• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3955 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان

آيا جام‌جهاني روسيه كم‌اعتبارترين جام تاريخ است؟

پايان ايتاليا

شيوا آبا

 

«پايان؛ ايتاليا پس از 60 سال به جام جهاني راه نيافت» تيتري بدون ادا اطوار از پرفروش‌ترين روزنامه ورزشي ايتاليا؛ گاتزتا دلو اسپورت. يك روز پس از ناكامي تاريخي آتزوري در راه رسيدن به جام‌جهاني. ايتاليا دوشنبه‌شب در يك بازي تلخ، با سوئد به تساوي بدون گل رسيد تا باتوجه به شكست در ديدار رفت، از صعود به روسيه باز بماند. اتفاقي كه آخرين بار در سال 1958 رخ داده بود. ايتاليا در مجموع دوبازي، يعني در 180 دقيقه، هرگز موفق به گشودن دروازه سوئد نشد. سوئدي كه اين روزها تيم متوسطي به نظر مي‌رسد و بدون حضور ستاره‌اش زلاتان ايبراهيموويچ، جاه‌طلبي هميشگي را ندارد. با اين همه همين سوئد باعث عدم صعود دو تيم بزرگ به جام‌جهاني شده؛ هلند و ايتاليا. زردهاي اسكانديناويايي در مرحله گروهي، بالاتر از هلند قرار گرفتند تا نارنجي‌ها حتي به پلي‌آف هم نرسند. سوئد سپس در پلي‌آف با ايتاليا رو‌به رو شد و باعث حذف يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي تاريخ جام‌جهاني شد. اما حذف ايتاليا چه دلايلي دارد؟
به دنبال مقصر
در ايتاليا نسبتا همه موافقند كه ونتورا بايد از تيم ملي ايتاليا برود. گرچه خودش بعد از بازي حتي راضي به عذرخواهي هم نبود و به زور خبرنگاران اين واژه را به زبان آورد: «عذرخواتي براي نتيجه؟ البته از آنها بابت نتيجه عذرخواهي مي‌كنم؛ اما نه به خاطر تلاش‌مان و كار سختي كه متحمل شديم. البته مي‌دانم كه در اين مواقع، نتيجه مهم‌ترين مساله است. بازي امشب نشان داد كه در تيم ملي همه‌چيز سر جاي خودش است؛ تنها كاري كه از دستم بر مي‌آيد اين است كه به خاطر نتيجه از مردم عذرخواهي كنم. تلاش خود را كرديم و فقط به خاطر نتيجه عذرخواهي مي‌كنم!»رسانه‌هاي ايتاليايي‌ها حتي دقايقي بعد از تساوي دلسردكننده در ميلان خبر از استعفاي آقاي سرمربي دادند. اما ظاهرا او هنوز استعفا نداده. خودش در كنفرانس خبري پس از بازي گفت: «استعفا نداده‌ام چون هنوز با رييس فدراسيون صحبت نكرده‌ام. اين يك نتيجه سنگين و غيرقابل هضم است. باعث افتخارم است كه بخشي از اين گروه در آتزوري بودم؛ باعث افتخارم است كه با اين قهرمانان و برخي ديگر كه اميدوارم در آينده تبديل به قهرماناني بزرگ شوند؛ كار كردم. به‌شدت نا اميد هستم چون امشب دوباره فهميدم كه تيم ملي براي اين مردم چه معنا و مفهومي دارد. بايد همه مسائل را به طور دقيق ارزيابي كنم. با مسوولان فدراسيون ملاقاتي خواهم داشت و صحبت خواهيم كرد. با همان راه و روش هميشگي، با يكديگر به گفت‌وگو مي‌نشينيم. اين مساله چيزي است كه به كارلو تاوكيو و كل فدراسيون مربوط مي‌شود.» به نظر حق با ونتوراست. مشكل تنها به او بر‌نمي‌گردد. همين‌طور كه ديروز روزنامه كوريه‌ره دلو اسپورت، دومين روزنامه پرفروش ورزشي در ايتاليا نوشته بود: «ونتورا مي‌رود اما تنها او مقصر نيست.» در ايتاليا خيلي‌ها مي‌گويند سران فدراسيون به خاطر به كار گماردن اين مربي كه تا پيش از اين در تيم درجه تورينو فعاليت مي‌كرده غيرمنطقي بوده. به قول يكي از سايت‌هاي وطني: «فدراسيونِ بد، همه جاي جهان قرباني مي‌گيرد.» قطعا اين شكست تاريخي نه تنها باعث رفتن سرمربي تيم خواهد شد، بلكه ممكن است فدراسيون فوتبال ايتاليا را هم دستخوش تغييرات كند.
خداحافظي با جانلوييجي بوفون
اگر اهل دنبال كردن فوتبال باشيد حتما مي‌دانيد كه بوفون پس از عدم راهيابي به جام جهاني 2018 از فوتبال ملي خداحافظي كرد. او 20 سال پيش براي نخستين بار در رقابت‌هاي پلي‌آف انتخابي جام جهاني و در روسيه پيراهن ايتاليا را به تن كرد و حالا 2 دهه بعد از آن روزها در همان رقابت‌هاي پلي‌آف انتخابي جام‌جهاني از فوتبال ملي خداحافظي كرد. او اين‌بار نتوانست به روسيه برسد و قطعا در دلش غم بزرگي را حمل مي‌كند. گرچه در مصاحبه احساسي و پر از اشكش پس از بازي گفت: «براي خودم متاسف نيستم، براي فوتبال ايتاليا متاسف هستم، ما در جايي شكست خورديم كه روي سطح اجتماعي هم تاثير مي‌گذارد. قطعا از اينگونه پايان پشيمان خواهم بود. كساني كه در اين تيم بازي مي‌كردند، مي‌دانستند كه اين بازي‌ها تا چه اندازه مشكل خواهد بود، نتوانستيم به بهترين شكل خودمان را در بازي نشان دهيم. فاقد آرامش براي گلزني بوديم. پلي‌آف‌ها با اين حوادث و جزييات سرنوشتش مشخص خواهد شد و همه‌چيز برخلاف ميل ما پيش رفت، اما وقتي مقصر هستيد، متوجه خواهيد شد.» با اين همه بوفون كه حالا سيل پيام‌ها براي همدردي با او از سرتاسر جهان شنيده مي‌شود، به آينده فوتبال ايتاليا خوشبين است: «ما غرور، قدرت و سماجت داريم، ما مي‌دانيم چگونه دوباره بلند شويم و هميشه هم اين كار را كرده‌ايم. من تيم ملي ايتاليا را در شرايطي ترك مي‌كنم كه مي‌دانم اين تيم مي‌تواند خودش را نشان دهد.»
روسيه؛ كم‌‌اعتبارترين جام‌جهاني تاريخ؟
ديروز نه‌تنها روزنامه ايتاليايي، بلكه تمامي روزنامه‌هاي ورزشي دنيا خبر يك يا دوي خود را به موضوع ناكامي ايتاليا اختصاص داده بودند. ماركا نوشته بود: «باورنكردني؛ جام جهاني بدون ايتاليا» روزنامه تلگراف انگليس هم تيتر زد: «قلب هواداران ايتاليايي شكست.» ايتاليا البته تنها تيم بزرگي نيست كه تابستان سال گذشته در روسيه حضور ندارد. پيش از اين هلند با آن همه بازيكن و هوادار از رسيدن به جام‌جهاني بازمانده بود. آنها كه صاحب يكي از مكتب‌هاي اصلي فوتبال هستند بايد مثل ايتاليا از خانه‌هاي‌شان نظاره‌گر مهم‌ترين رخداد فوتبالي سال 2018 باشند. در قاره امريكا هم تيم شيلي با آن همه بازيكن بنام از صعود بازماند. آن هم در شرايطي كه آنها در دو دوره اخير جام‌ملت‌هاي امريكاي جنوبي قهرمان شده بودند! در امريكاي شمالي هم بعد از سال‌ها تيم ايالات متحده با آن همه سرمايه‌گذاري نتوانست كاري از پيش ببرد. در آفريقا هم كامرون قهرمان اخير اين قاره جواز حضور در جام‌جهاني را دريافت نكرد تا اين سوال براي خيلي‌ها به وجود بيايد كه آيا جام‌جهاني روسيه، كم‌اعتبارترين جام‌جهاني چند سال اخير است؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون