• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3969 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ آذر

الياس حضرتي در مراسم بزرگداشت روز دانشجو :

رقبا مي خواهند ما راه افراط را طي كنيم

الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس كه سخنران مراسم روز دانشجوي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي بود با بيان اينكه «كساني كه منشأ تحول در زندگي بشريت و رخدادهاي مهم شدند كساني بودند كه در تمام مراحل زندگي درد و رنج كشيدند، زندان‌ها رفتند، شكنجه‌ها شدند و محدوديت‌ها و محروميت‌ها چشيدند»، گفت: «اگر زندگي رهبران تحولات جهان را بررسي كنيد كسي را پيدا نمي‌كنيد كه در آسايش بزرگ شده باشد. حتي اگر كسي هم در رفاه بوده باشد، دغدغه فكري داشته و از اين جهت آرامش نداشته است.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس دهم با مذمت آن دسته از دانشجوياني كه بي‌تفاوت نسبت به اوضاع كشور هستند و با بيان اينكه «برخي هستند كه راه بي‌تفاوتي را انتخاب كرده‌اند، كاري به مسائل ندارند، حتي دغدغه علمي هم ندارند و فقط دنبال گرفتن مدرك براي اين هستند كه در اداره‌اي مشغول به كار شوند»، گفت: «در مقابل هم تعدادي ولو در اقليت هستند كه روز دانشجو افرادي را براي سخنراني دعوت مي‌كنند يا نشريه مي‌گيرند و در اين مسير به چالش مي‌افتند و حتي ممكن است گرفتار شوند و نشريه آنها متوقف شود يا به كميته انضباطي بروند، زنداني شوند و محروميت تحصيلي پيدا كنند اما با همه اينها دست از فعاليت نمي‌كشند، چون احساس مي‌كنند اگر اين كار را نكنند به تعهدي كه در روز الست با خداي خود بستند متعهد نماندند.»

او با بيان اينكه «طبيعي است كه انسان عدالت‌طلب و آرمانگرا رنج هم بكشد»، افزود: «ما اصلاح‌طلبان انتظار نداريم كه زير پاي ما فرش قرمز پهن كنند.»

توصيه دانشجويان به فعاليت سياسي

با حفظ اعتدال

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با توصيه دانشجويان به فعاليت سياسي با حفظ اعتدال گفت: «بايد در مسيري كه در آن حركت مي‌كنيم متفكرانه و صبورانه قدم‌برداريم. عوامل و موانع زيادي وجود دارد اما بايد اعتدال را هميشه رعايت كرد. من به شما به عنوان كسي كه سال‌ها فعاليت سياسي داشته و رسانه دارد مي‌گويم كه رقباي ما دل‌شان مي‌خواهد ما راه افراط را برويم چون با افراط‌گرايان به راحتي مي‌توانند برخورد كنند. كسي كه صبور است و با مقاومت و پايداري حركت معقول و معتدل دارد خار چشم اينهاست و آنها دنبال زدن آن هستند.»

حضرتي با بيان اينكه «دوستاني كه با من آشنايي دارند مي‌دانند كه من اصلاح‌طلب تند نبودم و نخواهم بود و به افراط اعتقاد ندارم» گفت: «ولي شما كيهان را ورق بزنيد مي‌بينيد حجم مطالبي كه عليه الياس حضرتي و روزنامه‌اش مي‌نويسند بسيار بيشتر از ديگران است. چرا؟ چون نمي‌خواهند كسي در مسير اصلاح‌طلبي معتدل حركت كند. دل‌شان مي‌خواهد سريع به سمت افراط برويم تا سريع برخورد كنند؛ بنابراين راه و مسير دشوار است.»

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه سخنان خود اظهار كرد: آن طرفي‌ها كه هر روز براي خاتمي بحران ايجاد مي‌كردند. عده‌اي هم اين طرف تحمل‌شان لبريز شده بود و مي‌گفتند بايد از خاتمي عبور كنيم. خوب عبور كرديم نتيجه‌اش چه شد؟ نتيجه‌اش شد احمدي‌نژاد. امروز كه اين جا هستم به عنوان عضو اصلي كميسيون اقتصادي مجلس، بايد بگوييم تمامي كساني كه در جايگاه تصميم‌گيري هستند بايد زحمت بكشند تا بتوانند كه رشد اقتصادي را به زمان آقاي خاتمي برسانند. در حالي كه آقاي خاتمي شعار اقتصادي هم نداده بود.

حضرتي اضافه كرد: وقتي به مسائل فكر مي‌كنند و مي‌بينند كه كشور بايد آرامش داشته باشد و مشكلات سياست خارجي حل شود و مشكلات فروش نفت حل بشود، بعد از 8 سال تازه مي‌رسند به سال 76 كه خاتمي مديريت را تحويل داده بود.

بايد به نشريات دانشجوها ميدان بدهيم

نماينده مردم تهران گفت: آنها آنچنان ديوانه شدند كه عقل و منطق را كنار گذاشتند. دوست ما رفته مجوز نشريه بگيرد، به او مي‌گويند چرا اسم نشريه‌ات را دوم خرداد گذاشتي؟ يك ماه دو ماه سه ماه گذشت در نهايت با خردادش موافقت مي‌كنند! اين عقل و منطق و دلسوزي و بشر بودن است؟ مگر دوم خرداد چه اشكالي دارد؟ دوم خرداد جز اين است كه شما عزت پيدا كرديد؟ خاتمي شب و روز نخوابيد، كابينه‌اش و مجلس دست به دست هم دادند تا توليد ناخالص و رشد اقتصادي را به آن اندازه رساندند. الان آرزوي ما آن روزهاست كه براي كشور آبرو و شرف ايجاد كرد.

حضرتي تاكيد كرد: بايد به نشريات دانشجوها ميدان بدهيم. اينجاست كه بايد تمرين صورت گيرد تا سردبير حرفه‌اي اعتماد را اداره كند. در كجا بايد دانشجو تمرين كند؟ رشته روزنامه‌نگاري خوانده از دانشگاه علامه اما نمي‌تواند يك يادداشت بنويسد و بعد مي‌گويد من حاضرم شش ماه براي شما كارآموزي كنم. به نشريات ميدان دهيم.

او گفت: براي اينكه شور انقلابي دانشجويي را حفظ كنيم بايد صبورانه عمل كنيم. وقتي مي‌گويم صبورانه، مي‌دانم شما سختي كشيديد، زندان رفتيد. دوستان خودم در روزنامه اعتماد، روزنامه‌نگاران و حتي گرفتاري يك خانواده را ديده‌ام. چهار نفر را دستگير كردند و گفتند اينها همكار بي‌بي‌سي بوده‌اند. در مقطعي توفان ايجاد كردند كه شبكه وسيع همكاران بي‌بي‌سي را دستگير كرديم اما بعد ديديم هيچي. اينكه مي‌گويم صبور باشيد چون خودم شاهد اين ماجرا بودم.

حضرتي تاكيد كرد: معقولانه حركت كردن مي‌تواند راه را براي آينده باز بگذارد. اگر فكر مي‌كنيم كه بايد مملكت را بسازيم بايد صبورانه حركت كنيم.

نماينده تهران ادامه داد: امام را رها نكنيد. ريشه تحولات ايران و حركت اساسي كه به نتيجه رسيد و از دست استبداد نجات پيدا كرد، امام بود. همه بايد اين راه را برويم. بايد با صبوري اهداف انقلاب را به سر و سامان برسانيم. رمز صحبت من اين است كه بايد تحمل داشته باشيم چون اگر امروز كشور به اينجا رسيد نتيجه تحمل افراد مختلف بوده است. ما هم در حوزه سياسي و دانشجويي بايد صبور باشيم اما نه به اين معنا كه سكوت كنيم و سكون داشته باشيم بلكه بايد حركت كنيم و در مقابل مشكلات نهراسيم تا بتوانيم مسائل را در جهت برنامه‌هاي خود پيش ببريم.

عضو فراكسيون اميد مجلس در ادامه سخنراني خود در جمع دانشجويان اظهار كرد: درباره آقاي روحاني اصلاح‌طلبان يك استراتژي تعيين كردند و نه يك تاكتيك. در سال 92 بعد از 88 به خاطر فشارهاي سنگين و فضاي امنيتي كه بود بايد جلو مي‌آمديم و به حداقل‌ها در حوزه سياست راضي مي‌شديم تا بتوانيم فضا را باز كنيم. بايد ميدان را براي فعاليت اصلاح‌طلبان باز مي‌كرديم تا از حالت فريز خارج شود. بنابراين به حداكثر فكر نكرديم و به حداقل‌ها راضي شديم تا بتوانيم در صحنه حاضر شويم.

وي افزود: از بين روحاني و عارف بر اساس نظرسنجي و صحبت‌ها جمع‌بندي بر اين شد كه عارف فداكاري كند و كنار برود. اين فداكاري موضوع كمي نبود. چون آقاي عارف ستاد تشكيل داده بود سفر رفته بود و اين كار كمي نبود كه انصراف داد. شجاعت مي‌خواست كه آقاي عارف از خود نشان داد. عارف دلسوزانه و متعهدانه كنار رفت و استراتژي اصلاح‌طلبان حمايت از روحاني شد. استراتژي اين بود كه فرد تندرويي مانند احمدي‌نژاد نيايد و جلوي تخريب منابع اقتصادي و سياسي گرفته شود. لذا پشت روحاني قرار گرفتيم. او را مي‌شناختيم و روحيات او مشخص بود. ضعف و قوت‌هاي او را مي‌شناختيم و با همه اينها از ايشان حمايت كرديم.

حضرتي تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان معامله و ائتلاف نكردند بلكه از ايشان حمايت كردند. از ايشان توقع ويژه شخصي و حزبي نداريم. توقع ملي داريم. چهار سال گذشت و الان هم بر اين اساس و بر اساس همان استراتژي قبلي اصلاح‌طلبان از ايشان حمايت مي‌كنند. در اين دور انتظار مي‌رفت كه روحاني
20 درصد دوز اصلاح‌طلبي كابينه و همكارانش را بيشتر كند كه نه تنها نتوانست بالا ببرد، بلكه پايين هم آورد. نماينده مردم تهران ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان با اين تحليل كه روحاني اين تغيير پايين آوردن فتيله اصلاح‌طلبي را در خدمت يك هماهنگي قوايي قرار داده و وضعيت و شرايط كشور به گونه‌اي است كه براي جلوگيري از عميق‌تر شدن شكاف اين فتيله را پايين آورده، اين مساله را پذيرفتيم كه نتيجه آن در دراز مدت به نفع كشور است. اگر اين باشد باز ما دعوا بر شخص نداريم اما روحاني در رويكردها بايد دفاع كند.

هماهنگي بين‌ قوا اگر به سكوت و زمان‌گذشتن بگذرد، فايده‌اي ندارد

حضرتي گفت: واقعيت‌هاي كشور يك مكعب چند‌ضلعي است. شما بايد جوانب مختلف را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد اين راه را ادامه دهيد. منتها حرفي كه امروز با روحاني داريم اين است كه حالا كه 20 درصد دوز اصلاح‌طلبي را بالا نبردي، اين مساله بايد منجر به هماهنگي بين قوا شود كه اين هماهنگي خود مقدمه‌اي است براي چند كار اساسي شامل اقتصاد، سياست خارجي و سياست داخلي.

او اضافه كرد: اگر قرار باشد اين هماهنگي به سكوت و زمان گذشتن بگذرد فايده‌اي ندارد. اگر هماهنگي بين قوا و نهادهاي مختلف منجر به كار‌هاي اصولي و اساسي و زيربنايي و باز شدن گره‌هاي اساسي نشود فايده ندارد. ضمن اينكه از برخي كارها گله داريم اما استراتژي ما حمايت از ايشان است.

حضرتي در ادامه در جواب پرسش يكي از دانشجويان مبني بر اينكه چرا شما نخستين هدف خود را رفع حصر قرار داديد، مگر چند نفر از مردم واقعا رفع حصر را مي‌خواهند، گفت: من گفتم يكي از ماموريت‌هاي اصلي كه تعريف كردم اين بود. من 10 تا 12 ماموريت تعريف كردم اما حصر چون باعث شكاف بين ملت شده و شاهد بوديد كه روحاني هر جا براي سخنراني مي‌رفت بيشترين شعارها رفع حصر بود، بايد مورد توجه قرار گيرد.

دلسوزان انقلاب بايد با هم مساله حصر را حل كنند

وي افزود: همه دلسوزان انقلاب بايد دست به دست هم دهيم كه اين مساله را حل كنيم چون حل نشدن آن اتفاق خوبي نيست. دنبال اين نيستيم كه مقصر چه كسي بود ما دنبال حل هستيم. اگر حل شود بخشي از دغدغه بخش عمده‌اي از مردم حل مي‌شود. دومين ماموريت من بحث دانشگاه و دانشجو است. در اين مدت نامه‌نگاري كردم و صحبت‌هايي با روحاني و وزير علوم و رييس دانشگاه آزاد در اين باره داشتم.

اين نماينده مجلس افزود: بحث معيشت فرهنگيان در حال حاضر وضعيت ذلت‌بار است. فضاي آموزش و پرورش و عقب‌ماندگي در مدارس يكي از بحث‌هاي من بوده است. همچنين در تهران هم ماموريت من اين بود كه مسائل و مشكلات تهران را حل كنم. علت اينكه كميسيون اقتصادي را نيز انتخاب كردم اين بود كه مي‌شود در اين كميسيون اشتغال و تورم و... را پيگيري كرد. اينها ماموريت‌هاي مختلف من است. اما رفع حصر دغدغه‌اي است كه مردم به عنوان نخستين سوال از من مي‌پرسند. هر‌جا مي‌روم مردم از من اين را مي‌پرسند.

نماينده مردم تهران تاكيد كرد: محدوديت‌ها كافي است. من در سال 88 منتقد حوادث 88 بودم. من دنبال حل مشكل جمهوري اسلامي هستم و اين معضل ما است و به جمهوري اسلامي خسارت مي‌زند.

او همچنين در ادامه در پاسخ به سوال ديگر دانشجويان درباره ضعف مديريت اقتصادي گفت: دولت و مجلس وظيفه دارند براي توليد و اشتغال تلاش كنند. الان شاهد تصوير زشتي از وضعيت اقتصادي هستيم. بايد امنيت سرمايه‌گذار را تامين كنيم كه در مجلس هم اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. قانون سرمايه‌گذاري اصلاح مي‌شود كه در خدمت تسهيل سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي قرار گيرد تا توليد داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون