سازندگان پلتفرم جديد ايران خودرو گردهم آمدند
گام مهم ايرانخودرو در تحول خودروسازي كشور
دستاوردهاي گروه صنعتي ايران خودرو در سال96 را ميتوان گام مهم تحول در خودروسازي كشور به شمار آورد؛ چه آنكه در اين سال نخستين و مهمترين قرارداد بينالمللي صنعت خودرو ايران با برندهاي معتبر براي طراحي پلتفرم به مرحله اجرا رسيد و همكاري ايرانخودرو با سازندگان طراز اول جهاني به صورت رسمي آغاز شد.
اجراي قرارداد و تفاهمنامه بينالمللي ايران خودرو با طراحان و صنعت گران معتبر جهاني براساس برنامه زمانبندي و شرح وظايف طرفين قرارداد آغاز شد. اين پروژه با مشاركت و همكاري شركتهاي مطرح جهاني مانند پينين فاريناي ايتاليا، هيوندايي پاورتك كره جنوبي و ماهله آلمان درحال اجراست. به منظور تحقق اهداف در بخش طراحي پلتفرم و توسعه محصول، نخستين نشست مشترك سازندگان پلتفرم جديد با عنوان
«Early Supplier Involvement» با حضور نمايندگاني از شركت پينين فارينا و نمايندگان شركتهاي طراح و سازندگان داخلي و خارجي در روزهاي ابتدايي آبانماه در محل سالن اجتماعات ساپكو برگزار شد. در اين نشست كه نمايندگان و مديران ارشد طراحان جهاني و بيش از 80 سازنده توانمند داخلي در آن حضور داشتند، وضعيت اجراي قرارداد بررسي و گزارشي از برنامههاي آينده تا زمان عرضه پلتفرم و محصولات جديد ارايه شد. اين نشست فرصتي مناسب براي ايران خودرو و شركت پينين فارينا بود تا به تمامي تامينكنندگان داخلي و خارجي علاقهمند، اهداف فني و برنامه زماني پروژه پلتفرم جديد ايرانخودرو را معرفي كنند.
نقش مهم زنجيره تامين
مديرعامل ساپكو نخستين سخنران اين نشست بود. وي درباره طرفهاي قرارداد طراحي پلتفرم جديد ايرانخودرو گفت: پينين فارينا از شركتهاي مطرح در بخش طراحي خودرو، هيوندايي پاورتك كره در طراحي و توليد گيربكس اتوماتيك و ماهله آلمان در طراحي موتور خودرو از شركاي اصلي ايرانخودرو در پروژه طراحي پلتفرم جديد هستند كه با همراهي سازندگان بنام خارجي و بيش از 100 سازنده داخلي، مسووليت اجراي پروژه پلتفرم جديد ايرانخودرو را برعهده دارند. حسين نجاري هدف پروژه طراحي پلتفرم جديد را ارتقاي نام ايران خودرو در بازارهاي بينالمللي دانست و ضمن وسيع خواندن طيف آن از مرحله مفهومي و كانسپت تا توليد انبوه خودرو گفت: طراحي، مهندسي، اجرا، توليد و ارزيابي در طيف اجراي اين پروژه قرار دارند. نجاري افزود: شركت ايتاليايي پينين فارينا طراحي پلتفرم ماژولار براي خودروهايي در كلاسهاي سدان، هاچ بك، كراس اوور و وانت را برعهده خواهد داشت و شركت ماهله نيز طراحي پيشرانه با احتراق بنزيني را انجام خواهد داد. مديرپروژه طراحي پلتفرم جديد ايرانخودرو تاكيد كرد: محصولات در دو بخش مشخصات سطح بالا و معمولي طراحي خواهد شد كه پيشرانه محصولات در هر دوبخش موتور سه سيلندر توربو شارژ است. وي ادامه داد: پروژههاي صنعتيسازي نيز همزمان در بخشهاي بدنهسازي، پرس، مونتاژ و... درحال انجام است. مديرعامل ساپكو زمان عرضه نخستين محصول اين همكاري را دو سال و نيم آينده اعلام كرد و گفت: قيمت محصولات در دو بخش سطح بالا و معمولي رقابتي خواهد بود. وي صادرات 30 درصدي و بوميسازي بيش از 70 درصد قطعات و مجموعهها را از ديگر اهداف پروژه عنوان كرد و گفت: در صورت تحقق اهداف داخليسازي، قيمت محصول، رقابتي خواهد بود. وي همكاري سازندگان در اجراي پروژه را مهم توصيف كرد و گفت: درحال حاضر بيش از 600 سازنده و توليدكننده داخلي با ساپكو همكاري ميكنند و در بخشهاي مختلف مجموعهها و قطعات را در اختيار ايران خودرو قرار ميدهند.
توليد موتور بسيار كممصرف
عضو هياتمديره شركت ماهله آلمان نيز در اين نشست با بيان اينكه همكاري ما با ايران خودرو در مسير پيشرفت و توسعه قرار دارد، گفت: يكي از پروژههاي مشترك ايران خودرو و ماهله توليد يك نمونه پيشرانه ٣سيلندر است كه بسيار كم مصرف خواهد بود.مارتين برگر اظهار كرد: افزايش استانداردهاي پيشرانهها و رفتن به سمت هيبريديها پرهزينه است و به همين دليل از نمونههاي سادهتر شروع كرديم؛ ضمن اينكه ماهله در بخش سي.ان.جي ما هم تجربيات زيادي دارد. برگر در ادامه ضمن اشاره به پتانسيلهاي همكاري با ايران خودرو گفت: شركت ما در بخش پيشرانه كنسرسيوم طراحي و توليد پلتفرم جديد ايران خودرو فعاليت ميكند و با توجه به پتانسيلهاي موجود اطمينان داريم كه اين همكاري چند مليتي نتيجه بسيار خوبي به همراه خواهد داشت. وي افزود: ميدانيم كه در سالهاي آينده برقيسازي و رانندگي اتوماتيك تا سال٢٠٣٠ و بعد از آن تقش مهمي در صنعت خودرو جهان خواهد داشت؛ از اين رو بايد فناوريهايي را به كار بگيريم كه در سال ٢٠٣٠ شيب استفاده از پيشرانههاي درونسوز كمتر شود.
آماده همكاري با قطعهسازان معتبر جهاني
دبير انجمن قطعهسازان كشور، ديگر سخنران اين نشست بود. وي گفت: نخستين تجربه همكاري قطعهسازان با شركاي جهاني در شركت ايكاپ بوده كه با ارزيابي دقيق 200 واحد قطعهسازي از سوي پژو، در نهايت 100 قطعهساز در كنار ايكاپ همكاريهاي خود را با قطعهسازان جهاني آغاز كردهاند.رضا رضايي با اعلام آماده بودن قالبها براي ساخت قطعات و مجموعههاي محصولات ايكاپ اظهار كرد: قطعهسازان آمادگي دارند تا ميزان داخليسازي قطعات در خودروهاي 2008، 208 و 301 را به 70 درصد برسانند. وي با بيان اينكه مديريت هوشمند در ايرانخودرو باعث شد كشور در شرايط سخت اقتصادي تحولات عظيمي را در صنعت خودرو و قطعهسازي تجربه كند، افزود: درحال حاضر 1200 قطعهساز به توليد قطعات مورد نياز خودروسازان مشغول هستند كه از اين تعداد 550 واحد عضو انجمن و داراي برند و شناسنامه هستند.
رضايي افزود: صنعت قطعهسازي و انجمن قطعهسازان در اوايل دهه90 براساس استراتژي توسعه صنعت و با حمايت خودروسازان و دولت شكل گرفت و با حمايتهاي خودروسازان مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت. وي با اشاره به ظرفيت فعلي قطعهسازان گفت: هماكنون بيش از 270 هزار نيرو در قطعهسازي كشور مشغول به كار هستند و ميزان دارايي ثابت قطعهسازان با گردش مالي 5 ميليارد دلار، 4 ميليارد دلار برآورد ميشود. رييس انجمن قطعهسازان كشور ضمن اشاره به تصميم درست و بجا در استفاده از توان قطعهسازان داخلي در مشاركتهاي بينالمللي در توليد خودرو گفت: قطعهسازان بزرگ و توانمند داخلي آمادگي دارند تا با ايجاد شركتهاي جوينتونچر يا شكلهاي ديگري از همكاري، با قطعهسازان بزرگ جهاني مشاركت كنند و موجب فناوري در اين بخش شوند.
توليد خودروهاي مختلف روي پلتفرم جديد
نماينده مديرعامل شركت پينين فارينا ايتاليا به عنوان يكي از طرفهاي اصلي قرارداد، پروژه اين شركت در همكاري با ايران خودرو را طراحي پلتفرم آينده اين خودروساز اعلام كرد و گفت: طراحي و توسعه خودروها و موتورهاي احتراق داخلي با همكاري ديگر شركتهاي حاضر در اين كنسرسيوم از جمله فعاليتهاي ما خواهد بود. جينو موزاكو اظهار كرد: استراتژي اصلي ما سبك جديدي دارد كه تنها شامل طراحي يك خودرو نميشود و مباحثي مثل مصرف سوخت، رقابتي بودن، ايمني و محيط زيست را نيز در نظر دارد. وي گفت: توليد خودرو در كلاسهاي مختلف هاچبك، سدان، كراس اوور و اس. يو. وي روي اين پلتفرم پيشبيني شده است؛ ضمن اينكه توليد خودروهاي هيبريدي و الكتريكي نيز در اين كنسرسيوم موردنظر قرار گرفته است. موزاكو در ادامه ضمن معرفي شركت پينين فارينا گفت: شركت ما يك شركت طراحي و مهندسي است كه محصولاتي مثل فراري از جمله خودروهايي هستند كه توسط اين شركت طراحي ميشوند.
زيرساختهاي مطلوب، عامل مهم سرمايهگذاري
ديگر سخنران نشست سازندگان پلتفرم جديد ايرانخودرو، معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايرانخودرو بود. وي گفت: با اجراي پروژه طراحي پلتفرم جديد ايران خودرو و عرضه محصولات جديد، سهم بازار افزايش يافته و اهداف صادراتي نيز محقق ميشود. كامران سپهري با اشاره به رشد اقتصادي ايران در شرايط لغو تحريمهاي بينالمللي گفت: زيرساختهاي موجود در ايران نسبت به كشورهاي منطقه در شرايط مطلوبي قرار دارد، نيروي انساني جوان در دسترس با سطح دانش و تخصص مناسب نيز يكي از مزاياي سرمايهگذاري به شمار ميرود. وي افزود: ايران با جمعيت 84 ميليوني خود تقاضاي بالايي براي خودرو در آينده خواهد داشت كه اين فرصت و مزيتي است كه سرمايهگذاران به آن توجه دارند.
سپهري به ميزان بالاي فروش خودرو در بازار ايران اشاره كرد و گفت: در سال 2016 با فروش يك ميليون و نيم خودرو رتبه 13 فروش از آن بازار ايران بوده است كه پيشبيني ميشود با عرضه محصولات متنوع در آينده اين رتبه ارتقا يابد.