• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3975 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر

حركت ارتش سوريه با حمايت ايران به سمت ادلب

گروه جهان| با پايان عمليات ضد داعش در خاك سوريه برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه ارتش سوريه با حمايت نيروهاي ايران كه توسط نيروي هوايي روسيه پشتيباني مي‌شوند اقدام نظامي خود عليه شورشيان و تروريست‌ها را در استان حماي شرقي و استان ادلب در شمال غرب سوريه آغاز كرده است.
به گزارش رويترز و به نقل از مخالفان مسلح در اين مناطق جنگنده‌هاي روسي ده‌ها حمله هوايي در بين روزهاي 9تا11 دسامبر انجام دادند و روستاها و شهرها را در حومه شمال شرقي حما و بخش جنوبي استان ادلب را مورد هدف قرار دادند. گفته مي‌شود تروريست‌هاي تحريرالشام و برخي گروه‌هاي مسلح از جمله ارتش آزاد سوريه كه كنترل اين مناطق را برعهده دارند، اعلام كردند كه ارتش سوريه نيروهاي خود را در نزديكي برخي روستاهاي شمالي حما و همچنين در شهر ريحجان مستقر كرده‌اند؛ نيروهايي كه به نظر مي‌رسد براي يك جنگ سنگين آماده مي‌شوند.
ارتش سوريه به تازگي اعلام كرد كه تعدادي از روستاها كه در مرز استان ادلب بوده را توانسته به تصرف خود در بياورد و شورشيان را مجبور به فرار به داخل استان ادلب كرده است. گفتني است ارتش سوريه پس از پيشروي‌هايي كه از سال 2015 عليه شورشيان آغاز كرد و پس از پيروزي در حلب عملا شورشيان به سمت استان ادلب رانده شدند. از آن زمان تنها استاني كه به طور كامل تحت كنترل شورشيان قرار داشت استان ادلب بود كه عملا تبديل به مركز حضور شورشيان و مخالفان شد. نخستين هدف ارتش سوري بازپس‌گيري فرودگاه نظامي و استراتژيك ابوالظهور بود كه يكي از بزرگ‌ترين فرودگاه‌هاي شمال كشور به شمار مي‌آيد كه در سال 2015به دست شورشيان افتاد. منابع آگاه به خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه اين فرودگاه به‌شدت بمباران شد.
مصطفي باكور، فرمانده شورشي جيش الاعزاز گفت: تحرك‌هاي رژيم در راستاي حمايت از شبه‌نظاميان شيعه‌اي است كه در حال مبارزه با آنها در استان ادلب است. هيات تحريرالشام كه شاخه نظامي القاعده در خاك سوريه محسوب مي‌شود كه مدعي است تمام ارتباطات خود با القاعده را قطع كرده اصلي‌ترين نيروي شورشي در استان به حساب مي‌آيد. در حال حاضر اين نگراني در ميان شهروندان عادي منطقه ادلب به وجود آمده كه به زودي جنگ ميان ارتش سوريه با حمايت روسيه و ايران عليه اين نيروها در ادلب آغاز شده و اين منطقه نيز تبديل به يك ميدان جنگ تمام عيار شود. ادلب استان استراتژيك در مرز با تركيه قرار دارد و از جمله مناطق كاهش تنشي محسوب مي‌شود كه روسيه، ايران و تركيه به دنبال آن بودند.
اما اكنون ادلب تبديل به پناهگاهي براي ده‌ها هزار نفر از شورشيان و تروريست‌ها و حتي غيرنظامياني شده است كه مجبور شده‌اند ساير نقاط غربي سوريه را ترك كنند چرا كه ارتش سوريه به همراه متحدان خود آنها را مجبور به عقب‌نشيني كردند. گفتني است تا سال گذشته ميلادي ادلب يكي از مناطقي بود كه همواره مورد هدف نيروهاي هوايي روسيه و سوريه قرار مي‌گرفت كه بسياري از مواضع شورشيان را از بين برد. اما در طول ماه‌هاي گذشته و توافق بر سر مناطق كاهش تنش تمركز حملات هوايي روسيه برروي مواضع داعش بود.
گفتني است هيات تحريرالشام در حالي كه فشارهايش برروي داعش بود كه بتواند اين نيروي تروريستي از بين ببرد با اين وجود اين گروه تلاش كرد مواضع خود در خاك سوريه ومناطق تحت اختيار مخالفان را تقويت كند. آنها توانستند رشته روستاهايي را در مناطقي از استان ادلب به طور كامل در اختيار گيرند. در اين درگيري‌ها هنوز مشخص نيست كه تركيه چه موضعي را اتخاذ مي‌كند چرا كه به نظر مي‌رسد روسيه و سوريه به دنبال آن هستند كه رضايت تركيه را در اين مسير كسب كنند ولي شورشيان نيز به دنبال آن هستند كه تركيه را راضي كنند كه به روسيه و سوريه اجازه ندهد كه ادلب سرنوشتي مشابه موصل يا حلب پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون