• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3975 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر

آلاباما، انتخابي شگفتي‌ساز

علي انيسي تهراني

در انتخابات ويژه سنا در ايالت آلاباما، نامزدي كه ترامپ از او پشتيباني مي‌كرد باخت تا نخستين برد دموكرات‌ها در بيست سال اخير در ايالت جنوبي آلاباما را رقم بزند. باخت نامزد جمهوريخواه، روي مور، بيش از پيروزي نامزد دموكرات، داگ جونز، اهميت دارد چرا كه نظرات جنجالي مور فضاي انتخابات را به‌شدت دو قطبي كرده بود تا اندازه‌اي كه حتي حزب جمهوريخواه هم از او حمايت بي‌قيد و شرط نمي‌كرد. براي جمهوريخواه‌ها كه حاشيه اكثريت امني نداشتند كار دشوارتر هم شد. حالا جمهوريخواه‌ها فقط يك سناتور بيشتر از دموكرات‌ها دارند. در اين رقابت ويژه بر سر يكي از از دو كرسي ايالت آلاباما در سناي امريكا، سه نكته اساسي قابل توجه است.
 رسانه‌هاي تاثيرگذار
آنچه كار را براي حمايت جمهوريخواه‌ها از روي مور دشوار كرد، گزارش مفصل واشنگتن‌پست، درباره اتهامات جنسي عليه او بود؛ اتهاماتي كه مور همواره تكذيب كرد. بر اساس اين گزارش مور حداقل با چهار دختر زير سن قانوني رابطه جنسي داشته است. موضوع تا اندازه‌اي توجه افكار عمومي را به خود جلب كرد كه ريچارد شلبي هم‌‌حزبي‌ روي مور و ديگر سناتور آلاباما هم به او راي نداد و اين موضوع را به صورت آشكارا بيان كرد.
اگر واشنگتن پست به وظيفه رسانه‌اي خود عمل نمي‌كرد و درباره سوءرفتار جنسي مور گزارش نمي‌داد، احتمالا مور برنده انتخابات بود. آزادي بي‌قيد و شرط مطبوعات كه با متمم اول قانون اساسي امريكا تضمين شده، امكان پرسيدن سخت‌ترين سوالات از ارباب قدرت را فراهم مي‌كند. واشنگتن پست در يك گزارش تحقيقي مفصل توانست اين موضوع كه براي دهه‌هاي پياپي مخفي مانده بود را افشا كند. اين روزنامه‌ كه افشاي رسوايي واترگيت و پايين كشيدن نيكسون از قدرت را در كارنامه‌ دارد، يك‌بار ديگر ثابت كرد كه مي‌تواند در فضاي سياسي امريكا به صورت جدي تاثيرگذار باشد.
رنگ حناي بنن
حمايت استيو بنن، تئوريسين و معمار گفتماني كه ترامپ از آن برخاست، در آلاباما آن قدر كارساز بود كه توانست مور را در انتخابات مقدماتي حزب جمهوريخواه در برابر رقباي خود پيروز كند. بنن كه يك‌ تنه به جنگ ماشين حزبي جمهوريخواه‌ها رفته بود، توانست رقباي مور را در دوره مقدماتي از صحنه خارج كند. مهم‌ترين اين رقبا لوتر استرينج بود كه بعد از خالي شدن اين كرسي سنا توسط فرماندار ايالت آلاباما به اين سمت منصوب شده بود و از حمايت شخص ترامپ هم برخوردار بود. اما همين حمايت استيو بنن در انتخابات ويژه سنا كارساز نبود و يكي از كرسي‌هاي اين ايالت در مجلس سنا را بعد از بيش از بيست سال به دموكرات‌ها داد.
موضوع را بزرگ نكنيم
تحليلگران سياسي هميشه بعد از رويدادهاي مهم سياسي از فرصت استفاده مي‌كنند تا تئوري‌هاي خود را اثبات كنند. اختلاف دو نامزد به اندازه‌اي كم بود، كمتر از دو درصد آرا كه اجازه صادر كردن حكم‌هاي كلي را نمي‌دهد. روي مور در اكثر نظرسنجي‌ها جلو بود اما با توجه به نبود نظرسنجي معتبر در اين انتخابات خاص و با توجه به اينكه شرايط اين انتخابات خارج از دوره متفاوت بود، پيش‌بيني نتيجه دشوار بود. فراموش نكنيم اگر انتخابات ديروز برگزار شده بود يا فردا برگزار مي‌شد با توجه به اين رقابت نزديك مي‌توانست نتيجه ديگري داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون