاطر كمك‌ها و همدلي‌هاي‌شان از نظاميان اعم از ارتش و سپاه و بسيج، هلال احمر، نهادهاي امدادي، بنياد مسكن و وزارتخانه‌هاي بهداشت، كشور، راه و نيرو قدرداني كرد كه تلاش كردند در اين روزها مشكل آب، برق و جاده‌ها را حل كنند و مردم را از زير آوارها نجات دهند و به بيمارستان‌ها برسانند. حسن روحاني از همه مقامات دولتي و نظامي، همه خيرين و سمن‌هاي مردمي خواست تا به بنياد مسكن كمك كنند تا كار جداگانه‌اي انجام نشود. رييس‌جمهوري همچنين وعده داد كه خانه‌هاي مردم با كمك‌هاي بلاعوض و وام از سوي دولت بازسازي خواهد شد تا مردم آسيب‌ديده از زلزله سامان يابند. او در پايان سخنراني در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه كرمانشاه گفت: خداوند مردم را تنها نخواهد گذاشت، مردم و دولت و نيروهاي مسلح هم با تمام توان در كنار مردم خواهند بود.

رييس‌جمهوري از فرودگاه بلافاصله راهي شهرستان سرپل‌ذهاب شد و از مناطق زلزله‌زده در اين شهرستان بازديد و با مردم اين منطقه ديدار و گفت‌وگو كرد و درباره نحوه امدادرساني‌ها، كمبودها و مشكلات موجود در جريان امور قرار گرفت و دستورات لازم را به مسوولان مربوطه براي جبران كاستي‌ها و رفع مشكلات مردم صادر كرد.

روحاني در جمع مردم شهرستان سرپل ذهاب تاكيد كرد كه دولت همه امكانات خود را براي كاهش سريع مشكلات مردم بسيج كرده است. همچنين بعدازظهر روز سه‌‌شنبه ستاد بحران در كرمانشاه تشكيل و بودجه لازم براي بازسازي خسارت‌هاي واردشده به مردم اختصاص داده شد.

بر اين اساس همان‌طور كه رييس‌جمهوري در فرودگاه كرمانشاه مطرح كرد بنياد مسكن انقلاب اسلامي تمام توان خود را براي بازسازي منازل مردم به كار خواهد گرفت و همه دستگاه‌هاي مسوول نيز به اين بنياد كمك خواهند كرد.

بعد از حادثه روز يكشنبه بخش اعظمي از خانه‌هاي مسكن مهر در شهرستان‌هاي استان كرمانشاه از جمله سرپل ذهاب تخريب شد؛ موضوعي كه روحاني در سخنراني در جمع مردم اين شهرستان تلويحا به آن اشاره كرد و قول پيگيري داد. روحاني با اشاره به اينكه در اين حادثه برخي ساختمان‌هايي كه به صورت تعاوني و دولتي ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان كمي مي‌گذرد، تخريب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: بايد اشكالات و كاستي‌هاي موجود در ساخت اين بناها بررسي شود و دولت مطمئنا اين مسائل را دنبال كرده و مقصران را شناسايي و به مردم معرفي خواهد كرد.

روحاني در پايان با تاكيد دوباره بر اينكه دولت مردم را تنها نخواهد گذاشت، يادآور شد كه با توجه به اينكه 11هزار خانه روستايي و حدود 4500 خانه شهري در اين زلزله تخريب شده به ساخت 30 هزار مسكن جديد نياز داريم.

 

اگر مردم خانه خود را بسازند، بهتر از اين است كه ما براي آنها مسكن بسازيم

حسن روحاني بعدازظهر روز سه‌شنبه در جريان سفر به كرمانشاه با حضور در بيمارستان آيت‌الله طالقاني كرمانشاه، از مصدومان و مجروحان زلزله اخير كه در اين بيمارستان بستري هستند، عيادت و با آنها گفت‌وگو كرد.

پس از اين ديدار جلسه ستاد مديريت بحران استان كرمانشاه به رياست حسن روحاني برگزار شد. او در آغاز اين جلسه بار ديگر تاكيد كرد كه هيچ جاي ايران نيست كه در غم مردم كرمانشاه شريك نباشد و گفت: «براي درمان، مسكن، امنيت و تامين نيازمندي‌هاي فوري مردم مناطق زلزله زده و كاستن از آلام آنان بايد همه توان و قدرت خود را به‌كار بگيريم و تلاش كنيم تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن، خسارت‌هاي ناشي از اين حادثه را جبران كنيم.» روحاني بار ديگر به بحث آوار شدن مسكن‌هاي ساخت برخي تعاوني‌ها اشاره كرد و گفت: «اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از اين است كه ما بخواهيم براي آنها مسكن ايجاد كنيم.»

رييس‌جمهوري همچنين در اين نشست از بانك‌ها خواست كه براي ارايه وام‌هاي بلندمدت به آسيب‌ديدگان فعال شوند و البته تاكيد كرد: «اقداماتي نظير ساخت مدرسه، ‌بيمارستان، راه و تامين برق و آب بر عهده دولت است كه دولت نيز تلاش مي‌كند اين اقدامات را هر چه سريع‌تر انجام دهد.»

روحاني وقوع بلاياي طبيعي همچون زلزله را آزمايشي از سوي خداي متعال دانست كه در آن كمبودها و كاستي‌‌هاي موجود مشخص مي‌شود و امروز مديريت مسوولان در بخش‌هاي مختلف در معرض امتحان و آزمايش قرار گرفته است. در اين حال تاكيد كرد كه در زمان رخداد اينگونه حوادث طبيعي نبايد به دنبال ريشه‌هاي وقوع اتفاق بگرديم، چرا كه بر همه آن دلايل واقف نيستيم.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه همه بخش‌ها و مسوولان براي كمك به مردم و انجام فعاليت‌هاي مربوط به خود نياز به امنيت دارند، گفت: تقويت مديريت صحيح بحران، نياز ملي است و ما بايد حوادث امنيتي در مسير كمك‌رساني به مردم را به حداقل رسانده و از بين ببريم كه البته به دليل آنكه كشور ما، كشوري حادثه‌خيز است، مسوولان تجارب ارزنده‌اي در مواجهه با حوادث و بلاياي طبيعي دارند.

روحاني با تاكيد بر ضرورت مديريت بحران، تامين امنيت و رفع مشكلات زيربنايي در مناطق زلزله‌زده، خاطرنشان كرد: «امروز در ميان مردم مناطق زلزله‌زده، سخنان و خواسته‌هاي آنها را شنيديم كه عمدتا در راستاي تامين نيازهاي اوليه، رسيدگي به مجروحان و جبران خسارت‌ها بود و حق طبيعي مردم آسيب ديده رسيدگي به نيازهاي آنان، اسكان موقت و كمك به بازسازي منازل است.» در همين راستا رييس‌جمهوري به استاندار كرمانشاه دستور داد تا روند كمك‌رساني و همچنين تامين امنيت به مردم آسيب‌ديده را تسريع بخشيده و با جديت دنبال كند.

در اين جلسه همچنين روحاني از طرح پيشنهادات بنياد مسكن انقلاب در راستاي كمك به مردم و بازسازي مناطق آسيب‌ديده در جلسه هيات دولت روز چهارشنبه خبر داد و گفت: «اگر مردم مي‌خواهند در كنار خانه‌هاي خود چادر نصب كنند، نبايد مانع آنها شويم و حتما ايجاد اردوگاه در محلي غير از كنار منازل مردم درست نيست.» همچنين بر اساس آنچه در جلسه ستاد بحران استان كرمانشاه مطرح شد دولت براي اسكان موقت آسيب‌ديدگان در ماه‌هايي كه بازسازي منازل آنها به طول مي‌انجامد كمك بلاعوض در نظر خواهد گرفت تا با اين روش كار به مردم واگذار شود كه به توصيف رييس‌جمهوري به هر ميزان كه كار را به مردم واگذار كنيم، آنها خودشان اقدامات را بهتر، زودتر، ارزان‌تر و دقيق‌تر انجام خواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون