• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3975 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر

گفت‌وگوي «اعتماد» با بهناز شفيعي به‌ مناسبت سالروز تولد اسطوره استقلال

از محبوبيت ناصر حجازي مي‌ترسيدند

مهدي روزخوش

وقتي به 23 آذرماه هر سال مي‌رسيم همه دوستداران فوتبال به خصوص استقلالي‌ها به ياد ناصر حجازي مي‌افتند؛ اسطوره‌اي كه سال‌ها در تيم آبي‌پوش پايتخت بازي كرد و در راس مربي‌گري اين تيم هم حضور داشت اما در نهايت در خردادماه سال 90 پس از طي كردن دوره بيماري جان به جان آفرين تسليم كرد. ناصر حجازي از سال 1346 در تيم تاج سابق كه بعدا به استقلال تغيير نام داد حضور داشت. او تا سال 1365 براي اين تيم بازي كرد تا اينكه در نهايت از جمع آبي‌پوشان تهراني جدا شد. حجازي البته در دو مقطع هدايت استقلال را بر عهده داشت و در نهايت در سال 86 و براي آخرين بار از تيم محبوبش استقلال بركنار شد. پس از آن براي مدتي از دنياي فوتبال فاصله گرفت تا اينكه به بيماري سرطان دچار شد. او پس از تحمل بيماري خردادماه سال 90 به ديار باقي شتافت. البته اين روزها و با فروش استوك‌هاي قديمي ناصرخان براي كمك به مردم زلزله‌زده كرمانشاه باز هم نام و خاطره اين اسطوره فوتبال در دل هوادارانش زنده شد. حال به بهانه تولد ناصرخان حجازي با همسر او بهناز شفيعي، گفت‌وگويي انجام داديم كه مي‌خوانيد.

سوال اول‌مان درباره فروش استوك‌هاي قديمي ناصرخان حجازي است. شما با فروش يكي از باارزش‌ترين يادگارهاي ناصرخان به مردم زلزله‌زده كرمانشاه كمك كرديد؛ قدم بسيار مهمي بود.

مدت‌ها بود كه صحبت‌هاي زيادي پيرامون فروش يادگاري‌هاي ناصر حجازي مطرح مي‌شد تا از طريق آن بتوانيم كمك‌هايي به مردم نيازمند انجام دهيم. حتي يكي از دوستان به ما گفتند اگر دستكش يا پيراهن ناصر حجازي را داريد مي‌توان با فروش آنها پول خوبي به دست آورد و به قشر ضعيف جامعه كمك كرد اما اين اقلام دست كسي است كه به هيچ عنوان به ما نمي‌دهد. به همين خاطر پس از زلزله‌اي كه در كرمانشاه رخ داد يكي از دوستان خبرنگار با ما تماس گرفت و گفت اگر يادگاري از ناصر باقي مانده به فروش برسانيد تا بتوانيم با پول آن به زلزله‌زدگان كمك كنيم. تنها چيزي كه براي‌مان باقي مانده بود استوك‌هاي ناصر بود كه ما آن را به يك ايراني مقيم انگليس فروختيم و پولش را هم فعلا نگه داشته‌ايم تا با جمع‌آوري مبالغ ديگر بتوانيم به زودي به كرمانشاه سفر كنيم و در آنجا مدرسه‌اي به نام ناصر حجازي بسازيم. فردي هم كه استوك‌ها را خريده به ما گفت مي‌خواهد آنها را به انگلستان ببرد و در شرايطي بسيار ايده‌آل و مناسب از اين يادگاري‌ها مراقبت كند.

ناصرخان حجازي دل پري از اقشار فوتبالي داشت. خيلي‌ها در حق او وفا نكردند. آيا در اين‌گونه مسائل با شما صحبت مي‌كرد؟

ما هميشه با هم درددل مي‌كرديم و درباره موارد زيادي صحبت مي‌كرديم. درباره اين سوال بهتر است بگوييد چه كسي به ناصر حجازي وفا كرد؟ هيچ‌كس به غير از تعداد معدودي از دوستان نزديكش به او وفا نكردند.

خيلي‌ها فقط مي‌خواستند از محبوبيت او سوءاستفاده كنند.

همه به دنبال اين بودند كه اين اسطوره بزرگ فوتبال را به زمين بزنند تا خودشان جايش را بگيرند. خيلي‌ها از محبوبيت ناصر حجازي مي‌ترسيدند و به او حسودي مي‌كردند. بارها و بارها شده بود در خانه درباره اين مسائل صحبت مي‌كرديم. ناصر واقعا از خيلي‌ها ناراحت بود اما هميشه مي‌گفت عزت، دست خداست. بگذار هر كس هر كاري مي‌خواهد بكند و هر چه مي‌خواهد بگويد. بالاخره اين افراد روزي از كرده خود و از حرف‌هايي كه مي‌زنند پشيمان مي‌شوند. او به راستي از خيلي‌ها گله داشت.

تا به حال شده بود درباره مسائل فوتبالي در خانه با شما صحبت كند؟

وقتي به خانه مي‌آمد بيشتر موضوع صحبت ما فوتبال بود. با آتيلا مي‌نشستيم و درباره مسائل فوتبالي صحبت مي‌كرديم. البته اين را بگويم هيچ‌وقت با من درباره اينكه مثلا چه بازيكني را درون زمين قرار دهد و چه بازيكني را كنار بگذارد مشورت نمي‌كرد اما هميشه درددل‌هايش براي من بود. وقتي تيمش با شكست روبه‌رو مي‌شد به خانه مي‌آمد و مي‌فهميدم واقعا ناراحت است. تا چند ساعت به اتاق خودش مي‌رفت و كسي مزاحمش نمي‌شد. در ادامه پس از گذشت چند ساعت من به اتاقش مي‌رفتم و سعي مي‌كردم آرام آرام با او صحبت كنم. او واقعا پس از هر بازي وقتي تيمش نتيجه نمي‌گرفت با ناراحتي خاصي به منزل مي‌آمد.

يكي از اتفاقات مهم و شايد تاثيرگذار مربوط به همان بازي مقابل سايپا معروف است؛ بازي‌اي كه منجر به بركناري ناصر حجازي شد. هيچ‌وقت درباره آن بازي با شما صحبت نكرد؟ اينكه مثلا شايد از كم‌كاري برخي بازيكنان گله كرده باشد.

ناصر حجازي هيچ‌وقت به كسي اتهام نمي‌زد و درباره اين موضوع هم هيچ‌وقت نگفت كه بازيكنان كم‌كاري كرده‌اند. وقتي مربي‌اي سرمربي يك تيم مي‌شود 6 ماه حداقل زمان نياز دارد تا بتواند تاثيرگذار باشد اما دوستان به ناصر حجازي فقط سه هفته وقت دادند و پس از آن انتقادات شروع شد تا تيمش را تحت فشار قرار دهند. اين در حالي است كه بايد به او فرصت مي‌دادند تا كارهاي فني‌اش را در تيم انجام بدهد.

ولي خب حرف‌وحديث‌ها اصلا كم نبود...

همان‌طور كه گفتم پس از آن بازي حرف و حديث‌هاي زيادي توسط رسانه‌ها مطرح شد مبني بر اينكه شايد برخي بازيكنان كم‌كاري كرده باشند. شما هم اگر بازي را ببينيد مگر مي‌شود تيمي كه با اختلاف از سايپا جلو باشد در نهايت نتواند برنده از زمين بازي خارج شود. البته وقتي من در اين باره از ناصر پرسيدم او به من گفت دوست ندارم به كسي اتهام بزنم و با كسي درباره اين موضوع صحبت كنم اما شك ندارم اگر كسي به من خيانت كرده باشد و كم‌كاري كرده باشد، روزي وجدانش او را بيدار مي‌كند و به كاري كه كرده اعتراف خواهد كرد. او گفت من همه را مي‌بخشم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون