• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3964 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر

گزارش صد روزه رييس‌جمهور

دولت در اتاق شيشه‌اي

حسن روحاني سه‌شنبه‌شب با حضور در صدا و سيما گزارشي از عملكرد 100 روزه دولت دوازدهم ارايه كرد. حسن روحاني سخنانش را با حادثه كرمانشاه آغاز و با يادآوري ايام انتخابات و شعارهاي انتخاباتي‌اش پايان داد. گرچه روحاني در بخش اندكي از اين گفت‌وگوي يك ساعت و نيمه به سياست داخلي پرداخت اما تاكيد كرد كه وعده‌هايش را فراموش نكرده است و آنها را دنبال خواهد كرد.
روحاني با تاكيد بر اينكه هيج يك از وعده‌هاي اعلامي را فراموش نكرده و آنها را دنبال خواهد كرد، گفت: «اينكه برخي فكر مي‌كنند ما در موعد انتخابات براي جذب و جلب آرا، شعارهايي مطرح كرديم و اما امروز دنبال آن نيستيم، درست نيست چراكه اجراي آن وعده‌ها را در ضمن مصوبات دولت و برنامه‌ريزي‌ها دنبال كرده‌‌ام.»
رييس دولت دوازدهم همچنين تلويحا به شعاري اشاره كرد كه در ايام انتخابات مدعي بود براي تحقق آن به رايي بالاتر از راي 50 درصدي نياز دارد. او در اين مورد توضيح داد: ‌«برخي وعده‌ها كه در شعارهاي انتخاباتي مردم مطرح مي‌شد يا برخي وعده‌ها كه ما آن را مطرح كرديم نياز به هماهنگي بيشتر ميان تمام اركان حكومت دارد كه آنها را نيز دنبال كرده و مي‌كنم. برخي از وعده‌ها را شاهد هستيد كه فضاهايي ايجاد شده هر چند كه بطور كامل نبوده است.»
روحاني همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي به ويژه بنگاه‌هاي اقتصادي نيروهاي مسلح اشاره كرد و توضيح داد: «يكي از هدف‌هاي ما در دولت دوازدهم اين است كه بنگاه‌هاي اقتصادي به مردم واگذار شود و من فكر مي‌كنم غير از دولت بقيه آنهايي كه بخش‌هاي عمومي غيردولتي يا نيروهاي مسلح هستند آنها نيز بايد واگذار كنند، در اين زمينه در اين دولت يكي دوبار با رهبر معظم انقلاب صحبت كردم، ايشان كاملا موافق است تا همه اينها به مردم واگذار شود.»
روحاني در اين گفت‌وگو به زلزله اخير كرمانشاه اشاره كرد و از صدا و سيما خواست: «در زلزله اخير ستاد بحران و هلال احمر به خوبي فعال بود مشكلات فراوان است اما به نسبت خوب عمل شد. خوب است صدا و سيما خدمات دولت و مردم را به مقايسه بگذارد. به نظر من اين‌بار بيشتر از هميشه فعالانه عمل شد.»
روحاني با تاكيد بر اينكه بناي ما افزايش يارانه نقدي نيست، گفت: «ما در بخش‌هايي يارانه را افزايش داديم اما نه به عنوان اينكه يارانه نقدي به مردم بدهيم.»
وي با بيان اينكه در مساله يارانه با مجلس مشورت مي‌كنيم و اگر مجلس تكليفي كرد آن را انجام مي‌دهيم، يادآور شد: «هر سال وضع ما نسبت به صندوق‌ها بدتر مي‌شود. سال آينده ۵۰ هزار ميليارد به صندوق‌هاي بازنشستگي كمك مي‌كنيم؛ هم به صندوق تامين اجتماعي و هم صندوق بازنشستگي البته وضع صندوق‌هاي نيروهاي مسلح بدتر است.»
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه برنامه دولت اين نيست كه از طريق افزايش نرخ ارز درآمد كسب كند، اظهار كرد: «در بازار اقتصاد هر كالا نرخ‌هايي دارد، اما اينكه نرخ ارز را بالا ببريم تا در آمد داشته باشيم درست نيست؛ مثلا مردم مي‌گويند اينها همه كار دولت است كه درآمد زايي كند و بايد بگويم صحيح نيست. ما نرخ ارز را متعادل نگه داشته‌ايم. مردم نبايد نگران باشند كه يك نوسان شديدي در نرخ ارز ايجاد خواهد شد.»
روحاني درباره تركيب كابينه دوازدهم گفت: «قول من به مردم اين بود دولت دوازدهم مثل دولت يازدهم حزبي نباشد و فراجناحي باشد و بر مبناي شايستگي‌ها وزرا را انتخاب كنيم. بايد اختلافات را كم كنيم و همه دركنار هم باشيم. در دوره زماني من به اين نكته بيش‌از پيش تاكيد دارم. اين وحدت انسجام و توازن بين قوا براي ما بسيار مهم است. تلاش من در دولت دوازدهم براي مذاكره و همكاري با دو قوه و نيروهاي مسلح بيشتر است و به وحدت بيشتر نيازداريم.»
رييس‌جمهور با بيان اينكه من قول دادم زن‌ها فضاي كار بيشتري داشته باشند، گفت: «اشتغال زنان در دولت قبل منفي بود؛ در دولت يازدهم اين حضور پررنگ بود. از مجموع شغل‌هايي كه درسال ايجاد مي‌شود ۳۰۷ هزار اشتغال در سال بطور متوسط مختص خانم‌ها بود يعني نصف اشتغال اختصاص به بانوان دارد.»
روحاني همچنين گفت: « تصميم ما در دولت يازدهم هم براي اجراي حقوق شهروندي و هم مبارزه با فساد اين است كه همه دولت در اتاق شيشه‌اي قرار گيرد و حتي برنامه‌ريزي كنيم از زماني كه طرحي را تخصيص اعتبار كرده تا زماني كه اعتبار را پرداخت كرده و چگونه هزينه شده، در معرض ديد مردم باشد.»
رييس دولت دوازدهم يادآور شد: رسانه‌ها بايد در زمينه اطلاع‌رساني و نقد تلاش كنند. وعده‌اي كه به مردم دادم اين بود كه رفتارم جناحي نبوده و فراجناحي عمل كنم و ثانيا آزادي در جامعه بيشتر باشد و مردم بتوانند انتقاد كنند. انتقاد، تخريب نيست.
او بر لزوم باز شدن فضاي دانشگاه‌ها تاكيد كرد و گفت: نمي‌توان دانشگاه را محصور در افكار يا سياست‌هاي خاصي كرد. دانشجويان هم بايد وارد بحث سياسي، اجتماعي شوند و هم آزادي عمل داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون